Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE: koniec zawyżonych rachunków za Internet w komórce

UKE: koniec zawyżonych rachunków za Internet w komórce

Q! 16 Sierpnia 2011 14:36

0 0

UKE chce skończyć z zawyżonymi rachunkami za Internet w komórce. W tym celu przygotowuje projekt ustawy, który zmusi operatorów do informowania klientów o wykorzystaniu pakietu danych - informuje Gazeta Prawna.

UKE proponuje, aby w zapisie ustawy znalazł się obowiązek przerywania przez operatorów transmisji danych w momencie, gdy użytkownik przekroczy wykupiony, tańszy pakiet megabajtów.

W takim wypadku użytkownik otrzymywałby informację SMS-em, aby wykupić kolejny pakiet, albo za korzystanie z Internetu będzie płacić według wysokich, cennikowych stawek.




Jak przyznaje rzecznik UKE, Piotr Dziubak, skarg o zawyżone rachunki trafiło tylko do UKE już kilka tysięcy, jednak skala tego zjawiska jest znacznie większa. W związku z tym Urząd podjął działania, aby w przyszłości znacząco zmniejszyć jego występowanie.

Propozycje zmian trafiły już do Ministerstwa Infrastruktury, które pracuje nad nowelizacją prawa telekomunikacyjnego.

Warto przypomnieć, że w polskich sieciach komórkowych działa obecnie 6 mln smartfonów. Szerzej o tym pisaliśmy w tej wiadomości.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna, wł     

Dodaj do:
w sumie: 65
  • 1

    49. ~n  2011-08-17 01:17:26  host: public-gprs220550.centertel.pl

    45. W końcu jakaś mądra odpowiedź. Nie mam na ten temat zbyt dużej wiedzy, walczyłem z tym tylko w Play, dali mi limit 1200, nie ma opcji zmniejszyć. W abo Orange mam właśnie 300, jednak też zmniejszyć się nie da, ale tu już nie walczyłem. Wskazanie przez klienta max rachunku rozwiązałoby problem. Powyżej danej kwoty niech martwi się już dany operator, nie klient. Podobne limity już od dawna udostępniają banki.

  • 0

    50. ~n  2011-08-17 01:31:51  host: public-gprs220550.centertel.pl

    47. Jak nie zapłaci to zaraz będzie w BiK itp. już nic nie weźmie na raty, zapłacić więc musi, na tym korzystają operatorzy, a wałki robi każda sieć. Rozwiązałaby to możliwość ustalenia limitu.

  • 0

    51. ~wtorek  2011-08-17 08:30:08  host: victoria.skynet.net.pl

    #31: hd2 - mylisz się. Niedawno miałem iPlusa i pobierając plik co jakiś czas odświeżałem stronę Plusa z wyświetlonym zużyciem - aktualizowało się w czasie rzeczywistym.

  • 0

    52. ~  2011-08-17 09:00:06  host: host-89-229-136-150.chelm.mm.pl

    A Cyfrowy Polsat ma usługę "Limit Internet" :P

  • 0

    53. ~hd2  2011-08-17 09:10:03  host: apn-77-115-177-240.dynamic.gprs.plus.pl

    @44 ja mówię o starych taryfach, kiedy lejka nie było teraz mam allinclisive i być może jest lejek, choć do niego jeszcze nie dobiłem.@51 jasne, że tak - ale my rozmawiamy o internecie z telefonu a nie o BC, iP czy playonline. Zresztą nie ważne, w Play ten licznik się na bieżąco nie odświeża i gdybym miał czas i pieniądze to bym się bił z nimi w sądzie właśnie o ten szczegół, który uniemożliwia bieżące kontrolowanie kosztów i naraża klienta mimo jego chęci na duże wydatki. Jak będzie jakiś pozew zbiorowy to pewnie się dopisze do listy

  • 0

    54. ~  2011-08-17 10:03:11  host: z33-03.opera-mini.net

    To właśnie na ten wychwalany przez was Play jest najwięcej skarg na wysokie rachunki za internet w telefonie.

  • 1

    55.  2011-08-17 10:14:27

    ~n - "A jak do mojego tel dorwie się dziecko i zacznie oglądać yt?" Ja nie odnoszę się do limitu - uważam (co już kilka lat temu mówiłem), ze każdy abonent powinien mieć prawo ustalenia wysokości maksymalnej "rachunku" do której chce korzystać a po przekroczeniu której operator blokowałby możliwość realizacji połaczeń... Natomiast mówię o odpowiedzialności za siebie i swoje dzieci ;-)

  • 0

    56.  2011-08-17 10:29:35

    ~x - to nie jest chyba przywilej abonenta a prawo operatora... I wcale nie musi z niego korzystać... Nie wiem co znaczy pozycja w moim cenniku "blokowanie połączeń" - pewnie nie chodzi o limit kosztów a o coś inego zupełnie, postaram się sprawdzić jak znajdę chwilę - ale operatorzy raczej nie mają możliwości wprowadzenia przez klienta takich limitów, chociaż jestem pewien, ze nie ma tu większych problemów z takim limitem, np. w Plusie gdzie przecież oferują dla firm taryfę Pod Kontrolą, gdzie jest limit wprowadzony (akurat taka usługa) i jeśli chce się korzystać dalej, trzeba kartą zasilić. Zresztą już kiedyś, lata temu coś podobnego było chyba jak pamiętam. Możliwości są więc , potzreba tylko woli jeszcze ;-)

  • 0

    57. ~n  2011-08-17 10:51:05  host: public-gprs276139.centertel.pl

    @ wlo, z odpowiedzialnością masz rację, źle zrozumiałem. Przeraziły mnie informacje o rachunkach na 1000 zł, "odpowiedzialność" zawsze można wspomagać limitem :) Prawo telekomunikacyjne powinno nakładać na operatorów obowiązek oferowania takiej możliwości klientom z opcją ustalenia kwoty. Nie słyszałem o takich mega rachunkach w Plusie, jakoś sobie z tym radzą.

  • 0

    58. ~tomekk  2011-08-17 11:07:20  host: 178-37-67-181.adsl.inetia.pl

    @39 Chodzi ci po prostu wolniej internet i tyle ale nic wiecej nie zapłacisz :)

  • 0

    59. ~  2011-08-17 13:29:33  host: z22-10.opera-mini.net

    A ja nadal uwazam ze limit nie powinien byc ustawodawczo nakladany na operatorow. Jesli sie ktos boi niech idzie na prepaid, tam sobie limity moze robic. Argument o tym ze boi sie wysokiego rachunku, jest z pokroju, mam to korzystam, ale to nie moja wina ze tak duzo wyszlo. Jak dzieci doslownie...Trzeba umiejetnie zarzadzac tym co sie ma, jakie pakiety, ile itd. Barto ten spod 28.

  • 1

    60. ~TakTak-owiec  2011-08-17 14:10:19  host: public-gprs104847.centertel.pl

    59 moim skromnym zdaniem nie ma znaczenia umiejętność liczenia użytkownika sieci, a umiejętność dbania o własną DUPE - sieci sobie dobrze radzą - możesz ściągnąć więcej danych niż chciałbyś - a musisz za to zapłacić. W drugą stronę jest to utrudnione - nie zdarzyło mi się ściągnąć (na moim pakiecie 100MB w TT) więcej danych z pełną prędkością - bez względu czy to była długa sesja - Telekom- uniemożliwia mi ściągnięcie większej ilości danych niż ta za którą zapłaciłem - niech i będzie podobnie w drugą stronę żeby i klienta (szczególnie abonamentowego) *** (portfel) był spokojny.

  • 0

    61. ~x  2011-08-17 17:44:02  host: user-31-174-26-59.play-internet.pl

    56 wlo - Nie chodziło mi o limit typu,że jest blokada po np. 200 zł bo wtedy trzeba wybrać miesięcznie taką taryfe, mi chodziło o limit taki,że załóżmy wybierasz taryfę za 50 zł, za 100 zł, a limit jest powiedzmy 300 zł i jak się zbliżysz do tego limitu albo go przekroczysz to sieć może zablokować połączenia wychodzące. W żadnym wypadku nie chodziło mi o limit,że musisz doładować tylko o ten limit który się nazywa limitem kredytowym w normalnych ofertach abonamentowych, nie w żadnych MIX-ach.

  • 1

    62. ~x  2011-08-17 17:46:37  host: user-31-174-26-59.play-internet.pl

    57 - Sieci komórkowe powinny mieć dwie opcje do wyboru, pierwsza limit standardowy ustalany przez sieć jak do tej pory i druga opcja limit ustalany przez klienta np. klient ustanowi limit 200 zł to nawet po 10 latach w sieci ten limit nie powinien wzrastać ani się obniżać, powinien zostać na takim samym poziomie do póki sam klient tego limitu nie zmieni.

  • 1

    63. ~x  2011-08-17 17:54:17  host: user-31-174-26-59.play-internet.pl

    Jak tak czytam komentarze to niektórzy chyba nie rozumieją o jakich limitach jest dyskusja. Np. ktoś wybiera abonament 65 zł, dostaje limit powiedzmy 200 zł na początek, potem po paru miesiącach 500 zł, miesięcznie taki ktoś płaci 65 zł i może bez kontroli sieci rozmawiać do kwoty 500 zł, jak taką kwotę nabije w trakcie całego okresu rozliczeniowego to sieć się nie kontaktuje bo klient po woli to nabija i raczej nie ma niebezpieczeństwa,że telefon jest ukradziony albo zagubiony skoro też klient nie zadzwonił na BOK i nie zgłosił gubienia albo kradzieży, za to jakby ten limit 500 zł przy abonamencie 65 zł był szybko przekroczony powiedzmy w parę dni to sieć mogłaby zadzwonić na ten numer i poprosić klienta o identyfikacje czyli zadanie pytań, klient odpowiada, jak odpowiedzi są złe to blokada połączeń wychodzących bo podejrzenie,że z telefonu może korzystać ktoś inny niż klient, a jak odpowiedzi dobre to albo klient dalej korzysta z telefonu albo sieć może zażądać wpłaty na konto jakiejś kwoty, a jak nie to za parę dni zablokuje komórke. Temu służą te limity - bezpieczeństwu i oprócz tej opcji, która jest,że sieć je ustala klient powinien mieć możliwość ustalenia swojego miesięcznego limitu. Tylko znowu to się wiąże z tym,że potem mogą być narzekania,że klient ustalił sobie limit 70 zł przy abonamencie 65 zł, przekroczył limit i sieć zablokowała telefon - jaka to zła sieć :).

  • 0

    64.  2011-08-17 22:38:05

    Wystarczy kupić pakiet bez limitu danych, jaki jest np. w Heyah i płaci się stałą, miesięczną opłatę za transfer, niezależnie od ilości wykorzystanych danych.

  • 0

    65.  2011-08-18 09:55:54

    ~x - to tgo zdaje się żadna sieć nie ma? Limit kredytowy to co innego - i jest to uprawnienie operatora a nie klienta. Nie znam takiej usługi (bo może gdzieś po cennikach ona jest tylko zakamuflowana), chociaż jak wcześniej powiedziałem - powinna być.

  • 0

    66.  2011-08-18 09:58:52

    pablo_79 - wystarczy przejść do pre-paida... Przecież po to go wymyślili, zeby kontrolować koszty? Czyż nie? Widzę tu trochę hipokryzji już... No niestety - jest ona efektem zasad - w pre-paidzie za złotówkę nie dostanie się zabawki do chwalenia się co to ja mam i co ta zabawka za cuda może robić - np. mogę oglądać filmy na youtube!!! Żeby kretynieć jeszcze bardziej ;-)

  • 0

    67. ~x  2011-08-18 20:42:05  host: user-31-174-173-156.play-internet.pl

    65 wlo - no limit kredytowy to uprawnienie klienta bo może wykorzystać powiedzmy do 500 zł miesięcznie, gdyby sieć dała limit taki jak taryfa np. 50 zł to klient miałby blokowane połączenia wychodzące po przekroczeniu kwoty 50 zł, dzięki limitowi kredytowemu klienci mogą dzwonić o wiele więcej niż w abonamencie który wybierają.

  • 0

    68. ~  2011-08-24 23:31:29  host: 87-205-27-217.ip.netia.com.pl

    @66, wlo, nie do konca tak jest, bo w prepaidzie też możesz dostać telefon od 1zł, np. w Heyah jest telefon bez umowy za regularne doładowania i po roku można już kupić taniej telefon.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-233-235.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.