DAJ CYNK

UKE ostrzega: Jak rozpoznać kosztownego SMS-a?

sirmark

Rozrywka

Każdy nie raz był zachęcany, aby za pomocą SMS-a oddać głos w konkursie lub spróbować szczęścia w loterii SMS-owej. Przed decyzją o udziale warto wiedzieć jak dużo może kosztować wysłanie tego rodzaju wiadomości tekstowej.

Każdy nie raz był zachęcany, aby za pomocą SMS-a oddać głos w konkursie lub spróbować szczęścia w loterii SMS-owej. Przed decyzją o udziale warto wiedzieć jak dużo może kosztować wysłanie tego rodzaju wiadomości tekstowej.

Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii użytkownik wysyła SMS-a na numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie - tzw. SMS Premium Rate.
W przypadku tego typu SMS-ów, usługodawcą jest najczęściej firma organizująca konkurs, lub świadcząca daną usługę w Internecie, a operator jedynie realizuje inicjowane przez użytkownika połączenie. Niestety nie każdy usługodawca informuje o kosztach SMS-ów.

Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami warto poznać prosty sposób na sprawdzenie wysokości opłaty za wysłanie wiadomości tekstowej. W tym celu wystarczy umiejętność poprawnego odczytania danych zawartych w numerze SMS, na który zamierzamy wysłać wiadomość.

Numery SMS Premium Rate bazują na pewnym schemacie.

SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych. O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS.
Przykładowo, numer zaczynający się od siedem dwa (72xx), oznacza że koszt SMS-a wynosi 2 zł netto (2,46 zł z VAT).

Można spotkać się także z numerami SMS rozpoczynającymi się od cyfry dziewięć. Taka usługa będzie kosztować ponad dziesięć złotych. W tym przypadku cena - koszt rzeczywisty SMS-a to dwie cyfry po dziewiątce.
Przykładowo, numer zaczynający się od dziewięć dwa pięć (925xx), oznacza, że koszt SMS-a wynosi 25 zł netto (30,75 zł z VAT).

Pamiętajmy - schemat naliczania kosztów SMS-ów jest naprawdę prosty.



W razie wątpliwości lub problemów skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.


Obowiązki operatora - blokada oraz informowanie abonenta

Na każde żądanie abonenta dostawca publicznej usługi telekomunikacyjnej jest zobowiązany do nieodpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, po przekroczeniu którego dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobligowany do:
  • natychmiastowego poinformowania abonenta o przekroczeniu progu,
  • na żądanie abonenta zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.

Abonentom powinny być oferowane, co najmniej 3 progi kwotowe: 35 zł, 100 zł oraz 200 zł.
Prawo obliguje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do:
    • nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów,
    • nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie,
    • nieodpłatnego blokowania połączeń przychodzących z takich numerów

    Przepisy Prawa telekomunikacyjnego nakładają jeszcze jeden obowiązek na dostawców usług telekomunikacyjnych - jest nim umożliwienie abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną, określoną przez abonenta.



    Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

    Źródło tekstu: UKE

    Tagi: uke