UKE ostrzega: Jak rozpoznać kosztownego SMS-a?
sirmark
10 Października 2013
13:35
Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii użytkownik wysyła SMS-a na numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie - tzw. SMS Premium Rate.
W przypadku tego typu SMS-ów, usługodawcą jest najczęściej firma organizująca konkurs, lub świadcząca daną usługę w Internecie, a operator jedynie realizuje inicjowane przez użytkownika połączenie. Niestety nie każdy usługodawca informuje o kosztach SMS-ów.
Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami warto poznać prosty sposób na sprawdzenie wysokości opłaty za wysłanie wiadomości tekstowej. W tym celu wystarczy umiejętność poprawnego odczytania danych zawartych w numerze SMS, na który zamierzamy wysłać wiadomość.
Numery SMS Premium Rate bazują na pewnym schemacie.
SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych. O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS.
Przykładowo, numer zaczynający się od siedem dwa (72xx), oznacza że koszt SMS-a wynosi 2 zł netto (2,46 zł z VAT).
Można spotkać się także z numerami SMS rozpoczynającymi się od cyfry dziewięć. Taka usługa będzie kosztować ponad dziesięć złotych. W tym przypadku cena - koszt rzeczywisty SMS-a to dwie cyfry po dziewiątce.
Przykładowo, numer zaczynający się od dziewięć dwa pięć (925xx), oznacza, że koszt SMS-a wynosi 25 zł netto (30,75 zł z VAT).
Pamiętajmy - schemat naliczania kosztów SMS-ów jest naprawdę prosty.



W razie wątpliwości lub problemów skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.
- infolinia: 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
- 22 534 91 74 (pon.-pt. w godzinach 8.15 - 16.15)
- www.uke.gov.pl/formularz
- www.cik.uke.gov.pl
Obowiązki operatora - blokada oraz informowanie abonenta
Na każde żądanie abonenta dostawca publicznej usługi telekomunikacyjnej jest zobowiązany do nieodpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, po przekroczeniu którego dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobligowany do:
- natychmiastowego poinformowania abonenta o przekroczeniu progu,
- na żądanie abonenta zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.
Abonentom powinny być oferowane, co najmniej 3 progi kwotowe: 35 zł, 100 zł oraz 200 zł.
Prawo obliguje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do:
- nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów,
- nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie,
- nieodpłatnego blokowania połączeń przychodzących z takich numerów
Przepisy Prawa telekomunikacyjnego nakładają jeszcze jeden obowiązek na dostawców usług telekomunikacyjnych - jest nim umożliwienie abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną, określoną przez abonenta.
Źródło tekstu: UKE
Tagi: uke
1
2@ Wiem, że w T-Mobile na prepaidach (abonamentu nie miałem okazji sprawdzić) w itaktak.pl jest opcja w zakładce Usługi i nazywa się ona BLOKADA 18+. Można to bezpłatnie uruchomić. Blokada dziwła. Kiedyś się zapomniałem i chciałem wysłać sms do lokalnego radia. Nie dało się. Sms nie chciał się za cholerkę wysłać. ;)
1
Nie dziwła a działa ;)
1
@3 @4 dziekuje za podpowiedź. Na strone internetowej zaloguje się i zobacze.
1
mój nr to 79xxxxxxx czyli jak do mie zadwonicie zapłacice 9 zł ???
1
w nju buzz jest możliwość blokad bezpłatnie i rozmów w roamingu i płatnych smsów zarówno wychodzących - jak i (pewnie nie wszyscy o tym wiedzą że tak jest - są smsy płatne przychodzące) na przychodzące. Także jest pełna kontrola ile płacisz... Pewnie u konkurencji jest podobnie - ale tego nie sprawdzałem - w play fresh nie ma blokady smsów premium przychodzących i (być może tego nie wiem) wychodzących. Tak samo nie wiem jak to wygląda z rozmowami o podwyższonej opłacie (np rozmów w roamingu) Wie ktoś jak to jest w ofercie play na kartę i na abonament?? (przy okazji w virgin mobile.pl też jak to jest??)
1
W pleju też jest blokada każdego premium bo to nakaz odgórny wynikający ze zmiany przepisów. A wychodzące gsm blokujesz kodami gsm lub w menu aparatu.
0
http://telefix.ugu.pl/kody_univ.htm - kody blokujące centrali na międzynarodówki jak ktoś nie ma stosownej opcji w menu aparatu.
1
A ja mam u operatora takie coś po prostu zablokowane. I każdemu z was radzę to samo. Można to samemu zrobić przez internet (tzw e-bok)
1
"SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych". rakuje magicznego słowa "netto", bo bez niego to zdanie cokolwiek mija się z prawdą.
0
A na początku mojego zdania brakuje magicznej litery "B" :)
1
Ja pamiętam jak z Play dzwonił numer "asterisk" i po wciśnięciu 1 przychodziły codziennie SMS-y płatne 10 zł. To była dopiero awantura. Sam się dałem na to nabrać ale potem złożyłem reklamację i dali mi bonus jako zadośćuczynienie.
2
Mam numer w play po siódemce jest dziewiątka ...9zł/min jak się patrzy.
-1
wlo
DSV - a czemu miałbym się do Twoich rad stosować? Ja korzystam z usług premium regularnie - mam sobie zablokować, żeby nie móc korzystać bo Ty radzisz? Jeśli masz problem, blokuj.
1
Szkoda że taki artykuł pokazał się tu, a nie w gazecie, bo czytający strony tego typu to ludzie zorientowani w cenach telefonów, ofertach sieci komórkowych i wiele osób raczej też kojarzyło że jak nr ma 5 cyfr a pierwsza to 9 to cena SMSa będzie podejrzanie drogo.
0
Ciekawe ze operator nie wie nic o akcji jakiejs pseudo firmy na jego numerach ktore zawsze kojarza sie z przekretem.Bardzo ciekawe.
0
Zapominają o wysokopłatnych "subskrypcjach", gdzie zapisujemy sią za pomocą niewinnego SMSa (moze być wysłany z darmowej gry albo ze strony WWW), a potem złodzieje (bo jak ich inaczej nazwać) ściągają z konta ofiary codziennie poważne kwoty. Nie pomogają reklamacje u operatorów, bo "widziały gały co brały". Tylko blokada subskrypcji. Straszne świństwo, a operatorzy nic z tym nie robią, bo koszą za to swoją dolę...
0
Może i płatne, ale dobrze się zarabia na tym, są od tego specjalne strony.
0
I cała ta ... rada udzielona przez UKE jest ... o kant d... rozbić - po prostu bzdura uogólniająca temat. A co UKE powie o wysyłaniu SMS'ów na numery Play zaczynające się od 730 xxx xxx , czy 733 xxx xxx??? - przecież to są "normalne" numery z normalnym kosztem SMS'a.
0
@20, 21 - operatorzy koszą swoją dolę jaka wynosi niewiele więcej niż za standardowego sms, lwią część otrzymuje firma jaka wam wysyła te wiadomości/dostarcza usługi, operator to tylko pośrednik więc i nic dziwnego że "jemu to rybka" jeśli ktoś śle sms na numery ekstra płatne a potem płacze że faktura wysoka. @24 różnica polega na tym że "normalne" numery mają 9 znaków (11 jeśli liczyć +48) a premium mają po 5-6. Do 9 liczyć umieją dzieci w pierwszej klasie podstawówki więc jestem pewny że ludzie (prawie)dorośli dadzą radę rozszyfrować czy numer jest usługą premium :P
0
czy w VirginMobile jest też takie niebezpieczeństwo odbierania niechcianych SMSow Premium. Otoz trzeba zgłosić do konsultanta (połączenie jest szybkie i bezpłat.e) że chcemy mieć załączoną blokade tych smsow. Mi właśnie to wyłączono w ciągu krotkiej chwili. Bravo VirginMobile.