DAJ CYNK

UKE o rozdzieleniu "neostrady tp" od abonamentu za telefon

WitekT

Wydarzenia

Prezes UKE opublikował wyjaśnienia w sprawie rozdzielenia neostrady tp od abonamentu telefonicznego.

Prezes UKE opublikował wyjaśnienia w sprawie rozdzielenia neostrady tp od abonamentu telefonicznego.

Odpowiadając na liczne pytania Abonentów dotyczące zaleceń pokontrolnych Prezesa UKE wzywających Telekomunikację Polską do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości polegających na naruszeniu art. 57 ust. 1 pkt 1 Prawa telekomunikacyjnego poprzez uzależnianie zawarcia umowy o świadczenie usługi neostrada tp, od świadczenia usługi telefonicznej w oparciu o dostęp analogowy w miejscu wskazanym przez Abonenta, w którym ma być świadczona ww. usługa, Prezes UKE wyjaśnia, co następuje.

Podstawa prawna zalecenia

Zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 1 Prawa telekomunikacyjnego dostawca usług nie może uzależniać zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, od zawarcia przez użytkownika końcowego umowy o świadczenie innych usług lub nabycia urządzenia u określonego dostawcy.

TP świadczy usługę neostrada tp na podstawie Umów o świadczenie usługi "neostrada tp" oraz w zakresie i na warunkach określonych w Regulaminie świadczenia usługi "neostrada tp" i Cenniku usługi "neostrada tp".

Z zapisów § 4 ust. 1 Działu II. Zakres i warunki świadczenia Usługi Regulaminu świadczenia usługi neostrada tp wynika, że:
1. W ramach możliwości technicznych Usługa jest dostępna w Lokalu, w którym TP świadczy usługę telefoniczną w oparciu o dostęp analogowy.
2. Usługa nie jest świadczona na linii telefonicznej, na której są aktywne usługi: neostrada plus, sdi tp, dostęp do Internetu DSL tp oraz inne usługi i plany telefoniczne tp, których regulaminy lub cenniki wykluczają możliwość świadczenia usługi.


Powyższy zapis jednoznacznie wskazuje, że wbrew prawu, usługa telekomunikacyjna pn. neostrada tp dostępna jest tylko dla użytkowników końcowych, którym TP świadczy usługę telefoniczną lub w ramach uruchamiania usługi rozpocznie świadczenie usługi telefonicznej.

Moc obowiązująca zaleceń i dalszy tryb postępowania

W związku z zapytaniami dotyczącymi statusu zaleceń pokontrolnych i ich "mocy obowiązującej" wyjaśnić należy, że zalecenia pokontrolne są innym niż decyzja i postanowienie aktem administracyjnym, do którego wydania obliguje Prezesa UKE art. 201 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. W zaleceniach pokontrolnych Prezes UKE wskazuje jakie nieprawidłowości zostały wykryte podczas przeprowadzonej kontroli i wzywa podmiot kontrolowany do usunięcia nieprawidłowości lub złożenia wyjaśnień w terminie nie krótszym niż 30 dni.

Dopiero bezskuteczny upływ terminu wskazanego w zaleceniach pokontrolnych lub udzielenie przez podmiot wyjaśnień, które Prezes UKE uzna za niewystarczające, stanowi przesłankę do podjęcia przez Prezesa UKE dalszych działań zmierzających do usunięcia naruszeń prawa. W takim przypadku, na podstawie art. 201 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego, Prezes UKE wydaje decyzję, w której nakazuje usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz może:
1) wskazać środki, jakie powinien zastosować podmiot kontrolowany, w celu usunięcia nieprawidłowości;
2) określić termin, w którym ma nastąpić usunięcie nieprawidłowości;
3) nałożyć karę, o której mowa w art. 209.

Tak więc, zalecenia pokontrolne należą do pierwszego etapu działań, które podejmuje Prezes UKE w celu usunięcia stwierdzonych w wyniku kontroli naruszeń przepisów prawa. Jeżeli TP nie zastosuje się do wydanego zalecenia, Prezes UKE wykorzysta inne określone w ustawie środki, które w efekcie doprowadzą do przywrócenia stanu zgodnego z prawem.

Możliwość żądania przez abonentów od TP rozwiązania umowy o abonament telefoniczny i świadczenia wyłącznie neostrady tp

Do czasu wyegzekwowania przez Prezesa UKE wykonania zalecenia czyli zmiany oferty TP (umowy i regulaminu usługi) ubieganie się o rozwiązanie umowy o abonament telefoniczny i świadczenia wyłącznie neostrady tp nie będzie skuteczne, natomiast wypowiedzenie umowy o abonament telefoniczny może spowodować zaprzestanie przez TP świadczenia wszystkich usług.

Prezes UKE poinformuje odrębnie Abonentów o zastosowaniu się TP do wymagań zalecenia i skutkach tego dostosowania się, tak aby decyzje abonentów były dla nich bezpieczne.

Ewentualność podwyższenia ceny na czystą neostradę tp przez TP

Należy podkreślić, że zalecenia nie odnoszą się do kwestii możliwości pobierania abonamentu za sam dostęp do sieci, nie związany ze świadczeniem usługi telefonicznej. Niewykluczone jest, że TP będzie chciała wprowadzić opłatę za "utrzymanie łącza" dla potrzeb neostrady tp, lub podnieść cenę samej usługi neostrada tp. Czy taka podwyżka będzie zaakceptowana przez Prezesa UKE i w jakiej wysokości, jest sprawą przyszłych postępowań i zbadania, czy TP pokrywa koszty utrzymania linii w opłacie za neostradę tp. TP zobowiązana jest do przedkładania cenników usług Prezesowi UKE do akceptacji.

Obowiązek świadczenia usługi

TP powinna stworzyć możliwość rezygnacji z usługi telefonicznej z zachowaniem świadczenia innych usług, jednakże TP nie ma obowiązku przyłączenia nowego abonenta do sieci w celu świadczenia usługi neostrada tp. Obowiązek taki dotyczy tylko usługi powszechnej (podstawowe usługi głosowe, faxu i dostępu do sieci typu dial-up). Natomiast TP powinna stworzyć ofertę umożliwiającą tam, gdzie jest to technicznie możliwe (istnieje wolne łącze), korzystanie z usługi neostrada tp bez uzależniania zawarcia takiej umowy od zawarcia umowy o świadczenie usług telefonicznych i opłacania abonamentu z tym związanego.

Podsumowanie

Zalecenia pokontrolne nie rozstrzygają kompleksowo wszystkich możliwych problemów związanych z koniecznością rozdzielenia usług telefonii i dostępu do sieci Internet w technologii ADSL (neostrada tp), stwierdzają jedynie, że taki rozdział powinien nastąpić. Po stronie TP spoczywa odpowiedzialność za skonstruowanie nowej, zgodnej z Prawem telekomunikacyjnym oferty i zaoferowanie użytkownikom nowych warunków świadczenia usług. Jakie to będą warunki, jest decyzją TP i oceny tych warunków przez Prezesa UKE w ramach posiadanych uprawnień związanych z kontrolą cenników, wzorów umów i regulaminów.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE