DAJ CYNK

Smartfony denerwują co piątego ich użytkownika

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Polacy są bardzo przywiązani do swoich telefonów niezależnie od płci, czy wieku - 2/3 badanych praktycznie zawsze ma telefon przy sobie, blisko połowa respondentów twierdzi, że jest on absolutnie niezbędny w życiu codziennym - wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Polacy są bardzo przywiązani do swoich telefonów niezależnie od płci, czy wieku - 2/3 badanych praktycznie zawsze ma telefon przy sobie, blisko połowa respondentów twierdzi, że jest on absolutnie niezbędny w życiu codziennym - wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Potwierdzeniem faktu silnego związania badanych z telefonem są również wyniki pytania, w którym badani zostali zapytani, jak by się czuli w sytuacji pozbawienia dostępu do telefonu przez jeden dzień. Mniej niż połowa z nich czułaby się co prawda w miarę normalnie, lecz wśród innych emocji dominują te negatywne (zdenerwowanie, panika, przerażenie). Wynika to z szerokiego spektrum potrzeb zaspokajanych obecnie przez telefon. Pozbawiając kogoś tego urządzenia, odbieramy mu nie tylko możliwość komunikowania się głosowo lub tekstowo z innymi osobami, lecz utrudniamy zaspokojenie wielu innych potrzeb, luźno nawet związanych z podstawową funkcją komunikacyjną telefonu. Poczucie straty wynikające z hipotetycznego pozbawienia kogoś telefonu można wyjaśnić odwołując się do psychologicznej teorii tzw. deprywacji sensorycznej.

Telefon budzi w nas wiele emocji, z których przeważają emocje pozytywne. Co trzeci badany kojarzy telefon z komfortem, wygodą. Do najczęściej wskazywanych emocji pozytywnych należą również: radość, ekscytacja, entuzjazm, czy też poczucie bezpieczeństwa, zadowolenie. Emocje negatywne mają mniejszy udział, a wśród nich respondenci najczęściej wskazywali zdenerwowanie, złość, irytację (19% wskazań).

Blisko 3/4 badanych twierdzi, że używa telefonu częściej niż kiedyś i zaspokaja on coraz więcej potrzeb. 2/3 respondentów nosi telefon zawsze przy sobie częściej niż kiedyś, dla 58% badanych telefon zyskał na znaczeniu w ostatnim czasie. Połowa badanych czerpie z korzystania z telefonu coraz więcej radości.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie 1002 respondentów metodą ankiety internetowej.

Zobacz: pełne wyniki badania.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: PIIT

Tagi: piit