Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości TELKO.in: Exatel na sprzęcie Huawei przesłał 400 Gb/s na jednej lambdzie

TELKO.in: Exatel na sprzęcie Huawei przesłał 400 Gb/s na jednej lambdzie

WitekT 3 Grudnia 2013 20:54

5 1

exatel 400gmExatel zakończył testy sieci w oparciu o system WDM400G firmy Huawei, który na pojedynczej fali nośnej w światłowodzie jest w stanie przesłać strumień danych o prędkości 400 Gb/s. To pierwszy taki test na świecie u operatora telekomunikacyjnego.




Założeniem przyjmowanym przy konstrukcji rozwiązań WDM, bazujących na kanałach o przepustowości 10 Gb/s, 40 Gb/s i 100 Gb/s jest wykorzystywanie pojedynczej fali nośnej. Podobne rozwiązanie dla kanałów 400 Gb/s było do tej pory niedostępne, ze względu na szereg poważnych ograniczeń technicznych. Aż do dzisiaj wszyscy producenci sprzętu WDM starali się je ominąć, stosując konstrukcje bazujące na wielu nośnych, transportowanych jednym super kanałem transmisyjnym.


Rozwiązanie Huawei polega na zastosowaniu algorytmu kompensacyjnego FTN (ang. Faster Than Nyquist), dekodowania sygnału metodą Adaptive-SDFEC (ang. Adaptive Soft-Decision Forward Error Correction) oraz opracowanej samodzielnie techniki odzyskiwania zegara taktującego. Połączenie tych trzech technik detekcji sygnału pozwoliło wyeliminować ograniczenia blokujące dalszy rozwój urządzeń z interfejsami 400 Gb/s.


Podczas testów beta przeprowadzonych w pracującej sieci Exatel udało się przesłać sygnały z prędkością 400 Gb/s przy pomocy pojedynczej fali nośnej na trasie Perkuna-LIM-Mory-LIM-Perkuna. Próby były prowadzone w oparciu o istniejącą sieć optyczną DWDM, należącą do Exatela, pracującą na strukturze standardowych włókien G.652.


W przeciwieństwie do systemów 400G, pracujących w oparciu o wiele fal nośnych, WDM 400G z pojedynczą falą wymaga stosowania jednego przetwornika opto-eletrycznego. Oznacza to możliwość uzyskania wyższej integracji urządzeń, niższą awaryjność i ograniczone zużycie energii. Wykorzystanie tylko jednej fali dodatkowo upraszcza zarządzanie, planowanie i eksploatację sieci DWDM.


Przedstawiciele Huawei twierdzą, że rozwiązanie ma być komercyjnie dostępne w połowie 2014 roku. Z kolei Exatel planuje wdrożenie tego rozwiązania rok później. Jak twierdzą przedstawiciele operatora, na razie w sieci wprowadzane są rozwiązania 100 Gb/s.


TELKO.in to serwis z Grupy TELEPOLIS.PL, który zajmuje się biznesową i prawną stroną telekomunikacji. Jego start planowany jest na początek 2014 roku.

Źródło tekstu: wł     

Dodaj do:

Tagi: exatel | huawei

w sumie: 24
  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    5. ~Rysiek Mąż Grażynki  2013-12-03 22:29:56  host: horiz0n.neozdrada.pl

    a i polski support jest slaby. niby wszystko jest, a czasem nie dziala i nikt nie wie czemu. polski support pyta sie chinczykow, a na reply trzeba czekac czasem dwa tygodnie.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    6. ~lis  2013-12-03 22:48:26  host: host81-142-21-156.in-addr.btopenworld.com

    w przypadku portalu zajmujacego sie tematyka telekomunikacyjna zakladam, ze odrozniane sa przeplywnosc od predkosci i przepustowosci. nie wspominajac juz o swiatlowodach jednomodowych.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    7. ~ixu  2013-12-03 22:52:50  host: rej.4web.pl

    @Nick Nie zgodzę się z Tobą . Nie wiem skąd masz taką wiedzę, ale obsługuję sprzęt Huaweia (routery) i nie mogę tego potwierdzić co piszesz. Ten sprzęt jak dla mnie jest bezobsługowy. Nie psuje się w zasadzie wcale. Raz udało mi się brać udział w jego reanimacji, a powodem była naprawdę wysoka temperatura w pomieszczeniu. Sceptycznie podchodziłem do tej marki ale naprawdę sprzęt bardzo wytrzymały i bezawaryjny. Nie mam zdania na temat słuchawek tej marki, bo z tym nie miałem przyjemności (?).

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    8. ~Misiek  2013-12-03 23:24:13  host: 87-206-249-47.dynamic.chello.pl

    Miałem okazję mierzyć w labie moduły radiowe tego producenta. Bez zastrzeżeń, wszystkie sztuki trzymały niemal identyczne parametry, wszystkie w normie. Wbrew temu, co się powszechnie sądzi, jest to niezła inżynierska robota.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    9. ~  2013-12-03 23:34:26  host: 77-254-167-239.adsl.inetia.pl

    @8 - kopiują od najlepszych :))))))

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    10. ~  2013-12-03 23:40:28  host: s16701418.onlinehome-server.info

    Transmisja na odległość 2 metrów, serio !? Cały świat klęka przed Huweii... Szkoda, że nie rzucali dyskami 3 TB na odległość 2,5 metra, to dopiero by byli prestidigitatorzy.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    11. ~Misiek  2013-12-03 23:53:41  host: 87-206-249-47.dynamic.chello.pl

    @10 - jaja sobie chłopaki robią. ul. Perkuna jest przy Panoramie, przy Ostrobramskiej, LIM jest w centrum przy Centralnym, Mory przy Połczyńskiej, stara wylotówka na Poznań.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    12. ~  2013-12-04 01:28:44  host: n11-01-08.opera-mini.net

    400G. O, cholera, 100 razy przebili Pl.ay.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    13. ~  2013-12-04 07:19:55  host: afok180.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Wszystko fajne, ale ma jedną wadę - jest chińskie, więc nawet jakby było najlepsze to zakup tego to sama strata.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    14. ~Ziom  2013-12-04 08:35:54  host: 093105215009.rybnik.vectranet.pl

    13 ty masz problem jakiś z tymi chińczykami a co nie jest chińskie?? wez zastanów się co piszesz to już nie jest powód

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    15. ~  2013-12-04 08:46:14  host: afpr182.neoplus.adsl.tpnet.pl

    14. Dla mnie to powód, a właściwie wiele powodów. Na przykład nieprzestrzeganie praw człowieka, okupowanie innych krajów, zanieczyszczanie środowiska czy też tak przyziemnie jak zabieranie pracy w europie przez dumping i zamykanie własnego rynku na nasze produkty.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    16.  2013-12-04 09:09:24

    15: A produktu USA też bojkotujesz? Bo nie przestrzegają praw człowieka, okupują inne kraje i zanieczyszczają środowisko, a do tego faworyzują swoje firmy i zamykają swój rynek na produkcję z innych państw. :)

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    17. ~  2013-12-04 09:42:16  host: afpr182.neoplus.adsl.tpnet.pl

    16. No mniej więcej masz rację. Tyle, że USA nie zamyka swojego rynku dla Europy, bo mamy z nimi umowę i przestrzega praw bardziej jak Europa z racji lepiej rozwiniętego systemu sądownictwa. Lepiej też walczy z monopolami i wycofuje produkcję z Chin. Europa jest za bardzo liberalna. Nie wiem czy wiesz na czym polega komunistyczna okupacja, bo ja pamiętam.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    18. ~Nick  2013-12-04 12:05:56  host: 92.60.132.22

    USAńcom do Chińczyków niedaleko, bronią praw człowieka ale w krajach w których pod ziemia jest ropa, jakoś inne w zadzie mają. Przejrzyj swoje rzeczy w domu i jak znajdziesz 10% nie made in China to sukces - niestety.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    19. ~dociekliwy  2013-12-04 12:12:52  host: 83-144-66-2.static.chello.pl

    nie chcę się czepiać, ale nie można przesłać 400Gb/s. To tak jak powiedzieć, że samochód przejechał z Warszawy do Krakowa 100km/h. Dodatkowo mozliwości przesyłania na jednej lambdzie są bardzo ograniczone. Lambda w FO ma ok. 1300nm czyli światło pokonuję tę drogę w coś ok 1,6E-11 sekundy. Może jednak lepiej byłoby napisać: "Exatel na sprzęcie Huawei przesyłał dane z szybkoscią 400 Gb/s w światłowodzie z pojedynczą długością fali"

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    20. ~  2013-12-04 12:54:06  host: 93.154.169.40

    Słabe w Play mam 4G

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    21. ~  2013-12-04 20:29:27  host: 93.154.188.93

    Niewiarygodne! Witek nie napisał ile to filmów blurej można przesłać na raz w ciągu sekundy wykorzystując takie rozwiązanie. A w komentarzach nikt nie napisał że dyski twarde nie będą zapisywać z takimi prędkościami... Do tych co pieją z zachwytu nad jakością huawei: inwigilacja i szpiegowanie wymaga stabilności i szybkości więc chiński sprzęt musi działać wzorowo.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    22. ~  2013-12-04 20:31:45  host: 89-67-138-26.dynamic.chello.pl

    21. Dzięki szpiegowaniu mają takie rozwiązania. Proste.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    23. ~no_one  2013-12-05 11:46:48  host: lab1.csh.com.pl

    19: długość fali którą podałeś dotyczy 2-ego okna , w DWDM działa się na oknie 3 (1550nm) . Dzięki dużej selektywności urządzeń, możemy przesyłać dane w takim DWDM na kilku bardzo blisko siebie (patrząc na widmo) położonych lambdach z przedziału ? = 1560,61 nm do 1528,77 nm (192,10 THz do 196,10 THz ze skokiem 100GHz)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    24. ~dociekliwy  2013-12-05 18:26:59  host: 83-144-66-2.static.chello.pl

    @23 wartości podane przeze mnie miały obrazować bzdurne sformułowania. Nie można przesłać szybkości tylko można przesłać z szybkością. Co do lambdy to chodziło o to, że lambda to długość fali, która w przypadku fali o długości czy to 1350nm, czy to 1550nm propaguje w bardzo krótkim odcinku czasu, w którym nie jest możliwe przesyłanie z szybkością 400Gb/s bo lambda trwa o wiele, wiele krócej. Tu należało powiedzieć o nośnej o długości fali. Wtedy charakter zjawiska jest ciągły i można takie wartości osiągnąć, np. samochód porusza się na drodze z prędkością 100km/h i ta droga ma charakter ciągły składa się z odcinków 1-metrowych, natomiast samochód nie będzie poruszał się z taką prędkością na 1 metrze wyizolowanym z całości. Chodziło mi o to aby żargon nie kolidował z logiką stwierdzenia, w którym został użyty.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-226-238-178.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Jak oceniasz Supernet, nową ofertę abonamentową T-Mobile?

Supernet - nowa oferta abonamentowa T-Mobile

 

Zobacz wynik | Opinie (36)

Archiwum Ankiet