DAJ CYNK

UKE analizuje ceny szerokopasmowego dostępu do Internetu

WitekT

Wydarzenia

UKE przedstawił analizę cen usług szerokopasmowych w Polsce po wprowadzeniu przez Telekomunikację Polską nowej promocji na neostradę tp.

UKE przedstawił analizę cen usług szerokopasmowych w Polsce po wprowadzeniu przez Telekomunikację Polską nowej promocji na neostradę tp.

Analiza obejmuje usługi dostępu do Internetu spełniające kryterium uznane przez UKE jako podstawowe przy określaniu usług szerokopasmowych a mianowicie takie, że przepływność w stronę abonenta powinna być wyższa niż 144 kb/s. Dane dotyczące działalności analizowanych podmiotów pochodzą z cenników posiadanych przez UKE oraz z oficjalnych stron operatorów.

Analiza składa się z trzech części. Pierwsza część analizy obejmuje porównanie cen usług dostępu szerokopasmowego do Internetu świadczonych przez TP na koniec 2005 roku z promocją cenową obowiązującą od 4. lipca. W drugiej części przeprowadzona została analiza cen z końca 2005 roku i aktualnych 6 największych konkurentów TP (Netia, Dialog, UPC, Vectra, Multimedia, Aster) wraz z opisem aktualnych promocji oferowanych przez operatorów. W ostatniej podsumowującej części dokumentu zawarte zostały wnioski nasuwające się po analizie wyżej opisanych zmian cen usług szerokopasmowych.

Najważniejsze wnioski z analizy:

Rozwój rynku dostępu do Internetu w ostatnich latach spowodowany był głównie częściowym uwolnieniem rynku usług telekomunikacyjnych. Jednak najistotniejszym z punktu widzenia użytkowników bodźcem skłaniającym do przyłączenia się do sieci stały się niskie koszty instalacji oraz obniżenie opłat dostępowych. Tempo wzrostu użytkowników Internetu jednak nie jest zadowalające i w związku z tym UKE w roku bieżącym podjął szereg decyzji, których zadaniem jest między innymi zwiększenie liczby osób korzystających z usług dostępu do Internetu.

Na podstawie analizy można stwierdzić, iż rynek próbuje reagować na obniżki cen ze strony operatora dominującego. Pozostali gracze na rynku dostępu do sieci Internet również próbują pozyskać nowych abonentów swoich usług poprzez wprowadzanie na rynek różnego rodzaju promocji. Ceny usług w poszczególnych przedziałach przepływności nie wykazują znacznych różnic. Różnice uwidaczniają się przy analizie horyzontów czasowych, na jakie zawierane są umowy. Żaden z analizowanych operatorów, wyłączając TP, nie wymaga podpisywania umowy aż na 3 lata. Nawet umowa jaką oferuje operator dominujący na najkrótszy okres, 24 miesiące, znajduje się w regulaminie promocji tylko Netii, pozostali operatorzy wymagają podpisywania umowy z reguły na 12 miesięcy.

10. maja została podpisana przez prezesa UKE decyzja administracyjna wprowadzająca do stosowania przez Telekomunikację Polską ofertę ramową określającą warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych (bitstream access - pisaliśmy o tym w tej wiadomości). Decyzja ta jest odpowiedzią prezesa UKE na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik neostrady tp) abonentom TP. Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie "cena detaliczna minus". W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51%, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP - 41%.

Na tę decyzję operator dominujący zareagował obniżką cen usług neostrada tp, której promocyjny abonament w opcji 512 kb/s i umowie na 36 miesięcy wynosi obecnie 28 zł w pierwszym roku użytkowania, co stanowi niespełna 17% opłaty z cennika podstawowego, a po tym okresie podwaja się i stanowi 33,26% opłaty standardowej.

Kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia liczby użytkowników Internetu jest zalecenie pokontrolne prezesa UKE o rozdzieleniu neostrady od abonamentu telefonicznego w ofercie TP. Dotychczas Telekomunikacja Polska wymagała od użytkowników neostrady tp by dodatkowo byli abonamentami usług telefonicznych.

Podsumowując należy podkreślić, że dzięki rozbudowanej sieci telekomunikacyjnej oraz największej liczbie abonentów, TP może pozwolić sobie na okresowe promocje obniżające znacznie wysokość abonamentów za dostęp do sieci Internet. Pozostali operatorzy mimo usilnych starań, nie posiadając takich atutów jak operator dominujący w postaci bogatego zaplecza technicznego, rozległej sieci oraz dużej liczby użytkowników, nie zawsze mogą zaoferować usługi na porównywalnych - do takich jakie TP świadczy w ramach promocji - warunkach cenowych.

Zobacz: pełen tekst analizy UKE (plik PDF; 207 kB).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE