DAJ CYNK

UKE odnosi się do zarzutów KPP

WitekT

Wydarzenia

Prezes UKE odniósł się do zarzutów Konfederacji Pracodawców Polskich dotyczących zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, które to zdaniem KPP prowadzą do zwiększenia kompetencji kontrolnych UKE.

Prezes UKE odniósł się do zarzutów Konfederacji Pracodawców Polskich dotyczących zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, które to zdaniem KPP prowadzą do zwiększenia kompetencji kontrolnych UKE.

Szerzej o zarzutach KPP pisaliśmy w tej wiadomości.

Oto treść oświadczenia Prezesa UKE:

Uchwalona 21. listopada ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w zakresie uprawnień kontrolnych organów administracji, w tym Prezesa UKE. Z uzasadnienia do przedmiotowej ustawy wynika, że nowelizacja ma na celu m. in. zmniejszenie uciążliwości kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Jednakże wprowadzając szereg ułatwień dla przedsiębiorców w zakresie kontroli działalności gospodarczej, ustawa jednocześnie ogranicza uprawnienia kontrolne organów uprawnionych - a jednocześnie obowiązanych - przepisami prawa do prowadzenia kontroli działalności przedsiębiorców.

Prezes UKE brał aktywny udział w pracach legislacyjnych nad przedmiotową ustawą, wskazując na wszystkich etapach procesu legislacyjnego, że wprowadzanie ułatwień dla przedsiębiorców nie powinno odbywać się kosztem ograniczenia uprawnień kontrolnych organów regulacyjnych. Pamiętać bowiem należy, że cel kontroli prowadzonych przez Prezesa UKE jest całkowicie odmienny aniżeli cel kontroli dokonywanych przez inne organy administracji publicznej, np. kontroli prowadzonej przez organy kontroli skarbowej w zakresie prawidłowości obliczania i wpłacania podatków.

Kontrole prowadzone przez Prezesa UKE są ukierunkowane nie na realizację zadań doraźnych, lecz długofalowych celów związanych z regulacją rynku telekomunikacyjnego. Polegają one przede wszystkim na monitorowaniu działań przedsiębiorców telekomunikacyjnych posiadających znaczącą pozycję na rynku, tak aby pozycja ta nie była przez nich wykorzystywana. Posiadając wiedzę o wykorzystywaniu przez przedsiębiorcę takiej pozycji, Prezes Urzędu może podejmować skuteczne interwencje, których brak mógłby doprowadzić do ograniczenia lub eliminacji konkurencji, a także do praktyk na szkodę konsumentów. Ograniczenie uprawnień kontrolnych Prezesa UKE może doprowadzić do tego, że niemożliwa będzie realizacja obowiązków ustawowych nałożonych na Prezesa UKE.

Natomiast oprotestowana przez przedsiębiorców uczestniczących w spotkaniu Konfederacji Pracodawców Polskich i wprowadzona przedmiotową ustawą zmiana art. 199 Prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którą: 1. Prezes UKE jest uprawniony do kontroli przestrzegania przepisów, decyzji oraz postanowień z zakresu telekomunikacji, gospodarki częstotliwościami lub spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej, a także realizacji umów o dostępie telekomunikacyjnym., jest jedynie zabiegiem porządkującym, mającym na celu uspójnienie i uporządkowanie ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie bowiem z treścią art. 209 ust. 1 pkt 6 Prawa telekomunikacyjnego Kto nie wypełnia warunków zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego oraz rozliczeń z tego tytułu, określonych w decyzji lub umowie podlega karze pieniężnej.

Od samego więc początku istnienia w obrocie prawnym ustawy Prawo telekomunikacyjne, Prezes UKE posiadał kompetencje kontrolne w zakresie nadzoru, czuwania nad zapewnieniem dostępu telekomunikacyjnego przez przedsiębiorców do tego obowiązanych pozostałym przedsiębiorcom, które są określone w łączącej ich umowie.

Proponowane dopisanie uzupełnienia w art. 199 Prawa telekomunikacyjnego ma na celu jedynie czystość i poprawność legislacyjną, która powinna wykluczyć ewentualne wszelkie wątpliwości interpretacyjne w zakresie art. 199 Prawa telekomunikacyjnego, który w przeciwieństwie do art. 209 Prawa telekomunikacyjnego nie wskazywał wprost z nazwy umów dostępowych, mówiąc jedynie o postanowieniach z zakresu telekomunikacji. W ocenie Prezesa UKE było to pojęciem mało precyzyjnym, szczególnie biorąc pod uwagę literalne określenie umowa w powołanym art. 209, dającym Prezesowi UKE tak dalekie uprawnienie jak nałożenie kary pieniężnej w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE