Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TP jedyną nadzieją na modernizację Polski?

TP jedyną nadzieją na modernizację Polski?

WitekT 23 Listopada 2008 16:22

0 0

W branży telekomunikacyjnej tylko rynkowi giganci, tacy jak Telekomunikacja Polska, mogą przeprowadzić modernizacje ogólnokrajowej sieci, przede wszystkim ze względu na skalę niezbędnych inwestycji, który w Polsce jest szacowany na 17-25 mld zł. Nie ma szans, żeby zrobił to mały gracz albo taki, który startuje od zera - powiedział w wywiadzie dla Polska The Times Maciej Witucki, prezes TP.

Prezes UKE jeszcze niedawno mówiła, że to państwo powinno inwestować w infrastrukturę teleinformatyczną. Dziś, kiedy wiemy już, że gospodarka będzie rosła wolniej, zrobić to może tylko duży operator, bo budżet nie wytrzyma tego obciążenia. Oczywiście nie robimy tego charytatywnie, bo jesteśmy spółką giełdową. Potrzebujemy stworzenia warunków opłacalności tego biznesu. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie - UKE chce dokonać podziału TP. Wtedy na pewno nie dokonamy tego skoku technologicznego - powiedział Witucki.




Witucki dodał, że to nieprawda, że wszystkie kontrowersje wynikają z rynkowej pozycji TP. Jak mówi, we wszystkich krajach Europy są duzi operatorzy, którzy mają dużą część rynku, po 40-50%. W kraju takim jak Polska jest miejsce na 3, 4 operatorów komórkowych i na 2, maksymalnie 3 operatorów stacjonarnej telefonii. Tak jest też zresztą w przypadku choćby energetyki.

Czy ktoś rozbija PKN Orlen? - pyta Witucki.

Źródło tekstu: Polska The Times     

Dodaj do:
w sumie: 37
  • 0

    18. ~ja  2008-11-23 19:02:30  host: dur33.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Uważam, że Witucki ma racje, jak ja bym był właścicielem Tp to przy takiej regulacji olałbym maksymalnie nowe inwestycje bo jest za duże ryzyko, ze to przejmie Netia na pasożytniczych warunkach BSA. Akcje TP idą w górę gdy zapowiadają obniżenie wydatków na inwestycję. A Netia tylko potrafi przejmować usługodawców z jakas ilościa klientów, jakby tymi środkami dorzucili się do inwestycji w infrastrukturę to by na przykład ich BSA (obok Neostrady) lepiej chodziło, ale oni to pierniczą i liczą na regulatora, że zobliguje TP do inwestycji, sory, ale takie coś mnie irytuje !!.

  • 0

    19. ~ttt  2008-11-23 19:03:14  host: ip-94-42-41-21.multimo.gtsenergis.pl

    Tak naprawdę największym "hamulcem" tego, że tak mało się nowej infrastruktury telekomunikacyjnej buduje w Polsce, są wszelakiej maści urzędnicy, gryzipiórki, pierdzistołki, zwał jak zwał. To właśnie przez to, że mamy przerost urzędasów, tak mało się w Polsce buduje. Może podam jeden przykład, żeby nie być gołosłownym: wybudowanie kanalizacji w mieście na odcinku 200-300 metrów zabrało około jednego roku, z czego robota trwała 3-5 dni, a przez pozostały czas trwało załatwianie wszelakich pozwoleń. Oczywiście, najłatwiej jest zwalić wszystko na operatorów, że to ich wina. Tak jest najprościej.

  • 0

    20. ~koko  2008-11-23 19:33:52  host: ip-94-42-21-63.multimo.gtsenergis.pl

    Wiadomo TPSA chce ugrać jak najwięcej,to klasyczny monopol.Jedno jest pewne jeśli nie BSA na pewno do dziś byłyby limity. Z całą pewnością będą musieli podnieść prędkości, ale na to mają czas- LLU wymusi -prędkości neta TPSA to skansen technologiczny spójrzcie na zachód, choćby stronę na FT (tam już od dawna BSA i LLU). Bidaki płaczą a przecież golą (abo tele + net) - średnio 100 zeta lub oragne min kom+socjal+net też min 100. Pan WITUCKI gra rolę męczennika to wszystko wynika z mentalności tej firmy - dawniej mieli szybki zwrot z inwestycji czekałem na tele 12 lat by finalnie zapłacić 400 zeta o i te rozmowy z USA 5 zeta/min do dziś by tak było ....

  • 0

    21. ~Greg  2008-11-23 19:59:48  host: abas51.neoplus.adsl.tpnet.pl

    WItekT: mylisz WACC z zyskiem przedsiębiorstwa, który można przeznaczyć w całości na iwestycje. Najprościej ujmując WACC to jest weighted average cost of capital, co zgodnie z nazwą stanowi koszt dla TP, czy innego operatora w Europie. Inaczej mówiąc WACC to są odsetki od kredytów bankowych oraz od udziałowców jakie musi zapłacić TP. Wtedy z tych 10% nie zostaje nic, co można zainwestować w infrastrukturę. Stosując uproszczenia tak to właśnie wygląda, a więc te 15% to wcale nie jest tak dużo.

  • 0

    22. ~Greg  2008-11-23 20:10:21  host: abas51.neoplus.adsl.tpnet.pl

    21: Kontynuując moją wypowiedź WACC 10% to wskaźnik umożliwiający zwrot operatorowi SMP z usług regulowanych w innych krajach. W wielu krajach mają WACC wyższy niż te 10%, także UKE wcale łaski nie robi, że chociaż 10% dał TP. W każdym razie z całą penością 10% to w naszym kraju za mało, ponieważ ceny detaliczne są niższe niż w innych krajach.

  • 0

    23.  2008-11-23 20:34:18

    ja: ale Netia inwestuje w LLU - więc o co Ci chodzi?

  • 0

    24. ~homo_googleticus  2008-11-23 20:49:57  host: user-89-108-210-188.mobile.playmobile.pl

    ```Czy ktoś rozbija PKN Orlen? - pyta Witucki''' Złota myśl. Tyle p..rzenia banialuków, a na koniec stwierdzenie: Skoro patologie w Polsce mają się dobrze, tepsiana więcej nie robi różnicy.

  • 0

    25.  2008-11-23 20:56:32

    WitekT - no nareszcie! Jeden przykład - drugi co do wielkości operator... Może podaj inne przykłady?

  • 0

    26.  2008-11-23 21:03:28

    No co za odkrycie że modernizacji sieci może dokonać tylko TPsa. Przecież prawie cała sieć należy własnie do TPsa i trudno wymagać aby w jej modernizacje inwestowały Netia czy Dialog. Przecież za każde łącze BSA czy WLR tepsunia kochana inkasuje nie tak małe kwoty. Inna sprawa, że jeśli państwo zamierza odebrać TPsie sieć czyli ją podzielić na częśc kliencką i część infrastrukturalną to nie ma co się dziwić, że inwestycje w modernizacje sieci zostały wstrzymane.

  • 0

    27.  2008-11-23 21:09:50

    wlo: kablówki? UPC? Multimedia (robiąca w warszawie sieć FTTx), Dialog (mający praktycznie sieć NGN)?

  • 0

    28.  2008-11-23 23:04:32

    ttt miałem na mysli linie adsl

  • 0

    29. ~n  2008-11-24 00:00:38  host: chaos.tpnet.pl

    26. Tu nie ma co mówić o modernizacji. Miedz to przeżytek. Tu trzeba budować nową sieć.

  • 0

    30. ~Gal  2008-11-24 07:28:48  host: 215-goc-3.acn.waw.pl

    No cóż - mówi tylko to o czym wiem od pewnego czasu. TP ma środki aby wejść z pomysłem kładzenia światła do klienta. Nie chcą inwestować w miedziane druty i to w 100% popieram. Decyzje o modernizacji infrastruktury blokuje UKE gdyż wpływają tam prostesty innych telekomów np. Dialogu który się ciężko sfrajerował bo właśnie zbudował swoją infrastrukturę na miedzi i teraz musi poczekać z 10 - 15 lat aby się to na tyle zamortyzowało zanim zaczną modernizować.

  • 0

    31.  2008-11-24 08:30:08

    Gal: aleś naplątał... Po pierwsze - TP planuje mieć poniżej 40% łączy FTTH. Po drugie - jak są krótkie linie (takie, jakie ma Dialog), to może być miedź i VDSL2 (tam da się wycisnąć prędkości sporo powyżej 100 Mb/s). Po trzecie - jakie protesty telekomów?

  • 0

    32. ~wer  2008-11-24 09:51:09  host: 107-dom-6.acn.waw.pl

    Gadają, gadają. Wiadomo, że młodzi operatorzy tego nie zmienią. Ale nie wiadomo, czy cokolwiek zrobi - raczej nie

  • 0

    33.  2008-11-24 11:21:05

    home_googleticus: to retoryczne pytanie Wituckiego to strzał w kolano, bo akurat Orlen wdrożył "separację funkcjonalną" kilka lat temu. Podzielili koncern na "segmenty" (rafinacje, logistyka & hurt oraz detal), które są na osobnym rachunku wyników. Oni też są ciągle nękani tyle, że przez UOKiK. Ten "podział" dał im argument do ręki że np. nie wykorzystują dominującej pozycji w rafinacji do zwalczania konkurencji (BP, Shell, Statoil) w sieci detalicznej sprzedając poniżej kosztów. Dokładnie taka sama historia jak w przypadku TP tylko w Orlenie mieli więcej "oleju" w głowie :-) i zrobili to sami. A wewnętrznie zmusiło to ich "detal" (czyli sieć stacji paliw) do zarabiania na siebie zamiast "żebrania", żeby im rafineria i hurt dały wyższe upusty niż konkurencyjnym stacjom paliw. Czy nie brzmi znajomo? ....

  • 0

    34. ~iPhoniaż  2008-11-24 12:38:51  host: public-gprs43287.centertel.pl

    Jak 1/2 tepsy będzie miała do swojej dyspozycji tylko miedziane druty co trzeba będzie komuś sprzedać, to aby zarobić, będzie sprzedawać je każdemu, kto płaci, dlatego przyłączenie do sieci będzie trwało nie 7 dni, tylko do 7 godzin, od złożenia wniosku, to samo dotyczy inwestycji, będą i to w znacznie szybszym tempie niż by tym zajmowała się cała tepsa... Bo cała tepsa to oprócz kabli jeszcze marketing, olewanie klijentów i walka z konkurencją... Całkowice popieram Strzeżyńską, kobitka wie co robi... Za jej regulacjami dostęp do sieci WWW staniał już 3 krotnie... Czy przed tym jak nie mówiono o podziale Tepsy, ostatnia opowiadała o Nowej Sieci co tydzień? Nie... To wiele daje do myślenia...

  • 0

    35. ~iPhoniaż  2008-11-24 12:58:14  host: public-gprs109472.centertel.pl

    Z drugiej strony tepsa kabli tak samo jak tepsa olewanie klijentów nadal będą należać do Tepsa S.A. FT, dlatego nic nie bedzie przeszkadzało TP SA FT inwestować w Sieć NG - dzięki stworzeniu rynku miedzianych drutów na którym TP SA FT nadal będzie monopolistą, będzie jemu to opłacało się jeszcze bardziej...

  • 0

    36. ~ttt  2008-11-24 18:31:30  host: ip-94-42-51-87.multimo.gtsenergis.pl

    maniek - jeśli miałeś na myśli łącza ADSL to już podaję przykłady operatorów, którzy inwestują w Polsce: UPC, Vectra, Multimedia. To oczywiście kablówki, ale dostarczające właśnie łącza ADSL. One też inwestują miliony złotych w rozwój swoich sieci.

  • 0

    37.  2008-11-25 17:02:48

    Multimedia jakies 2-3 lata temu przejmowaly mase roznych spolek telekomunikacyjnych z wlasnymi kablami jak teleton, telefonia polska-zachod i inne tego typu twory. zaden operator kablowki nie ma chyba tylu lacz telefonicznych i internetowych na tradycyjnych 'drutach' co multimedia.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-158-39.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet