Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE porówna jakość usług świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych [wideo]

UKE porówna jakość usług świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych [wideo]

LuiN 17 Grudnia 2013 08:02

9 0
Urząd Komunikacji Elektronicznej wspólnie z operatorami i innymi przedstawicielami branży określił wskaźniki, które posłużą do pomiarów jakości w sieciach telekomunikacyjnych. Dzięki temu konsumenci mają otrzymać lepszą wiedzę na temat konkretnych usług poszczególnych operatorów, m.in. prędkości internetu mobilnego czy jakości połączenia głosowego. Pierwsze badania odbędą się w przyszłym roku.



W pracach uczestniczyło 44 firm i instytucji z branży telekomunikacyjnej, w tym najwięksi operatorzy na rynku, czego efektem jest jednolity system pomiaru (QoS - Quality of Service). Dzięki temu wypracowano wskaźniki jakości usług na rynku telefonii stacjonarnej i mobilnej oraz ustalono metodę dokonywania obiektywnych pomiarów. To część realizacji postanowień podpisanego przed rokiem przez zainteresowane podmioty "Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym".

Po kilkunastu miesiącach dyskusji udało nam się sfinalizować prace w ramach zaproponowanego przez regulatora Memorandum - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Porozumienie przewiduje, że zebrane informacje będą prezentowane publicznie w postaci tabeli, a w przyszłości w specjalnej porównywarce. Dzięki temu konsument ma otrzymywać pełną wiedzę na temat danej usługi.

Przed zawarciem umowy będziemy mogli sprawdzić na stronie internetowej - czy to określonego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, czy prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej - jaką jakość dany przedsiębiorca w obrębie konkretnej usługi i konkretnego wskaźnika oferuje - wyjaśnia Gaj.

Wypracowane zasady spowodują, że usługi telekomunikacyjne będą opisywane w tak dokładny sposób jak skład produktów spożywczych czy wysokość kosztów kredytów. To oznacza, że operator będzie musiał poinformować o takich wskaźnikach jak: prędkości transmisji danych, opóźnienia pakietów danych, jakość połączenia głosowego, statystyki dotyczące połączeń przerwanych i skuteczności połączeń telefonicznych.

Do tej pory konsument kupował usługę telekomunikacyjną, ale często się zdarzało, że w centrum miasta mieliśmy świetną jakość połączenia, a w domu musieliśmy stać w jednym, określonym miejscu, żeby uzyskać połączenie - mówi prezes UKE. Przyjęliśmy, że będą trzy kategorie: dobra jakość, zadowalająca, czyli średnia oraz niska jakość, czyli poniżej jakichkolwiek oczekiwań.

Pierwsza kampania pomiarowa ma rozpocząć się w 2014 roku. Operatorzy uczestniczący w pracach zobowiązali się przekazywać do UKE wyniki badań dwa razy w roku.

By rozwiać obawy operatorów dotyczące wyników pomiarów, strony memorandum przyjęły kilka zasad ich realizacji. Oznacza to, że pomiary powinny być wykonywane w tym samym czasie, na tym samym terenie, a wykonywać ma je niezależny podmiot. Prezes UKE ma sprawować kontrolę nad całym procesem.

Żaden z krajów europejskich nie może się pochwalić takim osiągnięciem. Wypracowaliśmy to razem, więc to powinno zminimalizować spory i dyskusje zarówno z konsumentem, jak i z regulatorem, czy to jest dobra jakość, czy zła, czy spełniam te kryteria, czy nie - twierdzi Magdalena Gaj. W efekcie konsument będzie miał dobrej jakości usługi, w sposób transparentny opublikowane wskaźniki i mierniki, a dzięki temu będzie na tym korzystał. "Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym" podpisano 26. października 2012 roku. Uczestnicy porozumienia pracowali w grupach tematycznych, w sumie odbyło się 40 takich spotkań. Memorandum na charakter otwarty, więc przystąpić do niego może każdy uczestnik rynku.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: magdalena gaj | uke

w sumie: 22
  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    3. ~jp  2013-12-17 09:03:39  host: 89-73-110-165.dynamic.chello.pl

    Na naszym rynku najważniejszy parametr to cena usług i jej pochodna, czyli jakość w odniesieniu do kosztów pozyskiwania usługi.

  • Ten komentarz został ukryty.

    3

    4. ~abc  2013-12-17 09:22:55  host: ip-93-154-213-198.free.aero2.net.pl

    nie wyciekly tylko ukradli fizycznie

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    5. ~jakaś gimbaza to zrobiła  2013-12-17 09:23:56  host: 58-70-25-201f1.hyg2.eonet.ne.jp

    http://gsmonline.pl/artykuly/ukradziono-dane-osobowe-abonentow-o range tak tu o tym piszą

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    6. ~Panie premierze jak żyć?  2013-12-17 09:26:13  host: 125.180.106.3

    http://www.tvn24.pl/biznes-gospodarka,6/przeglad-prasy-chcieli-s przedac-w-sieci-dane-setek-tysiecy-klientow-orange,380306.html i co teraz jak żyć?

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    7. ~może to nvm ?  2013-12-17 09:28:34  host: 125.180.106.3

    CIEKAWE CZY TO TEN SAM TYP http://niebezpiecznik.pl/post/dane-klientow-tp-s-a-i-netii-na-sp rzedaz/

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    8.  2013-12-17 10:03:07

    Jabczyński już płacze że dane nie wyciekły lecz zostały skradzione, dobrze że bank nie mówi klientowi : pana pieniądze zostały skradzione (żegnamy pana) ;-) Dane trzeba chronić przed wyciekiem, jednym z możliwych sposobów wycieku jest kradzież Panie Jabczyński.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    9. ~Krudnik  2013-12-17 10:42:59  host: ip-151-248-32-29.free.aero2.net.pl

    Mieszkam w Pabianicach,po demontażu stacji bazowej z rozbieranego komina we wrześniu 2012 r. T-mobile do chwili obecnej nie uruchomiło w to miejsce nowej stacji.Sygnał mam tak słaby że trudno mi otworzyć stronę internetową.Od roku płacę za internet z którego nie mogę korzystać.Moje reklamacje u operatora na niewiele się zdały,nawet UKE nie pomógł.Liczę że przeprowadzone w przyszłym roku kontrole stwierdzą faktyczną jakości sygnału.Ponieważ mam internet mobilny poradzono mi zabrać laptopa i szukać miejsca gdzie sygnał będzie dobry.Pozdrawiam i cieszę się że umowa kończy mi się w listopadzie 2014 r.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    11. ~  2013-12-17 11:10:28  host: public-gprs515083.centertel.pl

    *9. W pabianicach zdemontowano rowniez stacje bazowa tmobile na ulicy łaskiej.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    12. ~Yeste  2013-12-17 12:21:27  host: n07-07-06.opera-mini.net

    Rowniez jestem z Pabianic i mam nadzieje,ze te badania wykaza permamentny ISP THROTTLING stosowany przez TOYA z ktorej internetu korzystam.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    15.  2013-12-17 15:09:55

    a kiedy w umowach na internet wejdzie zapis prędkość "od",pewnie nigdy bo lobby jest zbyt mocne żeby to przeszło.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    16.  2013-12-17 15:29:49

    @1 - szczególnie Polak - wszystko wiemy najlepiej ;)

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    18.  2013-12-17 16:25:20

    @17 to nie pierwsze badanie które wykaże że Play jest na I miejscu (od końca).

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    19.  2013-12-17 16:27:35

    od stycznia 2013 miałem telefon w Play, Plus, Orange, T-Mobile - po kilka miesięcy u każdego operatora, testując sieć przy "normalnym" codziennym użytkowaniu. Mam już swoje "typy" :) Chociaż żaden operator nie jest idealny, to między najlepszym a najgorszym jest jakościowa przepaść.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    20. ~  2013-12-17 17:41:09  host: ip-93-154-141-65.free.aero2.net.pl

    taaa a lokaje będą nosić pączki na tacach :-D

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    21.  2013-12-17 19:17:30

    Ten cały Networks niech sobie wsadzą... Orange - zasięg bez zmian, T- Mobile - pogorszenie zasięgu. Dziękuję serdecznie za taki postęp.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    22. ~elf  2013-12-18 00:48:56  host: user-188-33-107-225.play-internet.pl

    To może być ciekawy motyw na zrywanie umów. Odpalę sobie torrenty i wyślę pomiar speed test, a jak będę miał net mobilny to pomiar wykonam w piwnicy :D

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    23. ~mirekb  2013-12-18 21:27:04  host: public-gprs516471.centertel.pl

    @21 psioczylem na networks od maja br.do uke tez poszlo pismo z logami sieci.jednak dało rade..Milan Zika podkresla czesto niskie zasoby pasm orange,slusznie z resztą.gdyby nie roaming w tm w zyciu nie poszedlbym do orange.problemem pozostaje kwestia nie rozstrzygana do tej pory:co z umowa jak na np 30dniowych testach podpiszemy umowe na 24 mies a np 60dni pozniej niknie 3g i jest tylko edge?to jednak nie to samo.a jak juz tak jest rabat 80% na abo powinno byc.przeskok na technologie nizsze niz 3g powinno byc regulowane

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    24. ~  2013-12-18 21:30:16  host: ip-93-154-205-128.free.aero2.net.pl

    @23 szkoda że nie wysłałeś im logów z pakietu wakacyjnego lub 3GB lub z orange free na kartę z ciągłym zrywaniem połączenia w różnych lokalizacjach, gdzie w tym samym miejscu Orange abonament jakoś nie zrywa. Nie przypominam sobie bym jak kupował pakiet było info: uwaga - oferta gorsza do abonamentu - zrywa połączenia.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    25. ~kc  2013-12-24 08:30:46  host: chello062179000004.chello.pl

    Ten projekt nie został nawet jeszcze zaakceptowany przez samych operatorów, a M. Gaj już pobiegła do mediów po sukces:). Populizm.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    26. ~Przemek  2014-01-20 14:43:21  host: host-81-190-153-243.olsztyn.mm.pl

    A tak to dobrze czy źle: http://www.youtube.com/watch?v=sPqZkRgEevs

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-167-0-4.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.