DAJ CYNK

UKE: 50 tys. zł kary dla PTS za nieprawidłowości przy reklamacjach

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Prezes UKE nałożył na PTS S.A. karę pieniężną w wysokości 49,9 tys. zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych, jednocześnie nakazując usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 1. lutego.

Prezes UKE nałożył na PTS S.A. karę pieniężną w wysokości 49,9 tys. zł za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych, jednocześnie nakazując usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 1. lutego.

PTS S.A. została zobowiązana, aby w udzielanych odpowiedziach na reklamację usług telekomunikacyjnych, każdorazowo umieszczać pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym. Dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, spółka ma obowiązek poinformować o prawie dochodzenia roszczeń także przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim działającym przy Prezesie UKE, jak również o możliwości skorzystania z postępowania mediacyjnego przed Prezesem UKE.

Przeprowadzone przez Prezesa UKE postępowanie administracyjne jednoznacznie wykazało, iż PTS S.A. nie wypełniała obowiązków informacyjnych względem użytkowników końcowych, naruszając tym samym rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej. Przepisy nakładają na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek umieszczenia w odpowiedzi na reklamację pouczenia o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i innych sposobach dochodzenia roszczeń, o których mowa w art. 109 i 110 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Naruszenie przez PTS S.A. obowiązków wymienionych we wskazanym rozporządzeniu skutkowało bezpośrednio obniżeniem przewidzianego prawem stopnia ochrony konsumentów w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, poprzez brak zapewnienia informacji o przysługujących im prawach. Brak wymaganego pouczenia został stwierdzony zarówno przed przeprowadzeniem pierwszej kontroli w PTS S.A., w okresie przed wydaniem zaleceń pokontrolnych, jak i w okresie poprzedzającym przeprowadzenie drugiej kontroli w PTS S.A. Stwierdzone naruszenia dotyczyły wszystkich przypadków reklamacji skontrolowanych w toku obu kontroli UKE, co stanowi o stosunkowo dużej wadze nieprawidłowości.

Od decyzji o nałożeniu kary przysługuje Spółce odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, składane za pośrednictwem Prezesa UKE w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia decyzji.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE