Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE: debata o bezpłatnym Internecie

UKE: debata o bezpłatnym Internecie

LuiN 3 Marca 2009 20:23

0 0

Prezes UKE organizuje 4. marca publiczną debatę na temat warunków bezpłatnego udostępniania Internetu. Debata jest wynikiem konsultacji dokumentacji przetargowej dotyczącej przetargu na rezerwacje częstotliwości z zakresu 2010 - 2025 MHz oraz 2500 - 2690 MHz, na obszarze całego kraju, przeznaczonych do świadczenia usług w sieciach szerokopasmowego dostępu bezprzewodowego.

Założeniem debaty jest uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

1) czy w polskich warunkach "bezpłatny" Internet może być przedsięwzięciem opłacalnym ekonomicznie czy też raczej dotowanym ze środków publicznych lub przychodów osiąganych ze świadczenia płatnych usług innym klientom zobowiązaniem regulacyjnym? W szczególności, czy w Polsce możliwy do zrealizowania jest model finansowania sieci dostępowej z promocji treści i usług w niej oferowanych, wzorem nieodpłatnej telewizji czy dużych internetowych agregatorów treści (np. Google)? Jakie warunki musiałyby zostać spełnione, aby ten ostatni model mógłby stać się realizowalny?




2) w przypadku modelu dotowanego ze środków publicznych lub przychodów osiąganych ze świadczenia płatnych usług innym klientom, jakie ograniczenia parametrów jakościowych dostępu do Internetu powinny zostać narzucone, aby nie zaburzać konkurencji na rynku odpłatnych usług dostępowych? W szczególności czy i do jakiej wartości należy ograniczyć szybkość transmisji downstream (256/512/768), czy i do jakiej wartości należy ograniczyć czas trwania jednej sesji?

3) czy i jakie mechanizmy filtrowania treści dostępnych w ramach usługi bezpłatnej powinny zostać wprowadzone, w szczególności czy i jakie rodzaje treści powinny być niedostępne w ramach dostępu bezpłatnego oraz czy i w jaki sposób dopuszczalne może być promowanie/priorytetyzowanie treści komercyjnych, z których przychody służyłyby finansowaniu usługi bezpłatnej?

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 22
  • 0

    3. ~laston  2009-03-03 21:26:11  host: 87-205-173-150.adsl.inetia.pl

    Niestety osoby powyżej mają totalną rację z tym internetem w Lublinie to jakaś kpina :/

  • 0

    4. ~  2009-03-03 21:29:54  host: 143.8.28.78.cable.dyn.petrus.com.pl

    mysle ze optymalnie na dzis by bylo "dac" polakom 256kbps i czas sesji 6h/24h (na dzien) oraz zablokowac serwisy charakteru pornograficznego. Taki internet nie zajmowal by za duzo pasma internetowego, a dalby swobodny dostep do poczty elekroniczej oraz wszelkiego typu serwisow informacyjnych lacznie z serwisami spolecznosciowymi.

  • 0

    5. ~wosq  2009-03-03 21:42:17  host: 77-252-41-196.ip.netia.com.pl

    To genialne wobec obecnego 163 kbit/sek za 56 PLN w Netii.(sic)! Unikajcie Netii.

  • 0

    6.  2009-03-03 22:10:34

    I blokada p2p przede wszystkim.

  • 0

    7.  2009-03-03 22:28:48

    Mi się wydaje że nie musi być darmowy a za jakąś drobną opłatą, rzędu 10zł na miesiąć z prędkością do 30KB/s bez P2P, serwisów warezowych, porno itp tak do poczty jakąś stronke zobaczyćc i tyle:). A 10zł za miesiąć to nie dużo a zawsze przy iiluś tam osobą jakies dofinansowanie by było:)

  • 0

    8. ~nick  2009-03-03 22:40:45  host: adqc237.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Na debatę przyjdzie Marek Kondrat i powie: "Kochani, mówią nam, że nasza kiełbasa przegoniła ich kiełbasę. Może i przegoniła, ale wszystko inne stoi w miejscu..." :-D

  • 0

    9.  2009-03-03 22:42:49

    nick: dobre!!! Jak będe jutro na debacie to rzucę tym tekstem. ;-)

  • 0

    10. ~djF  2009-03-03 22:54:46  host: public-gprs47180.centertel.pl

    Od darmowego internetu wolalbym np. nowy sprzet dla szpitali...

  • 0

    11.  2009-03-03 23:02:49

    djF: tyle, że Internet jest podstawą rozwoju społeczeństwa - bez niego nie dogonimy najbadziej rozwiniętych krajów.

  • 0

    12. ~  2009-03-03 23:55:05  host: chello087207173251.chello.pl

    uuu zanim do tego wszystkiego dojdzie, to będziemy po kilku następnych kryzysach

  • 0

    13. ~  2009-03-04 00:17:32  host: 94-40-96-245.tktelekom.pl

    a prąd? żądamy darmowej energii elektrycznej!

  • 0

    14. ~mirekb  2009-03-04 08:07:20  host: hii126.internetdsl.tpnet.pl

    po1 nie moze byc to internet tzw szybki (do144kb/s)w tym wypadku na downlinku na uplinku 50kb/s starczy,po2 2p2 i xxx zablokowane,po3 opłata 10pln za łącznie 6h dziennie lub bezpłatnie w zamian za reklamy co30min ale z nieograniczonym dostepem czasowym.po4 terminal(jak z tym?)mysle ze to rozsądne rozwiazanie

  • 0

    15. ~  2009-03-04 08:08:04  host: hii126.internetdsl.tpnet.pl

    10pln/miesiac z limitem 6h dziennie

  • 0

    16. ~dantes  2009-03-04 09:18:24  host: chello089075060038.chello.pl

    Przy obecnym pokryciu zasięgiem gsm operatorzy mogliby sprzedawać stały dostęp do internetu ograniczony do prędkości edge. Za 10zł miesięcznie bez limitów danych chętnych pewnie znalazłoby się sporo i problem z głowy. W ramach istniejących obecnie struktur urzędnicy powinni mieć możliwość przyznania środków na abonament lub sprzęt dla najuboższych. Oczywiście kasę dostawałby operator za świadczenie takiej "darmowej" usługi. Obecnie można mieć stały dostęp w Play na kartę za 30zł z limitem który trudno przekroczyć. Szkoda, że ograniczony zasięgiem 3G, ale przy tej cenie za 1Mb/s dyskusja o darmowym internecie wydaje się bez sensu. Ludzi trzeba o tylko (aż!) uświadomić.

  • 0

    17.  2009-03-04 09:29:35

    13: moge sie zalozyc ze jak by wymyslili jak wysyłać 'prądem' reklamy to by zrobili darmową opcję; zgadzam sie z mirkiemb- takie predkosci spokojnie wystarcza- a nawet o polowe mniejsze (pamieta ktos jeszcze czasy modemu, a moze korzysta z gprs?)

  • 0

    18. ~derek  2009-03-04 10:07:09  host: dkd152.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a ja bym poszedl inna droga - owszem ograniczenia funkcjonalnosci typu P2P oraz xxx ale predkosc dal bym 1024 dlaczego ano dla tego iz wszyscy obecni uslugodawcy z TP na czele musieli by przeorganizowac cenniki a poza tym zastanowic sie powaznie nad rozwojem sieci i to wszyscy bez wyjatku bo na chwile obecna predkosciamy zedu 6144 ADSL lub 7,2 3G obieci sa nieliczni i rozwoju w tej dziediznie nie widac, zastanowcie sie nad tymi predkosciami ktore proponujecie sprawdzbie jaka wielkosc - ile wazy zaladowanie przykladowych witryn po co uruchamiac cos z czego nkt nie bedzie chcial kozystac - lepiej zrobic cos co pobudzi rynek i przyspieszy dalszy rozwoj

  • 0

    19. ~Chrome_TP  2009-03-04 12:46:48  host: aga202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 18 za mieszanie się do rynku detalicznego UKE jest już na dywaniku UE - to co proponujesz spowodowałoby niemal natychmiastowe nałożenie na Polskę kar z tego tytułu - bo mieszać się mogą tylko na poziomie hurtowym. To co proponujesz wymaga czegoś więcej niż zmiany cenników - a konkretnie inwestycji których nie uświadczysz na wystarczającym poziomie naprawdę z wielu przyczyn - i wierz na słowo opowie po prostu NIE zgodziliby się na takie warunki bo ot chociażby rozwaliłoby to im całą strategię na kilka lat. ;] + firmy nigdy nie pójdą na to że miałyby wydać grubą kasę tylko po to by kasę stracić bo dobry net byłby za free - patrz jak zdrowo wierzga TP - chcesz czegoś takiego w skali całego rynku ?

  • 0

    20. ~derek  2009-03-04 14:39:43  host: dkd152.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 19 po zcesci masz racje, zastanowic trzeba by sie jeszcze nad oferowana funkcjonalnoscia darmowego netu mozna by go znaczaco okroic do samego www i poczty wszystkie inne uslugi obciac, dolaczyc reklamy itp. aby usluga nie byla "na zbyt" atrakcyjna, jesli predkosc bedzie za niska oferta bedzie totalnie do bani bo w perspektywie internet sie caly czas rozwija a jego rozwoj jest wprost proporcjonalny do ilosci przesylanych danych, zwoc uwage ile jeszcze kilka lat temu wazyla szacunkowa strona a ile wazy teraz, poza tym warto bylo by zawiesic malego bata nad cala branza to co robi Era doprowadza mnie do szalu - wykupila lic. na WiMax tylko po to zeby zablokowac dostep do tej technologii w chili gdy bodaj UKE zagrozilo odebraniem licencji nagle sie obudzila i w kilku lokacjach rozpoczela jedynie testy taki darmowy dostep byl by swego rodzaju stymulatorem rozwoju calego rynku bo opoperatozy musieli by proponowac ciekawsze oferty od tego co dostepne za darmo czyt. wyzsze predkosci oraz uslugi dodane a wszystko to bedziemozliwe jedynie poprzez nowe inwestycje

  • 0

    21.  2009-03-04 15:04:49

    Ktoś z ING powinien się tam obowiązkowo pojawić ;-)

  • 0

    22. ~Chrome_TP  2009-03-04 15:06:23  host: 212.160.172.70

    Inspekcji Nadzoru Górnictwa ? a ci tam po co potrzebni ? xD

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-145-219-80.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.