DAJ CYNK

UKE: Analiza cen usług telefonii komórkowej

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

UKE przeanalizował polskie ceny usług telefonii komórkowej, według stanu na marzec. Opracowanie objęło 24 podmioty świadczące łącznie 660 wariantów ofert abonamentowych i prepaid możliwych do nabycia przez klienta indywidualnego.

UKE przeanalizował polskie ceny usług telefonii komórkowej, według stanu na marzec. Opracowanie objęło 24 podmioty świadczące łącznie 660 wariantów ofert abonamentowych i prepaid możliwych do nabycia przez klienta indywidualnego.

Średnie miesięczne koszty korzystania z telefonii komórkowej na kartę wahały się od 6,77 zł (Virgin Mobile, koszyk 2) do 152,08 zł (Orange, koszyk 4). W każdym z analizowanych koszyków najatrakcyjniejsze cenowo były oferty Virgin Mobile oraz Play. W przypadku bardzo niskiego zużycia usług korzystne warunki proponowali również mBank Mobile, Orange oraz Lycamobile.

Podstawą ofert post-paid był pakiet usług zawartych w abonamencie w formie minut, SMS, MMS i/lub kwoty do wykorzystania. Jego wielkość zależała bezpośrednio od wysokości abonamentu, w różny sposób była także rozliczana. Sześciu operatorów posiadało plany taryfowe z nielimitowanymi usługami przez cały okres trwania zobowiązania:

  • na połączenia krajowe do sieci stacjonarnych i komórkowych: Orange,
  • na połączenia do wszystkich sieci komórkowych: Play, T-Mobile, Plus i FM Group Mobile,
  • na połączenia wewnątrz sieci: Orange, Play, Red Bull Mobile (do sieci Play).

Przy obowiązujących jednak niskich cenach za usługi głosowe i niegłosowe, opłaty za wolumen ruchu w mniejszym stopniu wpływały na średni miesięczny koszt. Dlatego też opcje z najniższym abonamentem były atrakcyjniejsze cenowo niż taryfy nielimitowane, mimo iż zawierały one mniejszy pakiet minut.

Spośród czterech największych sieci najkorzystniejszą pod względem kosztów za połączenia posiadał Play, zaś w przypadku SMS i MMS - Plus.

Z punktu widzenia użytkownika nie zainteresowanego nabyciem telefonu bardziej korzystniejszy był zakup post-paid z niską opłatą miesięczną i ponoszenie dodatkowego kosztu za ruch rozliczany poza kwotą abonamentu.

Porównanie post-paid i pre-paid wskazało na większą opłacalność drugiego z wariantów, co było szczególnie widoczne w przypadku niskiego zużycia usług. Niższe koszty korzystania z telefonu na kartę potwierdza również badania konsumenckie przeprowadzone w grudniu 2012 roku na zlecenie UKE. Zgodnie z nim ponad połowa użytkowników pre-paid wydawała na usługę do 30 zł, tyle też wyniosła mediana dla tej grupy respondentów. Analogiczny wskaźnik dla abonentów post-paid oscylował w granicach 59 zł, a 47% badanych płaciło miesięcznie co najmniej 51 zł.

Dla odbiorców bardzo aktywnie korzystających z telefonu zwiększa się opłacalność ofert abonamentowych, w tym świadczonych przez część operatorów planów taryfowych z nielimitowanymi połączeniami.

Analizie poddane zostały oferty skierowane do nowych klientów, którzy nie korzystali dotąd z usług danego operatora i nie przenoszą numeru z innej sieci. Kalkulacja kosztów ofert telefonii ruchomej oparta została na koszykach usług głosowych, SMS i MMS zdefiniowanych na podstawie średniej miesięcznej wielkości wolumenu zużycia usług w Polsce (koszyk 1) oraz wybranych trzech profilów użytkowników bazy cen OECD Mobile Voice Price Benchmarking. Uwzględniono również strukturę ruchu w Polsce bazując na udziałach czterech największych operatorów w całkowitym czasie trwania połączeń wychodzących.

Zobacz: Pełną treść raportu wraz z wyszczególnieniem poszczególnych ofert

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE