Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości UKE: ACR to nie "czerwona słuchawka"

UKE: ACR to nie "czerwona słuchawka"

WitekT 30 Września 2010 18:23

0 0

UKE opublikował stanowisko w sprawie obowiązku świadczenia usługi ACR (ang. Anonymous Call Rejection), czyli automatycznego odrzucania połączeń anonimowych przez operatora komórkowego. Zdaniem Urzędu, "czerwona słuchawka" nie spełnia wymogów prawa.

Obowiązek świadczenia usługi ACR, jako usługi blokowania połączeń pochodzących od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi eliminacji prezentacji identyfikacji linii wywołującej, został wprowadzony w państwach członkowskich Unii Europejskiej na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze telekomunikacyjnym. Przepis ten zapewniał abonentowi wywoływanemu możliwość odrzucania połączeń pochodzących od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi eliminacji prezentacji identyfikacji linii wywołującej.

Określenie szczegółów powyższej funkcjonalności zostało powierzone Europejskiemu Instytutowi Norm Telekomunikacyjnych (ETSI). Wynikiem wstępnej fazy prac zawierającym opis usługi było opracowanie i opublikowanie w 2000 roku normy europejskiej ETSI, w której wskazano, że usługa ACR ma zastosowanie do publicznych sieci telekomunikacyjnych, na przykład PSTN i ISDN oraz, że są dwa typy rozwiązań:
1) rozwiązanie oparte na sieci - NBS (ang. Network Based Solution),
2) rozwiązanie oparte na użytkowniku - UBS (ang. User Based Solution).

W powyższym dokumencie zastrzeżono, że opisuje on jedynie rozwiązanie "oparte na sieci".

Ad 1. Rozwiązanie "oparte na sieci" jest usługą oferowaną jako część funkcjonalności sieci publicznej dla wszystkich połączeń przychodzących, w których nie jest dostępna identyfikacja linii wywołującej ze względu na zastosowanie eliminacji prezentacji linii wywołującej (CLIR - ang. ). Istotnym elementem usługi ACR świadczonej z wykorzystaniem rozwiązania "opartego na sieci" jest to, że nie dochodzi do zestawienia połączenia z urządzeniem końcowym użytkownika, a zatem użytkownik wywoływany nie jest informowany o próbie połączenia i jego odrzuceniu. Natomiast użytkownikowi wywołującemu przekazywany jest stosowny komunikat, że połączenie zostało odrzucone ze względu na zastosowanie usługi ACR. Odrzucenie połączenia następuje niezależnie od tego, czy linia użytkownika wywoływanego jest wolna czy zajęta.

Ad. 2. Rozwiązanie "oparte na użytkowniku" jest usługą oferowaną jako część funkcjonalności urządzenia końcowego użytkownika wywoływanego albo dla wszystkich, albo dla poszczególnych, wg wyboru użytkownika wywoływanego, połączeń przychodzących, w których nie jest dostępna identyfikacja linii wywołującej ze względu na zastosowanie eliminacji prezentacji identyfikacji linii wywołującej CLIR.

W 2002 roku dyrektywa została zastąpiona inną dyrektywą Parlamentu Europejskiego, dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej. W dyrektywie wskazano, iż usługa ACR powinna być świadczona w oparciu o rozwiązanie "oparte na sieci" lub też rozwiązanie "oparte na użytkowniku" lecz dostarczane przez dostawcę usług. W nowym pakiecie regulacyjnym UE z 2009 roku zapisy w zakresie usługi ACR pozostały w niezmienionym kształcie.




W Polsce obowiązek zapewnienia abonentowi możliwości skorzystania z usługi ACR polegającej na odrzucaniu anonimowych połączeń przychodzących, został wprowadzony w Prawie Telekomunikacyjnym, który stanowi transpozycję odpowiednich postanowień dyrektywy. Zgodnie z PT, dostawca usług świadczonych w publicznej sieci telefonicznej umożliwiającej prezentację identyfikacji linii wywołującej jest obowiązany zapewnić, za pomocą prostych środków abonentowi wywoływanemu możliwość eliminacji dla połączeń przychodzących prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli taka prezentacja jest dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego, także możliwość blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż istotą usługi ACR jest to, że odrzucane może być jedynie takie połączenie przychodzące, dla którego użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR. Należy nadmienić, iż usługa ACR powinna być świadczona przez operatorów jako usługa uzupełniająca do usługi CLIR. W praktyce, przy świadczeniu usługi ACR brak prezentacji numeru w połączeniu przychodzącym może mieć dwojakie przyczyny:
1) użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR,
2) nie ma prezentacji numeru dla danego użytkownika wywołującego z innych niż powyżej podano względów. Jeśli zatem brak prezentacji numeru wynika z innych przyczyn, niż te, że użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR, to połączenie powinno być zestawione.

Badając oferty operatorów sieci ruchomych Prezes UKE stwierdził, że wszyscy operatorzy oferują usługi: CLIP (ang. Calling Line Identification Presentation - prezentacja identyfikacji linii wywołującej) i CLIR. Dwóch operatorów sieci ruchomej poinformowało o realizacji usługi ACR w sposób oparty na sieci, pozostali, w tym MVNO, o realizacji ACR poprzez rozwiązanie typu "czerwona słuchawka" (odrzucanie przez abonenta połączenia bez prezentacji numeru).

Biorąc pod uwagę powyższe, a także w związku z faktem, iż dokonana przez Prezesa UKE ocena stanu wdrażania usługi ACR w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Polsce, a tym samym ocena stanu realizacji bezwarunkowego obowiązku świadczenia usługi ACR pozwala stwierdzić, iż obowiązek nie jest wykonywany zgodnie z PT, Prezes UKE informuje, że usługa określona PT jest usługą, której świadczenie powinno odbywać się z wykorzystaniem rozwiązań "opartych na sieci" lub rozwiązań "opartych na użytkowniku" zapewnianych przez dostawcę usług, poprzez dostarczenie aplikacji użytkownikom korzystającym z terminali z systemem operacyjnym.

"Czerwona słuchawka" nie jest zatem realizacją obowiązkowej usługi ACR.

Warto nadmienić, że zmiana definicji abonenta w znowelizowanej ostatnio ustawie PT oznacza, że wskazana powyżej usługa ACR powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników końcowych operatorów sieci komórkowych (w tym także użytkowników usług prepaid). Powyższe względy uzasadniają, aby aktywacja i deaktywacja ACR była dostępna w różnych formach - nie tylko poprzez Biuro Obsługi Klienta, ale także poprzez kod dostępu.

Szerzej o stanowisku operatorów pisaliśmy w marcu w tej wiadomości.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 29
  • 0

    11. ~  2010-09-30 19:42:42  host: ip-94-42-52-249.multimo.pl

    Napisałem do PLAY-a, żeby mi włączyli tą usługę. Zobaczymy co odpiszą ;-)

  • 0

    12. ~dudek984  2010-09-30 19:43:55  host: chello089078099152.chello.pl

    W Era to działa blokada połączeń i smsy spamy wysyłamy sms o treści nie pod 80888 koszt sms 0zł w Heyah też blokada połączeń to trzeba dzwonić do boa.Warto zaznaczyć że Era i Heyah jako jedyna świadczy usługę 18 czyli treść pornograficzna działa też na numery o podwyższonej opłacie

  • 0

    13. ~mirekb  2010-09-30 19:46:59  host: user-188-33-53-166.play-internet.pl

    to dzwoniący z konkursami smsowymi z clir beda mieli za zadnie zmienic regulaminy ;-)jak ktos wlaczy taka blokade nie wygra .dlatego w play dzwonią z 7xxxx ;-)opy dadza rade

  • 0

    14. ~Pierwsza Miłość  2010-09-30 19:47:05  host: user-109-243-181-130.play-internet.pl

    Połączenia anonimowe, to znaczy połączenia od numerów zastrzeżonych i prywatnych, tak? 10: Chyba najwolniej... PS: Jak to jest możliwe, że wiadomość została napisana o 18:23, a komentarz Jackall-a o 18:21:11?

  • 1

    15. ~  2010-09-30 20:05:36  host: 178-37-91-181.adsl.inetia.pl

    #14: to sprawa dla posła Macierewicza.

  • 0

    16.  2010-09-30 20:23:03

    Era na szczęście udostępnia tą usługę od jakiegoś czasu i mam spokój :-)

  • 0

    17. ~mt.t  2010-09-30 20:24:33  host: user-89-108-205-160.play-internet.pl

    Nie rozumiem wniosków z tego raportu. Gdzie jakieś kary? Co dalej?

  • 0

    18. ~a_lex  2010-09-30 20:27:40  host: public-gprs21715.centertel.pl

    Ależ ten njus jest zredagowany ... Nudna dłużyzna, inaczej flaki z olejem. A nie dałoby się napisać tego w dwóch zdaniach, które by niezorientowanym wyjaśniły tytuł?

  • 0

    19.  2010-09-30 20:29:38

    Już dawno powinni to wprowadzić ! Dobrze, że może wreszcie KAŻDY posiadacz komórki nie będzie nękany anonimami, jeśli sobie tego nie życzy.

  • -1

    21. ~  2010-09-30 21:34:53  host: 77-254-9-10.adsl.inetia.pl

    Dawniej w stacjonarkach wszystkie połączenia były bez prezentacji numeru i nikt nie robił z tego powodu problemu. Natomiast obecnie korona się przewraca durnym ludziom gdy widzą że numer jest zastrzeżony.

  • 0

    22.  2010-09-30 21:40:45

    Dokładnie w Erze już to rozwiązali w dobry sposób. Mało tego o tym smsie którzy umożliwiał zablokowanie informacji handlowych to już długo jest ten numer i faktycznie działa jak trzeba. Cóż widać nie wszyscy operatorzy się jeszcze stosują. Niektórzy swoim klientom odpowiadają że do tego służy czerwona słuchawka :) jak to było w Play.

  • 0

    23.  2010-09-30 22:21:17

    @21 - dawniej nie było takiej bezczelności i nachalności w dzwonieniu do potencjalnych klientów, jak teraz. Każdy ma prawo wiedzieć kto do niego dzwoni, zanim podniesie słuchawkę. Jak ktoś tego nie rozumie, to ma problem.

  • 0

    24. ~  2010-09-30 23:07:56  host: t03-07.opera-mini.net

    do 6 ale przeciez komunikat o nieprzyjmowaniu polaczen anonimowych takze moze byc traktowany jako zainicjoanie polaczenia - dla przykladu tak jest z informacja "notka" w Play. Tak wiec upieranie sie przy nie oferowaniu tej uslugi jest czysta zlosliwa albo bezmyslna glupota operatorow.

  • 0

    25. ~zxt  2010-10-01 08:58:45  host: user-188-33-197-169.play-internet.pl

    W Orange nie wprowadzą, bo program propozycja dzwoni z zastrzeżonego.

  • 1

    26. ~Anonim  2010-10-01 19:38:29  host: aeni224.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jeśli kilkanaście razy dzienni ktoś do mnie telefonuje na stacjonarny w TP SA i sam ma numer zastrzeżony, a są to głównie "telefonokrążcy" (od domokrążców) - oferujący różne ankiety, tańsze kredyty, lepsze usługi telekomunikacyjne czy internetowe itp. - to mam tego dość. Stąd stosuję w TPSA blokadę połączeń anonimowych i to samo chcę mieć na komórce w Play. W TPSA po pierwsze rozmowie z Błękitną Linią, dalsze blokowanie lub odblokowanie tej usługi odbywa się kodem. Podobnie mogę wyłączyć lub włączyć (też kodem) prezentacje mojego numeru stacjonarnego. W komórce w Play mam to załatwione , a w samej komórce jest opcja blokady lub włączenia prezentacji numeru (SEK850i). Każdy powinien mieć możliwość blokowania lub nie - połączeń anonimowych i prezentacji swojego numeru.

  • 1

    27. ~:(  2010-10-18 00:45:22  host: public28215.xdsl.centertel.pl

    Mam nadzieję, że w Orange spoważnieją i nie będą na blogu rzecznika wypisywać bzdur o czerwonej słuchawce. Orange obudź się! Polska jest w Europie, a tu jakieś normy obowiązują! Świadczycie mi telekomunikacje, to wywiązujcie się! korzystanie z nr. zastrzeżonego, to tak jakby pukał do nas ktoś w kominiarce na pysku... Chcesz mu otwierać? Zero szacunku dla naszej osoby! uznanie dla plusa i ery... Orange jak zwykle... WSTYD.

  • 1

    28. ~:)  2010-10-18 00:49:59  host: public28215.xdsl.centertel.pl

    Coby tak nie smęcić... Cieszy fakt, że mamy takich ludzi jak Pani Streżyńska... Nasza komunikacja elektroniczna wychodzi dzięki Niej i Jej Ludziom, z poziomu Afryki na standardy europejskie...

  • 0

    29. ~Tomek  2010-10-22 15:13:31  host: 87-205-62-247.adsl.inetia.pl

    dziś zapytałem rzecznika Orange o usługę ACR i napisał mi, że pracują już nad nią, wiec moze do konca roku doczekamy sie

  • 1

    30. ~Nka  2010-10-29 03:58:03  host: public29690.xdsl.centertel.pl

    A nad czym tu pracować... to się nam po prostu NALEŻY... I to już od wielu miesięcy... Tak więc mieli czas na testy. Po co te ustawy w ogóle są tworzone... Totalna olewka orangutana na swoich klientów... i tyle. Gdyby nie zainteresowanie społeczne tematem, wciąż byśmy słyszeli o magicznej czerwonej słuchawce... Polecam rozgłaszać problem zainteresowanym, gdyż im więcej zapytań o usługę ACR, tym trudniej jej wprowadzenie odkładać... Pzdr!

  • 0

    31. ~ja  2010-11-05 19:26:00  host: 89.174.117.200

    @4, przecież to nie dotyczy tylko Ciebie, ale wszystkich ...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-225-20-73.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.