Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TP dyskryminuje innych operatorów

TP dyskryminuje innych operatorów

LuiN 17 Grudnia 2008 19:06

0 0

Prezes UKE wezwał Telekomunikację Polską do usunięcia nieprawidłowości związanych z brakiem równego dostępu do informacji o sieci TP, mających szczególne znaczenie przy świadczeniu usługi Bitstream Access.

W dniach od 1.września do 31.października została przeprowadzona kontrola dotycząca wykonywania przez Telekomunikację Polską obowiązku nałożonego decyzją prezesa UKE dnia 14. lutego 2007 roku. Obowiązek zapisany w tej decyzji polega na równym traktowaniu przez TP pozostałych przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, w celu świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego, w tym usługi szerokopasmowej transmisji danych (Bitstream Access).

Kontrola w szczególności dotyczyła współpracy Telekomunikacji Polskiej z PTK Centertel jako spółką zależną z Grupy TP. Kontrolą objęto sposób zarządzania Grupą TP i TP, strukturę organizacyjną, procesy przepływu informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi, procesy marketingu i sprzedaży.

W wyniku kontroli stwierdzono, iż doszło do naruszenia w/w przepisów. W jej następstwie wydano zalecenia pokontrolne nakazujące usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, które polegały na:




wspólnym planowaniu kierunków strategii na rynku świadczenia usług szerokopasmowego dostępu do sieci Internet przez TP i PTK Centertel, zmierzającym do ograniczenia konkurencji ze strony pozostałych operatorów działających na rynku dostępu szerokopasmowego,
dostępie PTK Centertel do danych i aplikacji informatycznych TP zawierających informacje dotyczące warunków technicznych linii abonenckich i świadczonych usług szerokopasmowych oraz ich użytkowników, do których pozostali operatorzy nie posiadają możliwości dostępu, co w istotny sposób pogarsza ich możliwości konkurowania na rynku dostępu szerokopasmowego,
przepływie niedostępnych innym operatorom informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi TP i PTK Centertel odpowiedzialnymi za sprzedaż hurtową i detaliczną na rynku usług szerokopasmowych, zmierzającym do ograniczenia konkurencji ze strony pozostałych operatorów działających na rynku dostępu szerokopasmowego,
stosowaniu rozwiązań dotyczących dostępu do pomieszczeń i sieci telekomunikacyjnej, należących do TP przez PTK Centertel na warunkach lepszych i niedostępnych innym operatorom, co w istotny sposób pogarszało ich możliwości konkurowania na rynku dostępu szerokopasmowego.


Mając na uwadze stwierdzone naruszenia wezwano Telekomunikację Polską do usunięcia, w terminie 60 dni od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych, nieprawidłowości polegających na naruszeniu obowiązku nałożonego na TP decyzją Prezesa UKE z dnia 14. lutego 2007 roku.

Prezes UKE oczekuje, że usunięcie naruszeń doprowadzi do sytuacji, w której wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni funkcjonujący na rynku dostępu szerokopasmowego będą mieli równy dostęp do informacji mających szczególne znaczenie przy świadczeniu usługi szerokopasmowego dostępu do sieci Internet na rynku detalicznym.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 50
  • 0

    31. ~ukenamuniu  2008-12-17 22:39:50  host: 86-59-n1.aster.pl

    Radziłbym dyrektorom Centertela i TP nie spotykać się, nie chodzić razem na obiady, bo ich ktoś z UKE przyuważy i będzie, że coś spiskują ku zgubie innych operatorów (planują kierunki strategii). Wspólne pokoje socjalne, kuchnie zabronione, bo można przekazywać informacje nieosiągalne dla innych opów. Przez środek chinese wall. Krzychu oddaj czajnik, bo to tepsowski.

  • 0

    32. ~ukenamuniu  2008-12-17 22:52:13  host: 86-59-n1.aster.pl

    Na poważnie: usunięcie nieprawidłowości związanych z brakiem równego dostępu do informacji o sieci TP można łatwo naprawić zabierając Centertelowi taki dostęp (o ile rzeczywiście istnieje).

  • 0

    33. ~pegazzz  2008-12-17 23:09:49  host: chello089076202002.chello.pl

    ad.30 Niestety niedawno moja znajoma tak sie nacięła w Netii. I ja rozumiem jej rozgoryczenie, bo dzień podpisania umowy wydaje się najbardziej adekwatny do liczenia czasu jej trwania. Innego schematu się nie spodziewała, więc nie szukała w umowie zapisów "o dniu startu świadczenia usługi i jego wpływie na długość umowy". Niemniej alt doskonale o takich rzeczach wie, ale ma klienta w d... i śle zamówienie po dacie podpisania umowy (zresztą klientka podała do opa date zawarcia umowy i jej końca jako +24 miesiące i nikt jej nawet nie zapytał i nie nakierował na kwestie dnia startu świadczenia usługi). Z całą resztą też dali ciała, o tak tragicznej obsłudze klienta to jeszcze nie słyszałem, a trochę już się spotkałem osobiście i z zasłyszenia z opami różnymi. Za to TP mnie zaskoczyła, bo dali możliwośc i wytłumaczyli jak ten "Netiowy dowcip" odkręcić, a wcale nie musieli. Oczywiście in minus pisze się im "straszenie" własnego abonenta i robienie z niego "przestępcy" podniesionym głosem... Ale to już chyba kwestia na kogo sie tam trafi... Nikt i nic nie jest tak zawsze do końca białe lub czarne. Ani TP, ani UKE ani alternatywni. Pozdrawiam :)

  • 0

    34. ~Chrome_TP  2008-12-17 23:14:32  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mhm zachowując absolutną obiektywność UKE ma podstawy, aby się tego stanu z prawnego punktu widzenia czepiać - bo to prawda różnice są, Ba nawet je tu częściowo wyszczególniłem i przedstawiłem na czym konkretnie polegają i jakie mają na cały proces przełożenie. Czyli owszem UKE ma prawo się tego czepiać - ale podstawy jakimi to uzasadnia są po prostu w najlepszym wypadku chwiejne, enigmatycznie i nie dopowiedziane bo co to dokładnie znaczy " co w istotny sposób pogarszało ich możliwości konkurowania na rynku dostępu szerokopasmowego." ??? to stwierdzenie jest chybione już na starcie gdyż o dostęp do informacji technicznej Firma(alt op) zgłasza się PO wpłynięciu wniosku do firmy czyli już PO złożeniu przez klienta wniosku/umowy o świadczenie usługi a na to ma wpływ prowadzony przez firmę marketing, opinia klienta, otoczenia , promocje , warunki realizacji usługi itd - A nie czas przesyłania informacji technicznej pomiędzy opami bo ten Maksymalnie jest jak pokazałem wszędzie jest ten sam ;] + Może będę czepialski ale mam do tego prawo jako konsument bo jak widać też z różnych usług korzystam :> a mianowicie UKE pisze "co w istotny sposób pogarszało ich możliwości konkurowania na rynku dostępu szerokopasmowego." "istotnie pogarszało" to znaczy jak?, ile? w jaki sposób? czym mierzono, badano , ustalano tę "istotną wartość" albo ważniejsze pytanie - czy wogóle UKE pofatygowało się na przeprowadzenie ekspertyz i analiz wykonanych przez zewnętrznych (obiektywnych) ekspertów ? jeśli takowe wykonano to gdzie są do wglądu wyniki na które teraz UKE się powołuje ? - bo jeśli takowych nie ma to na jakiej podstawie ustalono, że te rozbieżności są, aż tak istotne pod względem wpływu na konkurencyjność ??? Naprawdę chciałbym takie dane mieć jako konsument do wglądu ;] bo bez tych danych no po prostu z mojego punktu widzenia wygląda to na czepialstwo dla samego czepialstwa :>

  • 0

    35. ~Chrome_TP  2008-12-17 23:28:58  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    mhm sorki za lekki offtop - właśnie zabawiłem się w drobne drążenie tematu ile czasu może minąć od zamówienia klienta do przygotowania łącza dla różnych firm (to wiąże się z przeglądnięciem regulaminu świadczenia usługi) bo interesują mnie pisemne oficjalne i wiążące zobowiązania a nie fantazje i przypuszczenia konsultantów z infolinii :> i co ciekawe : TP-NEO - znalezienie regulaminu i cennika usługi bez problemowe -> główna strona TP -> i widoczny link "regulaminy cenniki" w dolnym prawym rogu - w samym regulaminie nie ma informacji ile trwa proces przygotowania, jest tylko informacja iż TP zobowiązuje sie przygotowania łącza do świadczenia usługi jeśli są możliwości techniczne i informacja że umowa wygaśnie jeśli się klient nie zarejestruje (30 dni) a to oczywiste że się nie zarejestruje jeśli nie przygotują mu linii :>

  • 0

    36. ~Chrome_TP  2008-12-17 23:33:48  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Netia -> znalezienie na stronie netia.pl regulaminu świadczenia usługi graniczy z cudem (przynajmniej ja nie doszukałem sie bezpośrednich odnośników) a wyszukiwarka na stronie na frazę "regulamin świadczenia usługi dostępu do internetu" znajduje mi wszystko tylko nie to czego miał szukać czyli np wyniki finansowe za 1 półrocze 2003 !!! :P po strawionych 10 minutach klepania stwierdziłem że szybciej regulamin znajdę przez Google - faktycznie pierwsze wpisanie w/w frazy i znalazłem bezproblemowo za 1 strzałem :P -> dobra wgryzam się w regulamin -niestety też nie pisze ile może trwać przygotowanie usługi a jedynie informacja że jeśli dane zamówienia nie będą się zgadzać z danymi które ma TP to zamówienie automatycznie wygasa.

  • 0

    37. ~mirekb  2008-12-17 23:41:26  host: apn-77-115-18-92.gprs.plus.pl

    expertem nie jestem,jednak wiem jedno..alternatywni powoli zaprzestana promowania BSA(netia dala oficjalny komunikat) reszta po cichu zrobi to samo.tp sie udało i tak i tak..ma stały,stabilny przychód od alternatywnych-a ten rynek sie juz niebardzo rozwinie wiec FT=TP+ORANGE zacznie ostrzej promowac orange freedom (stad tyle reklam teraz free z laptopem czy neo z tv-jak przypomne sobie okres gdy ruszyło bsa nie bylo prawie zadnych reklam tp/orange,uwazam to za istotne dla rynku).strategia jest prosta.tam gdzie juz ludzie maja neo i są kable damy tv do tego a ci co nie maja to im damy CDMA..zgarną dużą liczbe klientów i sie im to uda az marka tp za2-3lata zniknie z rynku..Chrome tp zgodzisz sie ze mną?

  • 0

    38. ~Chrome_TP  2008-12-17 23:42:12  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Energis -> multimo.pl -> proste intuicyjne menu na stronie -> oferta dla domu -> multimo internet -> dokumenty do pobrania -> Regulamin świadczenia usługi Multimo - czyli bezproblemowo można do niego dotrzeć -> minusem już jest to co się otwiera owszem regulamin jest ale druk mały i zagęszczony na wielkiej płachcie i przynajmniej u mnie na lapku z matrycą 15 cali trzeba się zdrowo nagimnastykować żeby to w miarę jakoś przeczytać :> niestety też nie pisze tam nic na temat czasu przygotowania łącza poza info "Usługa jest świadczona wyłącznie w oparciu o Łączew sieci TP. O ile istnieją warunki techniczne".

  • 0

    39. ~Chrome_TP  2008-12-17 23:56:26  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Orange -> orange.pl już nieco bardziej zamotane i mniej przejrzyste menu ale idzie sie w parę sekund zorientować (chociaż jest dużo zbędnych wodotrysków we flashu niepotrzebnych i generalnie coś mi stronę muliło)-> internet -> orange freedom -> cenniki -> regulamin... ->> Też nie ma wiążącej daty przygotowania usługi ale jest :" W ramach obsługi serwisowej Operator zapewnia Abonentowi: 1) przygotowanie linii telefonicznej do świadczenia Usługi, w ramach możliwosci technicznych," + naprawdę dużo jest mowy o "Podana na Umowie opcja predkosci oznacza predkosc maksymalna osiagana przy idealnych warunkach technicznych" odszkodowaniach itp czyli dużo rzeczy o które klient nie pyta, op często ukrywa a są ważne :> tu maja u mnie za to plusa bo w porównaniu do regulaminu TP jest tego więcej i jest to bardziej przejrzyście ujęte (np u energisu też tego nieco było ale jak mówię regulamin ujęty w bardzo nieczytelnej formie ale zresztą polecam zobaczyć samemu aby obadać czy ściemniam czy nie :>)

  • 0

    40. ~Chrome_TP  2008-12-18 00:05:28  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czyli po krótkiej i mam nadzieję ;> rzeczowej analizie wracam do pytania - na jakiej podstawie UKE określa, że coś o czym klient w ogóle nie jest informowany w żaden wiążący sposób oficjalnie przez samą firmę która ma mu świadczyć usługę czyli nie ma żadnej wiążącej tę firmę zobowiązań co do czasu i daty przygotowania łącza sposób (a gdyby nie to że wam pokazałem że te sprawy wyregulowało UKE na linii TP-Alt op i te czasy maksymalne są te same (bo to jest najważniejszy i istotny fakt tej sprawy) Więc pytam o to czym jest to "istotne" pogorszenie konkurencyjności o którym piszee UKE a nie pofatygowało się zawrzeć informacje o co konkretnie chodzi) a sam klient nie ma pojęcia bo nikt się nie pofatygował go o tym poinformować ? - bo tu trzeba jasno powiedzieć owszem zadzwonisz na infolinię to ci konsultant przeważnie jakiś przybliżony zakres poda ale trzeba mieć świadomość że jest to "przeważnie","zazywczaj","w przybliżeniu" a to nie ma żadnej wiążącej mocy prawnej bo firma zawsze zwali winę za błędne poinformowanie klienta na konsultanta i oczywiście zapewni, że wyciągnięto względem konsultanta konsekwencje czyli w skrócie opierdolono na coachingu z góry do dołu a żeby kitu ludziom nie wciskał :P

  • 0

    41. ~Chrome_TP  2008-12-18 00:11:00  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ad 37 marka TP zniknie szybciej - już teraz grom personelu TP jak pokończą sie im umowy terminowe to proponują zatrudnić już nie w TP na kolejnej umowie, a w Orange na umowach o pracę...

  • 0

    42. ~joh  2008-12-18 00:21:09  host: ebj242.internetdsl.tpnet.pl

    Odnosnie "braku mozliwosci technicznych" to sam osobiscie przezylem niezle zamieszanie a mniej wiecej wiem z czym to sie je bo 2 lata pracowalem w TP ;) Otoz mialem przez kilka lat usluge DSL TP a teraz skonczyla mi sie umowa i zamowilem sobie Internet z Netii. Niestety zanim Tepsa zatwierdzila wniosek minelo dokladnie 2 tygodnie poniewaz zostalo swierdzone ze nie ma mozliwosci technicznych (w okolicy mase ludzi ma Netie wiec styk jest, port na DSLamie chyba mialem skoro dzien po wygasnieciu umowy z TP podpisalem umowe z Netia - poza tym tak szybko mnie nie odpieli monterzy bo dopiero po 3 dniach po wygasnieciu umowy wiec nikt portu nie zajal). Odlegosc mam dobra 1,5 km (mierzone narzedziami tepsy) od centrali (parametry linii dobre - poza tym mieszkam w malym miejscie wiec wiem gdzie stoja szafy, gdzie jest centrala jak ida kable itd), zadnych PCMek i innego badziewa - mowiac inaczej przez 6 lat z netem od TP nie bylo problemow. A tu nagle BMT. Ale znajac troszke temat od podszewki nie dalem za wygrana i zlozylem kolejny wniosek i kolejny i za 3 razem nagle mozliwosci techniczne sie pojawily... Interesujace prawda, a moze wniosek w koncu rozpatrywal ktos to nie chcial wkurzac kolejnego klienta BSA. W kazdym razie jak TP zatwierdzila zlecenie to doslownie przekofigurowali mi port pod Netie w kilka godzin i w 10 minut aktywowalem usluge i co - da sie? DA SIE tylko trzeba ich troche pomeczyc ale zdaje sobie sprawe ze pewnie wiele osob sie zniecheca i wybiera inne rozwiazania np. Neostrade i stwierdzajac ze Netia, GTS czy inne opy sa zle bo tak sie reklamuja a i tak sie nie da ich podlaczyc... Mysle ze jeszcze troche czasu minie zanim naprawde te firmy beda bardziej ze soba wspolpracowaly niz walczyly... //nie sugerujcie sie hostem bo nie pisze od siebie poza tym usluge DSL TP uwazam za bardzo dobra tylko niestety droga jak dla zwyklego smiertelnika :P

  • 0

    43. ~obserwator  2008-12-18 00:22:57  host: chello089078123045.chello.pl

    Ja widziałem ostatnio Rogala i Piotrowską-Oliwę jak razem jedli obiad, myślę że za sam ten fakt UKE powinno przywalić ze 100 mln kary. Powinni zaprosić jeszcze co najmniej Godlewskiego, Mazurkiewicza, Knopkiewicza i Woźnego, żeby nie było, że między ogórkową a mielonym wymieniają się jakimiś tajnymi informacjami w celu dyskryminacji reszty.

  • 0

    44. ~Chrome_TP  2008-12-18 00:56:31  host: abue128.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 42 mhm czasem się zdarza taki zonk raz miałem coś podobnego i tam akurat chodziło o takie cośik, że owszem dslam był wolne porty też ale po stronie polpaku nie mieli już wolnych ścieżek i byli w trakcie poszerzania ich puli (czyli jak skończyli to te nowe ścieżki z marszu przyznali i ruszyło - z tego co obserwowałem tę sprawę to cały proces zamknęli w 2 tygodnie ale też nie dało się z nich za wczasu wycisnąć info ile to może potrwać, bo twierdzili że zajmie to tyle ile trzeba bo muszą to zrobić dokładnie;P)... Dobra znikam się przekimać :> + wystarczająco się chyba na temat rozpisałem :>>>

  • 0

    45. ~ukenamuniu  2008-12-18 15:49:49  host: 212.160.172.70

    joh: nie wiem jak swój iDSL (do tego pewnie 15 Mbit/s)chciałeś zmigrować na BSA?

  • 0

    46. ~joh  2008-12-18 16:30:21  host: host-ip226-43.static.crowley.pl

    iDSL TP mialem 1 mega i takie same parametry wzialem od Netii - tez 1 mega. A cala sprawa byla wlasnie juz po zakonczeniu umowy z TP wiec nie bylo zadnej migracji :p tylko normalna zmiana opa po skonczonej lojalce

  • 0

    47. ~Chrome_TP  2008-12-19 14:39:19  host: 212.160.172.70

    mhm To co próbuje tu sugerować UKE miałoby najprędzej miejsce gdyby Orange z premedytacją korzystało z tych "udogodnień" i aktywnie się reklamowało że my podpinamy najszybciej na rynku tak aby sugerować klientowi że "u nich" jest lepiej niż gdzie indziej pod tym kątem (bo to by były aktywne działania marketingowe których celem jest uzyskanie przewagi nad konkurencją i wtedy tylko można by uznać argumentację UKE że jest to istotne zaburzenie konkurencyjności). A czy tak jest ? bo jakoś w reklamach Orenżady nie przyuważyłem czegoś takiego - a wy ? :>

  • 0

    48. ~ja  2008-12-19 19:37:38  host: duf106.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Irytuje mnie takie szukanie dziury w całym. Przecież taka Netia, czy Tele 2 jak zaczynały świadczyć BSA, to miały bardziej atrakcyjną ofertę niż kiedykolwiek Orange. Jak oni chcieli pozyskać cześć rynku i świadczyli usługę poniżej kosztów to krzyków nie było. Dlaczego teraz szukane są na siłę argumenty że ceny są dumpingowe w Orange i zaczyna się podpie..anie do regulatora że jest za tanio.

  • 0

    49. ~Józiek z gór  2008-12-24 09:34:43  host: ip-89-174-126-166.multimo.gtsenergis.pl

    48. Bo Ptk Centertel i Tepsa to to samo. 42. Joh - miałem to samo. z 4M idsla po skończeniu umowy chciałem przejść na 2Mbit Multimo. I odpowiedź BMT. A że jestem po kierunku telekomuna i trochę ludzi w tepsie znam więc wykonałem parę telefonów i powiedziłem, żeby sobie w gumki nie lecieli. Za parę dni było ponowne sprawdzenie możliwości z wynikiem pozytywnym. Na moim terenie to już się przyjęło, że tepsa nie wystawia pozytywnego wyniku po sprawdzeniu jak ktoś bierze BSA i chce większą prędkość niż miał w neo czy idsl. Ja też jak dostałem multimo 2m zaraz przeszedłem na 6M (mam na tyle dobrą linię, że poszłoby i 15M).

  • 0

    50. ~Chrome_TP  2008-12-24 10:50:36  host: 212.160.172.70

    ad 48 właśnie sęk w tym, że pod względem to nie to samo :P Sytuacje dla UKE znacznie komplikuje tylko to, że są to firmy z tej samej grupy kapitałowej i istnieje już zawansowany proces wzajemnej integracji obu firm w jedną ale to nie oznacza pod względem prawnym, że to "już" jedna firma to nastąpi dopiero po zrebrandowaniu TP ;}

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-136-26.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.