Na początku kwietnia Prezes UKE przedstawił Strategię Regulacyjną dla polskiego rynku telekomunikacyjnego na lata 2008-2010. Teraz podsumowuje stopień realizacji założonych celów.
Na początku kwietnia Prezes UKE przedstawił Strategię Regulacyjną dla polskiego rynku telekomunikacyjnego na lata 2008-2010. Teraz podsumowuje stopień realizacji założonych celów.
Główny cel strategii został określony jako wzrost dostępności usług telekomunikacyjnych dla społeczeństwa i zwiększenie ich wykorzystania. Realizacja powyżej zdefiniowanego, nadrzędnego, a zarazem podstawowego celu, jest prowadzona w obrębie sześciu głównych zadań, wokół których koncentrują się działania Prezesa UKE w okresie 2008 - 2010.
Główne cele strategiczne i przypisane im działania
• Cel 1. Stymulowanie konkurencyjności
• Cel 2. Ochrona konsumenta
• Cel 3. Rozwój nowych produktów i technologii
• Cel 4. Obniżenie cen
• Cel 5. Wzrost fizycznej dostępności usług poprzez stymulowanie inwestycji w infrastrukturę
• Cel 6. Promocja Polski jako kraju przyjaznego inwestycjom
Tabela poniżej przedstawia, w jaki sposób poszczególne cele strategiczne będą realizowane w wyniku zaplanowanych działań.
Działania | Cel 1 | Cel 2 | Cel 3 | Cel 4 | Cel 5 | Cel 6 |
D1. Podniesienie dostępności usługi powszechnej |
|
|
| x | x |
|
D2. Podniesienie dostępności szerokopasmowego Internetu oraz nowych usług i pakietów usługowych | x |
| x | x | x |
|
D3. Podniesienie dostępności usług komórkowych poprzez redukcję cen na rynku telefonii komórkowej |
|
|
| x |
|
|
D4. Podniesienie dostępności konkurencyjnych ofert poprzez usuwanie barier i redukcja kosztów zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych | x | x |
| x |
|
|
D5. Podniesienie dostępności nowych usług poprzez maksymalizację wykorzystania częstotliwości | x |
| x | x | x |
|
D6. Podnoszenie jakości świadczonych usług i ochrona konsumentów na rynkach telefonii komórkowej, stacjonarnej oraz dostępu do Internetu | x | x |
| x |
|
|
D7. Podnoszenie świadomości klientów i edukacja w zakresie dostępnych produktów i przysługujących im praw | x | x |
|
|
|
|
D8. Poprawa przejrzystości i zgodności z prawem ofert na usługi telekomunikacyjne |
| x |
|
|
|
|
D9. Działania mające na celu pozyskanie inwestorów na polski rynek telekomunikacyjny oraz działania wspierające inwestycje telekomunikacyjne i likwidujące bariery inwestycyjne | x | x |
|
| x | x |
Strategia Regulacyjna, mimo iż zaplanowana na lata 2008 - 2010, jest już obecnie na zaawansowanym etapie realizacji. Zgodnie z harmonogramem przewidziano ogółem prace nad 32 zadaniami, jedno zadanie zostało zmodyfikowane, 7 z nich to działania ciągłe, pozostałe mają określony czas realizacji. Z ustalonych 24 zadań terminowych w bieżącym roku zrealizowano już całkowicie 10 zadań:
• Wprowadzono specjalny plan taryfowy dla osób będących w trudnej sytuacji finansowej;
• Przeprowadzono rewizję oferty ramowej na kolokacje urządzeń technicznych operatorów alternatywnych w sieci operatora zasiedziałego;
• Dokonano analizy cenników WLR, BSA i LLU oraz skorygowano oferty, tak aby stworzyć odpowiednie proporcje cenowe pomiędzy wyżej wymienionymi usługami, a w szczególności, aby zapewnić opłacalność inwestycji w LLU;
• Porównano i dopasowano poziom cen do najlepszych benchmarków Unii Europejskiej;
• Opracowano zasady migracji pomiędzy WLR, BSA a LLU, tak aby umożliwić operatorom większą elastyczność ofertowania i stymulować inwestycje w rozbudowę infrastruktury na potrzeby LLU (działanie planowane na I kwartał 2009 r.);
• Wprowadzono model SP do ofert hurtowych (BSA + WLR);
• Rozbudowano parametry SLA w ofertach ramowych;
• Przeprowadzono konsultacje wprowadzenia nowych technologii w ofertach hurtowych;
• Wprowadzono ofertę hurtową NDSL z wyraźnie niższą ceną względem oferty łączonej PSTN+DSL;
• Obniżono opłaty za częstotliwości, w szczególności pod kątem promowania inwestycji na terenach wiejskich, co wymagało działań legislacyjnych.
Warto również podkreślić, iż oprócz ukończenia jednego z zaplanowanych na 2009 rok zadań, rozpoczęto również realizację wielu innych, zaplanowanych do realizacji na lata następne, takich jak:
• Stworzenie mapy zasięgu usługi powszechnej oraz określenie obszarów o najniższym poziomie penetracji, wymagających interwencji - zaplanowane na rok 2009;
• Zmiana obecnych proporcji stawek MTR do FTR na korzyść FTR - zaplanowana na rok 2009;
• Przejście na kalkulację LRIC dla MTR - zaplanowane na rok 2010;
• Udostępnianie nowych zakresów częstotliwości poniżej 10GHz (w szczególności dla systemów szerokopasmowych) na obszarze całego kraju - zaplanowane na rok 2010;
• Monitorowanie poziomu zrozumienia ofert telekomunikacyjnych przez klientów. Kontrola regulaminów i wzorców umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przygotowanie publikacji z porównaniem ofert usług telekomunikacyjnych. Powstanie serwisu internetowego umożliwiającego porównywanie opłat stosowanych przez poszczególnych operatorów - zaplanowane na rok 2009.
Niektóre z wyżej wymienionych, zaplanowanych na przyszły rok, działań są już na zaawansowanym etapie realizacji i z pewnością zostaną ukończone przed planowanym terminem.
Ponadto, wszystkie zadania ciągłe są realizowane na bieżąco.
Źródło tekstu: UKE