Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TELKO.in: Internet - liczy się cena i przepustowość

TELKO.in: Internet - liczy się cena i przepustowość

Ł.D. 13 Grudnia 2013 22:43

8 2

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wyniki badania postrzegania usług telekomunikacyjnych przez indywidualnych i instytucjonalnych klientów. W segmencie stacjonarnych usług dostępowych nieodmiennie kluczowymi czynnikami wyboru są cena i prędkość łącza. Inne czynniki odgrywają mniejszą rolę.

Na prędkość połączenie wskazało najwięcej, bo 49% respondentów badania, na cenę - 48% Na poziomie dwudziestu kilku procent wskazań były takie czynniki, jak atrakcyjność aktualnych promocji oraz referencje rodziny i znajomych dla usługi i dostawcy.

Tylko na poziomie kilkunastu procent znajdują się taki przesłanki, jak technologia, marka dostawcy i możliwość nabycia pakietu usług. To ciekawe w kontekście inwestycji w sieci FTTx i LTE oraz marketingowej nośności tych haseł, jak również w kontekście inwestycji operatorów w świadomość i postrzegania marki oraz nacisku na sprzedaż oferty pakietowej.

Ta ostatnia podnosi ARPU, ale - jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie UKE - umiarkowanie interesuje abonentów. Tylko 20% respondentów badania deklaruje korzystanie z pakietu przynajmniej dwóch usług od jednego dostawcy. Najczęściej jest to TV + internet (33%) lub TV + internet + telefon (22%).




Cena i prędkość łącza wskazywana jest również, jako kluczowe czynniki, przez użytkowników usług mobilnego dostępu. W ich przypadku jednak cena odgrywa ważniejszą rolę (52%), niż prędkość (42%). W grę wchodzą również w tym przypadku, z dużą wagą na poziomie 30-40%, takie czynniki, jak stabilność połączenia i odpowiedni zasięg sygnału. Z badania UKE wynika również, że całkiem pokaźna grupa respondentów (ok.40%) rozważyłaby zamianę dostępu stacjonarnego na dostęp mobilny przy lepszej jakości i cenie. Z drugiej strony 54% wykluczyło w ogóle taką możliwość.

Jednocześnie kilka punktów procentowych mniej użytkowników mobilnego dostępu wyraża zadowolenie z takich parametrów, jak stabilność, dostępność i prędkość połączenia w porównaniu do oceny tych samych parametrów przez użytkowników usługi stacjonarnej. Prędkość dostępu - ta kluczowa przesłanka - znajduje się na trzecim miejscu w rankingu parametrów pod względem zadowolenia abonentów stacjonarnego dostępu (wskaźnik 4,05) i na przedostatnim miejscu w rankingu użytkowników dostępu mobilnego (wskaźnik 3,90).

Średnie wydatki na dostęp do internetu w Polsce wynoszą ok. 50-55 zł, a na pakiety usług 110-115 zł. Raport UKE obejmuje także postrzeganie usług telefonii mobilnej i stacjonarnej (usługi telewizyjne, tylko jako element pakietu).

Badanie zostało zrealizowane na przełomie października i listopada bieżącego roku na próbie 1600 Polaków w wieku 15+.

Zobacz: raport "Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2013 r. Klienci indywidualni"
Zobacz: raport "Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2013 r. Klienci instytucjonalni"
Zobacz: raport "Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2013 r. Klienci 50+"

TELKO.in to serwis z Grupy TELEPOLIS.PL, który zajmuje się biznesową i prawną stroną telekomunikacji. Jego start planowany jest na początek 2014 roku.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: internet | raport | uke

w sumie: 35
  • 0

    16. ~Nick  2013-12-14 10:45:06  host: 92.60.132.22

    Oczywiście że funkcjonuje, choćby w UPC. Masz 30 dni przed końcem umowy zgłosić chęć rezygnacji, jak nie to Ci dowalają kolejne 24 miesiące, drobnym druczkiem na umowie. To powinno być ustawowo zakazane, bo to jest działanie na niekorzyść klienta i liczenie na jego nieuwagę, niedoczytaine, lub po prostu przeoczenie.

  • 2

    17. ~Nick  2013-12-14 10:47:59  host: 92.60.132.22

    15) Automatycznie przedłużanie jest samym złem. Nic dobrego dla klienta z tego nie wynika. Powinna być bezterminowa na tych samych warunkach, lub miesięczna z automatu co miesiąc odnawiana na tych samych warunkach i każda z możliwością 30 dni wypowiedzenia. Nie widzę nic dobrego dla klienta, że zostanie udupiony na kolejne 12-24 miesiące z warunkami, które zawierał np 24 miesiące wcześniej, które są już kompletnie nieatrakcyjne. Czyste nabijanie klientów w butelkę.

  • 1

    18. ~  2013-12-14 10:56:53  host: 77-255-14-144.adsl.inetia.pl

    @17 - umowa na czas nieokreślony nie jest gwarantowana. Obie strony mogą ją wypowiedzieć. W teorii. W praktyce dobrze wiemy, że operatorzy od nich uciekają, lub dają sporo wyższe ceny na nie, bo nie mogą zaplanować jak długo klient u nich pozostanie. Dziś jest, a za miesiąc może go nie być. Sam, jako klient, chętnie bym widział tutaj jakąś regulację, ale znając życie i "mądrość" urzędniczą nigdy nie doczekalibyśmy się przymusu umów przechodzących na czas nieokreślony, a prędzej umowy by wygasały po ustalonym okresie (jeżeli nie byłoby woli odnowienia). Generalnie nie ma co prowadzić dalszych rozważań. Mnie, jako klienta Netii boli tylko to, że oni od dłuższego czasu zacierają coraz więcej różnic, które ich odróżniały od Orange. W sumie patrząc z mojej perspektywy, teraz ich plusem jest tylko niższa kara umowna, lepszy routing i sprawnie działająca sieć. Ceny, na BSA, już nie są tak konkurencyjne, no ale wiemy że i tu regulacje UKE się zmieniły.

  • 2

    21. ~  2013-12-14 12:20:23  host: ip-93-154-202-132.free.aero2.net.pl

    @12 nieprawda! Umowy na czas określony są na czas określony więc w momencie zakończenia operator powinien mieć ustawowy obowiązek wyłączenia sygnału i kropka. Niestety tak nie jest bo mamy stado nieudolnych urzędniczych darmozjadów. Analogicznie umowy na czas nieokreślony są umowami na czas nieokreślony więc klient powinien mieć święte prawo zrezygnowania w każdej chwili bez żadnego okresu wypowiedzenia. Dlaczego tak nie jest napisałem powyżej.

  • 2

    22. ~Nick  2013-12-14 12:55:55  host: 92.60.132.22

    21) co nieprawda jak mam najlepszy przykład z życia wzięty na sobie. Na szczęście pamiętałem o tym i nie dopuściłem do takiej sytuacji. Wyraźnie jak wół w umowie drobnym drukiem z UPC stoi, że klient ma prawo na 30 dni przed końcem umowy podpisanej na 24 miesiące, zgłosić chęć z rezygnacji z tej umowy. Jeśli tego nie zrobi, zostanie ona automatycznie przedłużona na dotychczasowych zasadach na kolejne 24 miesiące, bez możliwości 30 dniowego wypowiedzenia w każdej chwilii, bez kary za zerwanie umowy. Wystarczyłaby prosta regulacja, że każda jedna polska umowa, zawarta na czas określony, zostaje zamieniona na umowę na czas nieokreślony, z 30 dniowym okresem wypowiedzenia, gdy ta pierwsza się skończy.

  • 1

    23.  2013-12-14 15:21:17

    @22 W umowie z multiemdią, kótrą mam na 1 rok jest to samo co u ciebie z UPC. Zgadzam się z tobą w 100%. Coraz więcej urzędników, coraz gorsza jakość i egzekucja prawa.

  • -1

    24. ~mkkot  2013-12-14 15:34:08  host: n06-10-08.opera-mini.net

    Na BSA jest jeszcze multimo z umową bezterminową, 6, 12 i 24-miesięczną, co kto woli. Nie ma APU, a sieć GTS-u.

  • -1

    25. ~  2013-12-14 15:41:24  host: 77-255-14-144.adsl.inetia.pl

    @24 - sam myślałem o Multimo, ale procedura przejścia BSA-->BSA wydaje mi się zbyt niedopracowana... Nic konkretnego, u żadnej ze stron nie można się dowiedzieć, najwyżej drogi kliencie będziesz straszony opcją "miesiąca bez internetu". A Multimo owszem, odkąd się pojawili BSA, to obok (przejściowo) Etlinka mieli dobre oferty, tylko ta Telestrada trochę nie zachęca...

  • 0

    26. ~  2013-12-14 18:41:07  host: ip-78-30-123-198.free.aero2.net.pl

    @22 nie zrozumieliśmy się. Twierdzisz że umowa powinna stać się niekreśloną czasowo z okresem wypowiedzenia. Natomiast ja twierdze że umowa ma się nie przedłużać tylko bezwzględnie skończyć. W końcu po to jest okres umowy. Jeżeli dana umowa jest na czas nieokreślony to nie można zmuszać ludzi do np. 30dniowego okresu wypowiedzenia. Teraz rozumiesz?

  • 0

    27. ~  2013-12-14 19:37:22  host: apn-95-41-74-226.dynamic.gprs.plus.pl

    @26 ale okres wypowiedzenia nie obowiązuje tylko klientów, ale też pracodawców. Skoro umowa jest na czas nieokreślony to dlaczego pracodawca nie może zwolnić z dnia na dzień, tylko musisz przeczekać 3 miesiące? Takie jest prawo i tu i tu obowiązuje okres wypowiedzenia, a człowiek się nań zgadza, bo inaczej po co umowę podpisuje? Obowiązkowa nie jest, to nie podatek czy haracz ZAIKS.

  • 0

    28. ~  2013-12-14 20:08:55  host: 77-255-14-144.adsl.inetia.pl

    @27 - nie próbuj dyskutować. Przez skórę czuję korwinistę, wiesz, z typu co im zapinanie pasów też wolność ogranicza...

  • 0

    29. ~tata  2013-12-15 08:41:49  host: apn-37-7-64-124.dynamic.gprs.plus.pl

    Chcesz wczesniej zerwac umowe z operatorem kara.Sami przedluzaja umowe tez kara.Pytam a gdzie panstwo polskie czy przynaleznosc do niego to tez kara.

  • 0

    30. ~tkubon  2013-12-15 14:36:42  host: ip-93-154-231-123.free.aero2.net.pl

    @28: Korwinista, nie korwinista, ale przestrzeganie prawa to podstawa całej cywilizacji. Z jednej strony jeśli sobie ktoś nie czyta warunków umowy, tzn. podpisuje umowę z autoodnawianiem to jego problem. Nie widzę problemu z tym. Umowa z natury to dowolność dwóch stron do jej zawarcia

  • 0

    31. ~  2013-12-15 14:46:57  host: ip-84-39-175-146.free.aero2.net.pl

    @30 to zmuś operatora do przedłożenia ci umowy bez autoodnawiania. Życzę powodzenia.

  • 0

    32. ~  2013-12-15 20:52:46  host: n05-02-06.opera-mini.net

    Artykuł powinien dostać laur ,,Odkrycie Roku''

  • 0

    33. ~Nick  2013-12-16 12:10:42  host: 92.60.132.22

    26) no niezrozumieliśmy się. Post 27 nie jest mój :) Nie jestem do końca pewien czy zakończenie umowy od razu jest dobrym rozwiązaniem. Są rózne sytacje życiowe (ktoś w szpitalu, ktoś za granicą - mówię o osobie będącej na umowie). Więc umowa przedłużająca się z automatu z miesiąca na okres kolejnego miesiąca to chyba optymalna sytuacja, a co za tym idzie ten miesięczny czy 2 tygodniowy okres wypowiedzenia. Na pewno nie może być jak teraz, że człowieka udupią na kolejne 24 miesiące i tym powinien się zająć ustawodawca.

  • 0

    34. ~tkubon  2013-12-16 13:05:02  host: 093105070243.legnica.vectranet.pl

    30: Ja nie mogę do zmusić, ale mogę go zmienić na takiego, który mi da to, co będę chciał. Im więcej operatorów tym lepiej po prostu

  • 0

    35. ~  2013-12-16 13:34:32  host: 87-205-64-172.adsl.inetia.pl

    @34 - nic nie wiesz o tym segmencie rynku. Ludzie często nie mają wyboru, no, ale ktoś wcześniej trafnie cię określił - korwinista, ja dodam - żyjący we własnym świecie.

  • 0

    36. ~  2013-12-16 17:36:47  host: ip-151-248-43-79.free.aero2.net.pl

    @33 owszem, jeżeli klient wyrazi zgodę to operator mógłby wprowadzić na życzenie okres wypowiedzenia. Ale czysta umowa to umowa i ma trwać tyle ile zapisano i ani sekundy więcej.

  • 0

    37. ~Krzysiek  2014-04-30 11:50:36  host: h4F629742.cli.nitronet.pl

    Dla mnie, ze wzg na to, że wynajmuje mieszkanie ważny jest jeszcze, abym mógł umowę zawrzeć na krtótki okres czasu. A nie wszyscy to operatorzy oferują, na netia ma umowy na 6 miesięcy.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-184-73-122-162.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.