Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Udogodnienia telekomunikacyjne dla osób niepełnosprawnych

Udogodnienia telekomunikacyjne dla osób niepełnosprawnych

orson_dzi 9 Października 2014 15:45

2 1

Wchodzi w życie rozporządzenie MAiC nakładające na dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

10 października zaczyna obowiązywać rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, wydane na podstawie art. 79c ust. 3 Pt.

Nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 243, dalej "Pt") nałożyła na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych powinność zapewnienia, w miarę możliwości technicznych, użytkownikom końcowym będącym osobami niepełnosprawnymi dostępu do świadczonych usług równoważnego dostępowi do usług telefonicznych z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych. Dotychczas obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych spoczywał tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej.




Nowe zapisy rozporządzenia regulują między innymi następujące kwestie:
  • zapewnienie w jednostce obsługującej użytkowników końcowych danego dostawcy usług obsługi osób niepełnosprawnych na stanowisku wyposażonym w odpowiednie urządzenia;
  • udostępnienie w jednostkach obsługujących użytkowników końcowych danego dostawcy usług informacji o wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, czy też ogólnych warunków umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, jej wzoru, cennika usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych - w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, sporządzony na papierze przy użyciu dużej czcionki oraz w postaci elektronicznej w formacie tekstowym na stronie internetowej;
  • przekazywanie na każde żądanie abonenta będącego osobą niepełnosprawną informacji o oferowanych przez tego dostawcę usług, wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej, z zastrzeżeniem, że w przypadku osoby niewidomej lub słabowidzącej takie informacje powinny być sporządzane na papierze w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania ich pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
  • w ofercie dostawców powinny być modele telefonów (i inne urządzenia końcowe) dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (rozporządzenie określa ich parametry);
  • dostawca usług ma zapewniać pomoc w odpowiednim skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej;
  • aparaty publiczne mają być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.


Dodatkowo, w ciągu 24 miesięcy od publikacji rozporządzenia, strony internetowe dostawców usług telefonicznych mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zgodnie ze standardem Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0.

Zobacz: Pełna treść rozporządzenia o udogodnieniach telekomunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: maic

w sumie: 6
  • 0

    1. ~gość  2014-10-09 16:52:21  host: apn-77-112-79-235.dynamic.gprs.plus.pl

    no to teraz proszę o spis tych udogodnień u poszczegolnych dostawców:D

  • 1

    2. ~Piotr Indor  2014-10-09 16:52:56  host: user-94-254-145-130.play-internet.pl

    bardzo dobrze! Jesz
    cze te kody catcha

  • -1

    3. ~mkkot  2014-10-09 16:59:58  host: n13-04-01.opera-mini.net

    Dostosowanie salonów to bezsens i niepotrzebne koszta. Dostosowanie www jest za to wskazane. Aparaty telefoniczne kupuje się w sklepie, zapotrzebowanie jest, więc takie są. Operator mógłby jedynie wprowadzić opcję odczytywania komunikatów sieci (np. kończące się środki, kończący się pakiet MB, głosowa i tekstowa informacja o saldzie i pakietach - play np. ma tylko tekstowo). Przydałaby się też opcja podgłośnienia rozmów.

  • 0

    4.  2014-10-10 03:32:13

    Byłem kiedyś świadkiem sytuacji (raczej nie jednostkowej) kiedy to dwie starsze panie były obsługiwane na stojąco, gdyż stanowiska w nowej wizualizacji zostały zmienione na wysokie biurka, a dla klientów przewidziano siedziska w postaci wysokich drewnianych, rzecz jasna nieregulowanych hookerów. Osoby niskie, starsze bądź niepełnosprawne ruchowo nie miały więc szans na skorzystanie z nich. Jeśli więc w punktach obsługi sami nie są w stanie zapewnić normalności w postaci foteli z oparciem i regulowaną wysokością, to teraz taki obowiązek normalności zapewni ustawowy obowiązek.

  • 0

    5. ~Gollum  2014-10-10 08:41:37  host: hq.npn.com.pl

    Jeśli chodzi o niewidomych to wszystkie obecne telefony z Androidem i iOS są dostosowsane. W WP8 też coś tam zrobili.

  • 0

    6. ~rk  2014-10-10 10:12:31  host: static-62-233-239-2.devs.futuro.pl

    Z tym dostosowaniem to niestety bywa różnie. O ile iPhone ma VoiceOver, który dobrze działa, o tyle inaczej przedstawia się kwestia telefonów z andkiem. Talkback powinien działać na wszystkich urządzeniach z wersją oprogramowania 4.2.2 i wyższą, ale w praktyce czasem bywa z tym różnie: większość funkcji działa, a np. są trudności w napisaniu maila z poziomu aplikacji. Po za tym niektóre osoby niewidome, przeważnie starsze, boją się dotykowych telefonów i to właśnie dla nich ważniejsze są te udogodnienia. Ogarnięty technologicznie niewidomy sobie poradzi, wybierze odpowiedni model telefonu, doinstaluje dodatkowe oprogramowanie lub poszpera w różnych serwisach i znajdzie rozwiązanie dla siebie.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-16-17-16.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.