Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TP tłumaczy się UKE z problemów z GSM4F

TP tłumaczy się UKE z problemów z GSM4F

WitekT 5 Lutego 2008 10:46

0 0

15. stycznia przedstawiciele Telekomunikacji Polskiej spotkali się z prezesem UKE w sprawie problemów z migracją niektórych abonentów z systemów radiowych działających na 800 MHz i 2,4 GHz na technologie kablowe bądź oparte o sieć GSM Centertela.

Szerzej o raporcie UKE dotyczącym problemów abonentów korzystających z rozwiązania GSM4F (czyli telefonii stacjonarnej na infrastrukturze GSM Centertela) pisaliśmy na początku stycznia w tej wiadomości.

W trakcie realizacji programu opuszczania pasm 2,4 GHz i 800 MHz, TP okresowo przekazywała UKE informacje o statusie migracji i obserwowanych problemach. Według danych TP na koniec zeszłego roku:

zmigrowano 72, 5 tys. abonentów,
wyłączono 760 stacji bazowych, w tym wszystkie z zakresu 800 MHz,
pozostało do zmigrowania 8,9 tys, abonentów,
aktywnych jest nadal 468 stacji bazowych w paśmie 2,4 GHz.

Główne przyczyny niepełnej migracji to:
trwająca inwestycja kablowa (dotyczy około 470 abonentów),
trudny bądź niemożliwy kontakt z abonentem (około 1,7 tys. abonentów),
uwarunkowania techniczne, w tym niewystarczający zasięg sieci GSM (około 3,7 tys. abonentów),
rezygnacje abonentów oraz protesty grupowe abonentów (około 3 tys. abonentów).

Wyniki kontroli

Podczas spotkania dużo uwagi poświęcono wynikom przeprowadzonej przez UKE kontroli rozwiązania GSM stacjonarny (GSM4F).

1) Zła jakość połączeń, słaba słyszalność, szumy, trzaski, zrywanie połączeń.

Wyjaśnienia:
parametry jakości głosu mierzone w rozwiązaniu GSM stacjonarny generalnie nie odbiegają od parametrów jakościowych MOS osiąganych w sieciach GSM. Ponieważ usługa świadczona jest z wykorzystaniem sieci GSM, nie można oczekiwać, że jakość głosu będzie taka, jak dobrych sieciach przewodowych (z kodowaniem głosu PCM),
subiektywnie odczuwana jakość połączeń związana jest również, w niektórych przypadkach, ze słabą jakością aparatów telefonicznych posiadanych przez abonentów. Kontrolerzy w swoim raporcie zauważyli, że uzyskiwano znaczną poprawę jakości głosu, gdy używano właściwego aparatu telefonicznego,
niekiedy słaba jakość połączeń (oraz ich zrywanie) może mieć związek z niedostateczną jakością instalacji antenowej wykonanej w lokalizacji abonenta. W tych przypadkach TP dokonuje na bieżąco korekt, włącznie z wymianą anteny na antenę o większym zysku,
skargi abonentów na połączenia o złej jakości lub ich przerywanie miały również związek z korygowanym na bieżąco oprogramowaniem terminali abonenckich. W roku 2007 producenci terminali wdrażali (na działających już terminalach) kilkukrotne uaktualnienia oprogramowania w celu poprawy jakości i skuteczności połączeń.

2) Nieskuteczne połączenia faksowe.

Wyjaśnienia: przedstawiciele TP poinformowali, że trwają intensywne prace (z zaangażowaniem dostawców terminali oraz infrastruktury sieciowej GSM) mające na celu poprawę sytuacji w zakresie skuteczności połączeń faksowych. Badane są również rozwiązania alternatywne, m.in.: wprowadzenie specjalnej parametryzacji obecnych terminali abonenckich, identyfikacja dodatkowych typów terminali, które mogłyby zapewniać znacząco lepszą skuteczność połączeń faksowych, zastosowanie dedykowanych serwerów faksowych. Rezultaty prac powinny być dostępne w I kwartale.

3) Zbyt mała prędkość połączeń do Internetu.

Wyjaśnienia: w systemie GSM standardowa przepływność transmisji danych jest ograniczona do 9,6 kb/s. W celu zapewnienia abonentom prędkości zgodnej z wymaganiami usługi powszechnej, czyli takiej jaka jest osiągana za pomocą typowych modemów analogowych — opracowano specjalne rozwiązanie, w którym wdzwaniane połączenia do internetu (020 -xxxxx) są realizowane z wykorzystaniem transmisji GPRS. W chwili wykonywania audytu, rozwiązanie to nie było jeszcze w pełni uruchomione. Dostawca zobowiązał się, że nastąpi to do końca stycznia, a odpowiedni upgrade oprogramowania terminali wszystkich abonentów rozwiązania GSM stacjonarny zostanie zakończony do połowy lutego. Wówczas wszyscy abonenci przyłączeni za pośrednictwem rozwiązania GSM stacjonarny uzyskają możliwość realizacji modemowych połączeń do Internetu z szybkością do 56 kb/s.

4) Wykorzystanie energii elektrycznej abonenta przez terminale GSM stacjonarny.




Wyjaśnienia:
przedstawiciele TP przyznali, że abonenci nie otrzymali jeszcze bonifikaty za zużycie energii elektrycznej przez terminal. Wykonano już odpowiednie pomiary zużycia energii przez terminal w normalnym cyklu pracy i TP zastosuje odpowiednie bonifikaty dla wszystkich abonentów korzystających z rozwiązania GSM stacjonarny,
bonifikaty będą obejmowały okres od faktycznego dokonania wymiany terminala abonenckiego na terminal FWT systemu GSM stacjonarny. Odpowiednie korekty będą wprowadzane do faktur do końca I kwartału.

5) Statystyki zgłaszanych uszkodzeń i reklamacji pochodzących od abonentów wykorzystujących rozwiązanie GSM stacjonarny:
statystyka uszkodzeń wskazuje, że rozwiązanie GSM stacjonarny, po okresie "chorób wieku dziecięcego" weszło w okres stabilizacji. Od listopada liczba zgłoszonych uszkodzeń systematycznie maleje (np. w sierpniu zgłoszono uszkodzenia dla 9% zainstalowanych dostępów G4F, natomiast w listopadzie zgłoszono usterki związane z 4% dostępów),
47% zarejestrowanych uszkodzeń (w okresie kwiecień-grudzień 2007 roku) usunięto poprzez reset terminala. Dzięki dopracowaniu oprogramowania znacząco zmalały problemy "wieszających się" terminali.

Program poprawy jakości

Podczas spotkania przyjęto program poprawy jakości rozwiązania GSM stacjonarny. W ramach tego programu TP przyjęła następujące zobowiązania:

1) W celu poprawy skuteczności połączeń i jakości głosu:
w miejscach, gdzie są identyfikowane warunki graniczne sygnału radiowego GSM - będą korygowane instalacje antenowe,
w przypadkach problemów z jakością głosu będą weryfikowane możliwości poprawy tej jakości poprzez zastosowanie aparatów telefonicznych o właściwych parametrach. W tym celu ekipy TP zostaną wyposażone w prawidłowe aparaty telefoniczne i za pomocą takiego aparatu będzie dokonywana pierwsza weryfikacja zgłoszenia usterki polegającej na złej jakości głosu. Dla abonentów, u których dzięki temu wystąpi poprawa jakości, TP przygotuje i uzgodni z UKE promocyjną ofertę nabycia odpowiedniego typu aparatu telefonicznego.

2) Do końca stycznia TP wspólnie z dostawcą zakończy proces integracji rozwiązania niezbędnego dla udostępnienia szybszej transmisji danych (umożliwiającego modemową transmisję danych z prędkościami do 56 kb/s). Celem czasowym jest udostępnienie rozwiązania dla wszystkich abonentów GSM stacjonarny do połowy lutego.

3) TP wdroży w I kwartale retroaktywne (obejmujące okres od faktycznego wykonania migracji na system GSM stacjonarny) bonifikaty dla abonentów, uwzględniające zużycie energii przez terminal systemu GSM stacjonarny.

4) TP, wspólnie z dostawcami rozwiązania GSM stacjonarny oraz dostawcami infrastruktury GSM i terminali FWT, będzie kontynuować prace mające na celu poprawę skuteczności połączeń faksowych. Celem wyznaczonym przez Prezesa UKE jest osiągnięcie wymaganej poprawy skuteczności połączeń faksowych do końca I kwartału.

5) Dla abonentów dotychczas niezmigrowanych z powodów technicznych TP będzie przygotowywać i wdrażać dodatkowe inwestycje. W dużej części wiąże się to z budową nowych stacji bazowych GSM.

Ustalenia końcowe

Do czasu udostępnienia możliwości migracji abonentów, TP nie musi wyłączać stacji bazowych pasma 2,4 GHz obsługujących abonentów poza zasięgiem sieci GSM oraz abonentów intensywnie wykorzystujących połączenia faksowe.

W marcu jest planowana ponowna kontrola jakości połączeń głosowych oraz transmsji danych realizowanych za pomocą rozwiązania GSM stacjonarny.

W kwietniu jest planowana ponowna kontrola jakości usługi fax w rozwiązaniu GSM stacjonarny.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 4
  • 0

    1.  2008-02-05 11:26:03

    Uczestniczyłem w projekcie TP, weryfikacji wniosków złożonych na linii telefonicznej w Bielsku i dalej w górskie okolice. Oj jak się trafiło na nerwowego górala to i ciupagę można było zarobić ;-). Ale liczba gdzie trudny bądź niemożliwy kontakt z abonentem (około 1,7 tys. abonentów) jest na pewno zawyżona. Choć wiem też, że sporo było ludzi którzy mówili: "Ja nic nie będę zmieniać!" lub w sposób bardziej dobitny ;)

  • 0

    2. ~ukenamuniu  2008-02-05 20:18:57  host: nat-go2-1.aster.pl

    Nie ma co "się tłumaczyć". UKE należy po prostu wytłumaczyć. Jakość głosu w GSM nie będzie nigdy (?) jakością z PSTN. Jeszcze trochę i ludzie mający DECTA zwrócą się o zwrot kasy za ładowanie słuchawek własnym prądem.

  • 0

    3. ~lukaszp  2008-02-07 00:41:52  host: cammie.static.korbank.pl

    ja mam internet bezprzewodowy... no i karta radiowa ciągnie mi prąd z komputera i komputer też! będę się domagał od operatora zwrotu za prąd :D a modemy USB to niby co, zasilane za pomocą wiatru czy słońca?

  • 0

    4.  2008-02-07 10:25:32

    A może abonentom wszystko pasuje, faks im nie jest do szczęścia potrzebny tylko UKE ciągle wydziwia? Z tym prądem to już lekkie przegięcie

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-137-45.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.