Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TNS: 12% Polaków korzysta z usług lokalizacyjnych

TNS: 12% Polaków korzysta z usług lokalizacyjnych

WitekT 24 Kwietnia 2012 16:49

0 0

Usługi lokalizacyjne, czyli LBS (ang. Location-Based Services), weszły do światowej pierwszej ligi, jako usługa, która w najbliższej przyszłości będzie się rozwijać najszybciej. Dane TNS pokazują, że globalnie ponad 60% użytkowników telefonów komórkowych, którzy nie korzystają jeszcze z usług lokalizacyjnych, chce rozpocząć korzystanie z tej funkcji.

W Polsce entuzjazm wobec usług lokalizacyjnych jest nieznacznie mniejszy - zainteresowanych nimi jest 57% potencjalnych użytkowników. Można się jednak spodziewać, że wskaźnik ten będzie rósł wraz z rosnącą penetracją smartfonów oraz większą świadomością tego, czym są usługi LBS i jakie korzyści się z nimi wiążą.

Wyniki realizowanego przez TNS projektu Mobile Life, w ramach którego zbadano zwyczaje korzystania z telefonów komórkowych wśród 48 tys. osób w 58 krajach świata, pokazują, że większość osób docenia korzyści płynące z dostępu do szerokiego zakresu usług, w zamian za udostępnianie informacji o swojej lokalizacji.

Wnioski z badania, które opublikowano w postaci zestawu interaktywnych wizualizacji, dostępnych pod adresem tnsglobal.com wskazują, że aplikacje i usługi, z których korzystają użytkownicy, różnią się w poszczególnych regionach.

Ponad jedna dziesiąta (12%) polskiej populacji użytkowników telefonów komórkowych korzysta już z usług lokalizacyjnych, ale prawie pięciokrotnie większa liczba użytkowników (57%) chciałaby rozpocząć korzystanie z funkcji lokalizacyjnych w przyszłości. Dostęp do nawigacji i map GPS to jedna z najpowszechniejszych przyczyn, dla których użytkownicy telefonów w Polsce rozpoczynają korzystanie z usług lokalizacyjnych (39%). Usługi lokalizacyjne są jednocześnie używane także w szerszym zakresie niż nawigacja - obecnie 15% użytkowników portali społecznościowych "melduje się" poprzez platformy takie jak Foresquare, czy Facebook Places.




Użytkownicy usług lokalizacyjnych coraz częściej korzystają również z różnych usług, które ułatwiają ich codzienne życie. Prawie jedna piąta z nich (19%) korzysta z takich usług w celu zlokalizowania interesujących ich miejsc. Około jednej siódmej tych osób korzysta z technologii lokalizacyjnej, aby sprawdzić rozkład jazdy komunikacji miejskiej (14%).

Zaawansowani użytkownicy usług lokalizacyjnych zdali sobie sprawę, że udostępnienie informacji o swoim położeniu markom i sklepom może przynosić korzyści - jedna siódma użytkowników (14,3%) udostępnia swoje dane lokalizacyjne w zamian za dostęp do specjalnych ofert i promocji. Oprócz bieżących użytkowników usług lokalizacyjnych, ponad jedna piąta (21,5%) polskiej populacji osób korzystających lub deklarujących chęć korzystania z voucherów lub kuponów przesyłanych na komórki, ceni sobie możliwość otrzymywania informacji o interesujących ofertach, w czasie przebywania w pobliżu ulubionych sklepów. Jednocześnie użytkownicy są wrażliwi na ochronę swojej prywatności - jedynie co dwudziesty użytkownik telefonów komórkowych (6%) jest zainteresowany otrzymywaniem reklam przesyłanych na komórki, jeżeli dotyczą ofert dostępnych w najbliższej okolicy.

Choć badanie TNS Mobile Life wskazało na ogólny wzrost chęci korzystania z usług lokalizacyjnych, to powody, dla których ludzie otwierają się na te usługi różnią się na poszczególnych rynkach.

Spośród wszystkich użytkowników usług lokalizacyjnych z możliwości odnajdywania znajomych najczęściej korzystają obywatele Ameryki Łacińskiej, przy czym 39% wskazuje tę funkcję, jako główny powód, dla którego decydują się oni zdradzić informacje o swoim położeniu, podczas gdy w Polsce podobne podejście wykazuje jedynie 9% użytkowników. Jest to raczej niewiele, szczególnie jeśli porównamy się z bliższymi geograficznie regionami: w Europie z tej funkcjonalności korzysta 20% użytkowników.

Podobne zróżnicowanie dotyczy sposobów korzystania z usług lokalizacyjnych w celu ułatwienia życia. Na nasyconych technologią rynkach rozwiniętych krajów europejskich 25% osób korzysta z usług lokalizacyjnych, aby poznać informacje o położeniu znajdujących się w pobliżu restauracji i lokali rozrywkowych, podczas gdy w Polsce liczba ta spada do 12% użytkowników. Plasuje to Polskę nieznacznie za Czechami, gdzie 13% użytkowników usług lokalizacyjnych korzysta z nich po to, aby odnaleźć ciekawe miejsca, do których można się udać.

Źródło tekstu: TNS     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    2. ~onj  2012-04-24 17:51:54  host: user-46-112-199-151.play-internet.pl

    Jak będą mieli chip RFID w dooopie to już w ogóle się go nie pozbędą.

  • 0

    3. ~  2012-04-24 18:37:19  host: z48-13.opera-mini.net

    @1. Pisz za siebie. Ludzie są różni i mają do tego prawo. Tobie się wydaje że jesteś mądry a ty jesteś tylko inny od pozostałych.

  • 0

    4. ~Wojtaszek  2012-04-25 13:41:18  host: agaf149.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @3: @1 dobrze napisal, wiekszość usług, począwszy od poczty głosowej nie jest wyłączona, bo ludzie tego nie potrafią lub nie wiedzą co to jest

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-147-6.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.