Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE podsumowuje 2013 rok pod kątem interwencji konsumenckich

UKE podsumowuje 2013 rok pod kątem interwencji konsumenckich

WitekT 12 Marca 2014 09:56

4 0
Polityka prokonsumencka stanowi jedno z najważniejszych założeń strategii Prezesa UKE. Eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w minionym roku udzielili blisko 18 tysięcy porad telefonicznych, a Urząd formalnie podjął prawie 7 tysięcy interwencji u operatorów, z których 65% zostało rozpatrzonych na korzyść konsumentów.



Konsumenci coraz częściej egzekwują swoje uprawnienia i proszą o naszą interwencję u operatora lub składają wnioski o przeprowadzenie mediacji. Szacujemy, że w 2013 roku, w wyniku interwencji UKE oraz postępowań mediacyjnych, "odzyskaliśmy" dla konsumentów ponad 1,3 mln zł - mówi prezes UKE Magdalena Gaj.

Liczba i rodzaj dostępnych na polskim rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie wzrasta, a skomplikowane i złożone zapisy regulaminów, cenników i promocji są niezrozumiałe dla klientów. Przeprowadzona w minionym roku kontrola UKE wykazała, że aż 92% przedsiębiorców telekomunikacyjnych stosowało niezgodne z obowiązującymi przepisami wzory umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Nieprawidłowości wynikające m.in. z nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych oraz braku rozwagi konsumentów. Skala tych zjawisk jest bardzo wysoka, o czym świadczy liczba wniosków o interwencję u dostawców usług telekomunikacyjnych kierowanych przez poszkodowanych konsumentów do Prezesa UKE.

W roku 2013 Urząd otrzymał 6802 wniosków o interwencję Prezesa UKE, które wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego, a nawet bezpośredniej interwencji u operatora.

Większość wniosków o interwencję oraz zapytań kierowanych do Urzędu konsumenci składali drogą elektroniczną, choć istnieje możliwość wykorzystania drogi tradycyjnej. Zachęcamy jednak wszystkich konsumentów do korzystania z formy elektronicznej, przez wzgląd na jej wygodę, brak dodatkowych kosztów oraz szybkość - mówi Milena Górecka, naczelnik wydziału polityki konsumenckiej w UKE.

Korzystną formą rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentem a operatorem usług telekomunikacyjnych są postępowania mediacyjne, których w UKE przeprowadzono w ubiegłym roku blisko 3200. Niemal połowa z nich - 48%, została zakończona pozytywnie dla abonentów.

Najczęściej zgłaszane problemy to:
  • prowadzenie w błąd przez przedstawicieli handlowych, w tym podejrzenie fałszerstwa (podrobienia podpisów na umowach),
  • niedotrzymywanie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych warunków świadczenia usług w przypadku przedłużenia umowy,
  • problemy związane z przeniesieniem numeru podczas zmiany operatora usługi telekomunikacyjnej,
  • jakość świadczonych usług, w tym zaniżona w stosunku do deklarowanej prędkość transmisji danych, brak zasięgu oraz awarie sieci telekomunikacyjnej,
  • sposób naliczania opłat z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych,
  • utrudniony kontakt z działami obsługi klienta.

W UKE od siedmiu lat funkcjonuje Centrum Informacji Konsumenckiej. Eksperci CIK odpowiadają codziennie na liczne pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, inicjują akcje społeczne i edukacyjne, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw użytkowników.W roku 2013, pracownicy Centrum Informacji Konsumenckiej UKE odebrali około 18 tys. połączeń telefonicznych. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest inicjatorem licznych działań o charakterze społecznym, mające na celu przede wszystkim edukację użytkowników w zakresie przysługujących im praw.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: magdalena gaj | milena górecka | uke

w sumie: 6
  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    1. ~mirekb  2014-03-12 10:09:29  host: apn-46-215-42-157.dynamic.gprs.plus.pl

    nieznajomosc działania uslugi szkodzi..szkoda ze np w tm sami wlaczaja granie na czekanie czy angielski flirt (jest to opisane na starterze)..co z tego ze smsa przysla jak wylaczyc.po co w ogole przychodzi?zgody marketingowe sie klaniają-to powinno byc obligatoryjnie nieaktywne

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    2. ~ntn  2014-03-12 10:17:40  host: 082139035185.radom.vectranet.pl

    Od 21 stycznia mialem problem z internetem. Dostwca uwazal, ze przeciez wszystko jest jak nalezy skoro predkosc deklarowana w umowie jest osiagana. Problem polegal na bardzo czestym zrywaniu polaczen szczegolnie przy pobieraniu danych czy streamingu.- przepychanki z operatorem trwaly prawie miesiac, Jeden mail do warszawskiego oddzialu UKE i po kilku dniach internet zaczal dzialac jak trzeba, a co wiecej 2 dni temu dostalem pismo z uznaniem reklamacji ktora zostala zlozona na wniosek UKE. W sumi bonifikata wyniosla 32/30 miesiecznego abonamentu na internet i usluge WiFi:)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    3.  2014-03-12 15:30:28

    A od czego jest Urząd Ochrony Konkurencji i KONSUMENTA? Działalność, która kiedyś była zastrzeżona dla UOKiKu, została częściowo rozparcelowana pomiędzy inne urzędy, tj. UKE, URE, KNF oraz inne, i obecnie nie do końca wiadomo, do którego urzędu można się zwrócić ze swoją sprawą jako konsument, bo urząd, który ma ochronę konsumenta w nazwie, najczęściej nie ma kompetencji.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    4.  2014-03-12 18:23:28

    Szkoda, że nie podali statystyk "ile interwencji dotyczyło którego operatora" :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    5.  2014-03-12 18:43:37

    guregori - ma, ale do działania w pierwszej części swojej nazwy, z czego się najbardziej chwalą ;-) Konsumentów mają w poważaniu... głębokim ;-)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    6. ~pabloki  2014-03-12 18:59:59  host: 178.180.92.2.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    miałem problem z internetem , nikt nic nie mógł, poczekałem , rozwiazałem umowe. Uke niestety nie ma możliwości ani Uokik interwencji jak operator świadczy usługe np pogorszenie jakości transmisji poprzez kompresje narzucaną przez operatora bez możliwości zmiany, czy też pogorszenie jakości danych ze wzgl na aktywną u klienta promocje podczas gdy w regulaminie brak informacji o takim pogorszeniu. Nie wiem po co ten uke jak ma tylko podstatwowe możliwiści. Kary niejednokrotnie są zbyt małe.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-91-243-175.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.