DAJ CYNK

TP zaczyna publikację KPI, żeby uchronić się przed podziałem

WitekT

Wydarzenia

Telekomunikacja Polska rozpoczęła cykliczną publikację danych pozwalających sprawdzać czy firma nie stosuje dyskryminacji pozacenowej. Przez porównanie analogicznych usług, będzie można oceniać, czy TP nie faworyzuje własnej części detalicznej, kosztem innych operatorów. Wskaźniki KPI będą co miesiąc aktualizowane i publikowanie na stronach TP.

Telekomunikacja Polska rozpoczęła cykliczną publikację danych pozwalających sprawdzać czy firma nie stosuje dyskryminacji pozacenowej. Przez porównanie analogicznych usług, będzie można oceniać, czy TP nie faworyzuje własnej części detalicznej, kosztem innych operatorów. Wskaźniki KPI będą co miesiąc aktualizowane i publikowanie na stronach TP.

Zjawisko dyskryminacji pozacenowej, czyli pogarszania sytuacji klientów innych operatorów, np. poprzez dostarczanie im usług z opóźnieniem czy przewlekłe usuwanie usterek i awarii, może być jednym z głównych powodów do podjęcia decyzji o podziale TP. Cykliczne publikowanie wskaźników KPI (ang. Key Performance Indicators) pozwoli na bieżący monitoring traktowania alternatywnych operatorów przez TP. W momencie zaistnienia różnic TP będzie natychmiast podejmować działania zmieniające ten stan. Liczba wskaźników będzie rozszerzana w zależności od zapotrzebowania rynku.

Z opublikowanej analizy KPI wynika, że dziś TP często bardziej dba o klientów alternatywnych operatorów niż własnych. Wynika to z wysokich kar umownych przewidzianych przez UKE (np. krótsze czasy naprawy uszkodzeń internetowych, lepsza jakość dostarczanych danych technicznych czy czas dostarczania hurtowej odsprzedaży abonamentu). Można stwierdzić, że są jeszcze obszary wymagające podniesienia sprawności organizacyjnej, ale, jak twierdzi TP, nie istnieje w TP świadoma dyskryminacja operatorów alternatywnych.

Jak podkreśla TP, brak dyskryminacji pozacenowej nie oznacza jednak dokładnie tego samego traktowania wszystkich operatorów, ponieważ występujące różnice mogą wynikać różnych czynników, np. wielkości zamówienia, miejsce dostarczania usługi czy uwarunkowań infrastruktury teletechnicznej.

Przy definiowaniu wskaźników KPI została przyjęta reguła przedstawiania wartości zakładających działanie przedsiębiorstwa po wprowadzeniu zasad podziału funkcjonalnego. Metodologia ta pozwala ocenić czy obecnie stosowane procesy świadczenia usług spełniają wymogi regulacyjne dotyczące równości traktowania.

Cykliczna publikacja wskaźników KPI ma zapewnić transparentność działań TP w sferze hurtowej, bez długotrwałego i kosztownego procesu separacji funkcjonalnej. Jak konstatuje TP, przykład Wielkiej Brytanii wskazuje, że podział operatora wcale nie wpłynął znacząco na poprawę wskaźników KPI.

Zobacz: kluczowe wskaźniki TP we wrześniu (plik PDF; 291 kB).

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Telekomunikacja Polska