Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE podsumowuje 2012 rok pod kątem pomocy konsumentom

UKE podsumowuje 2012 rok pod kątem pomocy konsumentom

WitekT 4 Kwietnia 2013 09:50

2 0

W 2012 roku eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej UKE udzielili około 12 tys. porad telefonicznych, w Urzędzie podjęto blisko 8 tysięcy interwencji u operatorów, z których 67% zostało rozpatrzonych na korzyść konsumentów.

Liczba i rodzaj dostępnych na polskim rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie wzrasta, a skomplikowane i złożone zapisy regulaminów, cenników i promocji w przypadku wielu operatorów mogą wiązać się z problemami, na które napotykają konsumenci. Kłopoty te wynikają w dużej mierze z nieprawidłowości leżących po stronie części operatorów usług telekomunikacyjnych, nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych oraz braku roztropności i ograniczonego zaufania po stronie konsumentów. Skala tych zjawisk jest nadal wysoka, o czym świadczy liczba wniosków o interwencję u dostawców usług telekomunikacyjnych kierowanych przez poszkodowanych konsumentów do Prezesa UKE.

Rok 2012 przyniósł 7913 wniosków o interwencję Prezesa UKE, z których 5270 (blisko 67%) zakończyło się pozytywnym rozstrzygnięciem dla konsumentów. Każde zgłoszenie wymagało podjęcia szeregu czynności, które obejmowały między innymi uzyskanie wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadanie stanu faktycznego i prawnego oraz podjęcie interwencji lub udzielenie wyjaśnień wnioskodawcy. W każdym przypadku, eksperci UKE kierowali się jak najlepiej rozumianym interesem konsumenta, dążąc do pozytywnego zakończenia problemu dla konsumenta. Większość wniosków o interwencję oraz zapytań kierowanych do Urzędu konsumenci złożyli drogą elektroniczną. Zachęcamy wszystkich konsumentów do skorzystania z tej formy, gdyż jest ona najbardziej skuteczna. Aby złożyć wniosek lub zapytanie do UKE wystarczy skorzystać z elektronicznego formularza dostępnego pod adresem uke.gov.pl/formularz - mówi Milena Górecka z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE. - dodaje Milena Górecka.

Inną bardzo ważną formą rozwiązywania sporów na linii konsument operator usług telekomunikacyjnych są postępowania mediacyjne, których w minionym roku zostało przeprowadzonych przez ekspertów UKE blisko 4 tysiące. Ponad połowa tych postępowań - 52% zostało zakończone pozytywnie dla konsumentów.




Wśród najczęściej zgłaszanych problemów konsumentów usług telekomunikacyjnych dominowały:
  • wprowadzenie w błąd przez przedstawicieli handlowych, podejrzenie fałszerstwa - podrabianie podpisów na umowach,
  • niedotrzymywanie przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych warunków świadczenia usług w przypadku przedłużenia umowy,
  • problemy związane z przeniesieniem numeru przy zmianie operatora usługi telekomunikacyjnej,
  • jakość świadczonych usług - zaniżona w stosunku do deklarowanej prędkość transmisji danych, brak zasięgu oraz awarie sieci telekomunikacyjnej,
  • utrudniony kontakt z działami obsługi klienta.

Poza wnioskami o interwencję oraz mediację, konsumenci kierują do Urzędu liczne zapytania indywidualne. W 2012 roku wpłynęło takich zapytań około 3 tys., głównie dotyczyły one funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych, nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego oraz innych zagadnień i problemów jakie napotykali konsumenci w trakcie korzystania z telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz Internetu.

Ważnym obszarem działania UKE są przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnymi i profilaktycznym, których istotny element stanowi Centrum Informacji Konsumenckiej i dedykowana infolinia 801 900 853. Dyżurujący na infolinii pracownicy Urzędu odpowiadają na liczne pytania konsumentów z zakresu usług telekomunikacyjnych, służą radą i wyjaśniają wszelkie wątpliwości dotyczące praw konsumentów. W 2012 roku pracownicy infolinii Centrum Informacji Konsumenckiej UKE odebrali około 12 tys. połączeń telefonicznych.

Konsumenci coraz częściej starają się egzekwować swoje uprawnienia i proszą o naszą interwencję u operatora lub składają wnioski o przeprowadzenie mediacji. Szacujemy, że w minionym roku w wyniku interwencji UKE oraz postępowań mediacyjnych "odzyskaliśmy" dla konsumentów ponad 1,5 mln zł - mówi Magdalena Gaj, Prezes UKE.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: uke

w sumie: 14
  • 0

    1.  2013-04-04 09:59:05

    Hmmm... Byłem święcie przekonany, że za pomoc konsumentom inne stado pierdzistołków ma płacone pensje?

  • 0

    2.  2013-04-04 10:04:25

    Chociaż w sumie mają też ochronę konkurencji w zakresie obowiązków i ważniejsze jest zajęcie biur prezesów z doniesienia śmiesznej spółęczki, której już nie ma, na zmowę przeciwko hurtowemu handlowi telewizją mobilną... Przepraszam bardzo więc stojących na straży prawa P.T. urzędników tego Wysokiego Urzędu...

  • 0

    3.  2013-04-04 10:05:38

    @WitekT: poprawcie linke do formularza UKE :)

  • 0

    4.  2013-04-04 10:08:53

    3: poprawione, dzięki! :-)

  • 0

    5.  2013-04-04 10:20:17

    A propos... Trawestując dialog ze Ściganego - Witek, jak się skończyła sprawa tej zmowy?

  • 0

    6. ~mirekb  2013-04-04 10:44:40  host: apn-37-109-106-6.dynamic.lte.plus.pl

    szkoda ze jest co podsumowywac..tudno skoro wielkie koncerny staraja sie jak moga robic nas w trąbę o prostocie i jezyku regulaminów nie wspomne-to nie dla wszystkich do ogarniecia.czekam na dzialania uke opisane w strategii na najblizsze lata na str 38 w sprawie pasma 3,6-3,8 oraz na stanowisko uke w sprawie pasma 0,8 Mhz ktore ma Sferia (bedzie chyba sporo problemów jak zlozyli pozew do arbitrażu w ue)

  • 0

    7. ~  2013-04-04 10:59:52  host: user-94-254-208-180.play-internet.pl

    UKE? Jak się pisze taki nius traktujący o jakimś urzędzie, to - nie ważne w jakim kontekście - ładnie by było rozwinąć ten skrót choćby w pierwszym zdaniu tekstu. Nie każdy kto trafi na ten artykuł ten skrótowiec już zna, a skoro informuje się o osiągnięciach urzędu to rzetelność dziennikarska wymaga wskazania co to za urząd.

  • 0

    8.  2013-04-04 11:02:44

    7: zawsze i wszędzie piszemy UKE - i tak pozostanie, bo to nie jest żadna kwestia rzetelności. Jeżeli masz jeszcze jakieś uwagi - zapraszam na forum do działu TELEPOLIS.PL.

  • 0

    9. ~Ddffffcllffl  2013-04-04 11:12:05  host: 89-73-204-103.dynamic.chello.pl

    Koncerny nie muszą się starać. naszym głównym grzechem jest to, że nie czytamy tego co nam pod nos podsuną.. Później święte oburzenie, że nie tak miało to być.. Że złodzieje, że oszuści!

  • 0

    10.  2013-04-04 11:16:06

    9 - tak to jest - jak oni nas to oburzenie... Oburzenie też jak oni nas, ale za np. sprzedaż minut na allegro z taryfy nielimitowanej ;-) Ale dlaczego? Przecież w końcu to jest oferta i każdy może z niej skorzystac! A to czy ktoś ją wykorzysta do tego do czego została stworzona czy do zupełnie innych rzeczy... Ktoś tu chory jest i jest nim operator ;-)

  • 0

    11. ~...  2013-04-04 12:15:35  host: 87-205-230-64.adsl.inetia.pl

    UKE - oni faktycznie się ich boją. Tylko raz miałem kontakt z UKE w sprawie pewnego dużego dostawcy i po około tygodnu telefon od jakiejś "szyszki", nie konsultanta z "przepraszamy, co możemy zrobić". Szok. Ale to było jeszcze za dobrych czasów Streżyńskiej, która lała bez litosci tę korporacyjną bandę. Teraz pewnie "trochę" sie zmieniło (choć może i nie).

  • 0

    12. ~P.Orawski  2013-04-04 15:11:55  host: 89-76-130-251.dynamic.chello.pl

    16 lutego przez formularz ze strony UKE złożyłem skargę na UPC o zawyżanie cen na połaczenia z tf stacjonarnego do P4 i innych a tym samym o dyskryminację niektórych operatorow. Minęło półtora miesiąca i zero reakcji, a UPC nadal liczy za połaczenia do P4 więcej niz do W3.

  • 0

    13. ~Nicky4  2013-04-04 15:13:12  host: 178.181.104.254.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Na drzewo Gaj, niech wróci Sterżyńska

  • 0

    14. ~  2013-04-04 19:21:53  host: 46.204.23.206.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Tania propaganda urzedu. Kiedys robili dla konsumentow wiele i sie tym nie chwalili. Teraz czas spędzają na pisaniu newsew

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-76-127.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.