Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Telemarketer nie może kłamać

Telemarketer nie może kłamać

LuiN 9 Kwietnia 2013 09:51

7 0

Nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników infolinii, wprowadzanie w błąd co do charakteru produktu, prowadzonej działalności - to przykłady skarg, które trafiają do UOKiK. Telemarketer, handlowiec, doradca nie może wprowadzać w błąd. Podejmowane przez Urząd działania pokazują, że nie zawsze obowiązek ten jest przestrzegany.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła m.in. praktyka operatora telewizji kablowej Vectra w Gdyni. Postępowanie zostało wszczęte w październiku 2012 roku po przeanalizowaniu protokołu z kontroli przekazanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dotyczyła ona rozmów konsultantów z konsumentami zmieniającymi umowę odbioru telewizji kablowej lub zamierzającymi ją zawrzeć. Wątpliwości obu Urzędów wzbudziły praktyki konsultantów udzielających wyjaśnień na temat produktów spółki.

UOKiK ustalił, że pracownicy Vectry przekazywali niepełne i nierzetelne informacje. W większości przypadków klienci nie byli informowani o prawie odstąpienia od umowy, a także miejscu i sposobie składania reklamacji. Ponadto - zakwestionowano nieinformowanie o cenie czy terminie, do którego obowiązuje proponowana oferta. Vectra zobowiązała się do zmiany praktyk, dlatego nie została nałożona kara finansowa. Oznacza to, że spółka została zobowiązana do opracowania nowych wytycznych dla telemarketingu, ich wdrożenia i przedłożenia prezes UOKiK.




Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za działania swoich pracowników. Nieprzekazywanie informacji o prawach konsumentów przez akwizytorów, wprowadzanie w błąd co do charakteru produktu bankowego czy nazwy przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, niepełne i nierzetelne informacje przekazywane przez pracowników infolinii - to przykłady skarg, które stały się podstawą do przeprowadzenia postępowania i sprawdzenia praktyk przedsiębiorców.

Bezpłatnych porad w zakresie umów finansowych udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić: Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w jej oddziałach. Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące usług finansowych znajdują się na stronie UOKiK.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik

w sumie: 30
  • 1

    11. ~  2013-04-09 12:22:27  host: v15-16.opera-mini.net

    @8 - tak oczywiscie, tylko jakims dziwnynm trafem w wiekszosci przypadkow gdy klient chce sie odwolac do podobno nagrywanej rozmowy z konsultantem, to ona ginie w czarnej dziurze i sie nie da jej odsluchac, a tym samym zweryfikowac ustalen...

  • 0

    12. ~T.  2013-04-09 12:50:47  host: static-62-233-216-82.devs.futuro.pl

    Brak możliwości odsłuchania to już nie wina telemarketera. I w większości? Czyli w ilu na ile przypadków zdaża się że nagrania nie ma?

  • 0

    13. ~  2013-04-09 13:01:25  host: adsn30.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Powinno się wprowadzić prawo, że klient może nagrywać rozmowy przychodzące i później dochodzić dzięki nagraniom swoich praw.

  • 0

    14. ~  2013-04-09 13:04:47  host: 91-231-53-130.holicon.pl

    @11 Stanowią one własność firmy do której np Ty dzwonisz, dostajesz wybór - albo zgadzasz się na to by były nagrywane rozmowy i kontynuujesz rozmowę albo nie i się rozłączasz i tyle.

  • 1

    15. ~  2013-04-09 13:09:56  host: 89-70-70-238.dynamic.chello.pl

    @2-szacunek dla telemarketerów? Mam szacunek tylko dla telemarketerów którzy nie kłamią a takich to może jest 1%

  • 1

    16. ~j  2013-04-09 13:12:10  host: 109.95.179.51.bdi.net.pl

    Byłem kiedyś telemarkererem u fioletowego operatora. Co do kłamania - przełożony wręcz kazał mi sprzedawać za wszelką cene, w tym kłamać. Gdy systematycznie odmawiałem okłamywania klientów, zostałem zwolniony.

  • 1

    17. ~...  2013-04-09 13:24:41  host: 87-205-233-99.adsl.inetia.pl

    Och, to bardzo łatwo wymusić. Nagrane rozmowy są *włąsnością* osoby dzwoniącej. Ile to już razy "nagrania gineły" gdy chodziło o reklamację, a jakoś zawsze były gdy chodziło o windykację. To jest celowy bajzel, gdy strefa biznesu i polityki spotyka się w sądach. Innymi słowy mowiąc: mafia.

  • 1

    18. ~ABP  2013-04-09 13:31:58  host: bwn148.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Dlatego trzeba mieć telefon z możliwością nagrywania rozmów i łatwym jego włączaniem. I nagrywać WSZYSTKIE rozmowy, które mają się zakończyć jakimiś wiążącymi prawnie ustaleniami i przychodzące z nieznanych numerów. najlepiej, żeby telefon umiał to robić automatycznie. Te rozmowy, które okażą się mało istotne można później skasować, a resztę należy zarchiwizować, najlepiej z nazwami od razu informującymi czego dotyczyły.

  • 0

    19. ~cin&cin  2013-04-09 14:59:26  host: ip-94-42-55-150.multimo.pl

    o, jakby dzwonił do mnie teleciul z play i namawiał na przedłużenie umowy! a w aneksie zupełnie co innego ;)

  • 0

    20. ~dick  2013-04-09 15:05:59  host: ip-94-42-55-150.multimo.pl

    vectra to szmata. dzisiaj rano widziałem reklamę - telefon + net + tv za 89 pln z... GWIAZDKą. a jaka cena po tym drugim czy trzecim miesiącu? tego sie nie dowiesz, bo pola w umowie są wykropkowane i paniusia w biurze wpisze sobie tylko znana odpowiednia kwotę. powinni za to od razu wsadzać.

  • 1

    21. ~ABP  2013-04-09 15:56:27  host: bwn148.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @dick: Skoro pola są wykropkowane, to znaczy, że można samemu wypełnić. Trzeba było w obydwu egzemplarzach wpisać tam 5 zł, podpisać i odesłać. ;-)

  • 0

    22. ~...  2013-04-09 16:41:43  host: 87-205-233-99.adsl.inetia.pl

    @ABP przerzucasz odpowiedzialność. Przecież nie każdy ma coś takiego, nie każdy potrafi, tylko ustawowo, no ale wiadomo - to nie przejdzie.

  • 0

    23. ~krz  2013-04-09 17:17:36  host: 81.219.84.18

    @ABP, możesz mieć problemy z tego powodu jeśli ktoś to wykryje, nie bez powodu jak dzwonisz na infolinię na początku informują ze rozmowa w celu bezpieczeństwa jest nagrywana, jeśli nie chcesz rozłączasz się. Czyli powinieneś informować konsultanta, że nagrywasz również rozmowę. Konsultant ma prawo się rozłączyć się w takim wypadku, bo nie musi wyrazić zgody na nagrywanie przez klienta.

  • 0

    24. ~pp  2013-04-09 17:44:43  host: host-80-238-107-62.jmdi.pl

    @23 te problemy to konkretnie na jakiej podstawie? W Polsce nie ma żadnego przepisu zabraniającego nagrywania (własnych) rozmów, ani też nakazującego informowanie drugiej strony o nagrywaniu rozmowy. Jedyne na co trzeba uważać, to konieczność posiadania zgody na publiczne udostępnienie takich nagrań. Ale nie o tym w temacie mowa.

  • 0

    25. ~ABP  2013-04-09 20:51:59  host: bwn148.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @22: Nie przerzucam odpowiedzialności, tylko podaję sposób w jaki się zabezpieczam przed ewentualnością, że ktoś będzie próbował mnie w jakiś sposób oszukać, a ja później nie będę miał na to żadnych dowodów. Prawo jest jakie jest, wymiar sprawiedliwości też. Można na nie narzekać i nic nie robić, a można również próbować bronić się samemu tak jak się da. @krz: Po pierwsze, informacja, która trzeba wysłuchać jest wszędzie mniej więcej taka sama: "Informujemy, ze w trosce o jakość obsługi klienta rozmowa będzie nagrywana ...". Nie informują o tym, że to oni nagrywają, tylko o tym, że rozmowa będzie nagrywana. A więc nie ma potrzeby informowania ich o tym, o czym sami dobrze wiedzą. A po drugie, ważniejsze, polskie prawo nie zabrania nagrywania swoich rozmów. W innych krajach być może jest inaczej, ale w Polsce jest to zgodne z prawem.

  • 0

    26. ~Pytajnik  2013-04-09 21:40:22  host: sub244-247.elpos.net

    ale ale czy przypadkiem jeżeli chcesz nagrać rozmowę np ze swoją ciotką to se nagrywaj ale jeżeli masz nagrać rozmowę z obcą osobę to powinieneś poinformować o tym.

  • 0

    27. ~ABP  2013-04-10 09:54:03  host: 213-238-123-55.adsl.inetia.pl

    @Pytajnik: A mógłbyś podać podstawę prawną lub chociaż skierować do wiarygodnego źródła uzasadniającego, że według polskiego prawa nagrywanie swoich rozmów bez poinformowania o tym rozmówcy jest nielegalne?

  • 0

    28. ~Pytajnik  2013-04-10 22:31:09  host: sub244-247.elpos.net

    domyślam się że coś w tym jest ponieważ podczas kontaktu z firmą/bankiem na początku rozmowy jest informacja o nagrywaniu rozmowy i jeżeli klient się nie zgodzi to proszony jest o odłączenie, więc moim skromnym zdaniem do czegoś to jest (nie sądzę żeby to było o tak sobie informujemy klientów że nagrywamy rozmowy) jeżeli chodzi o podstawy prawne to nie będę się wypowiadać :)

  • 0

    29. ~ABP  2013-04-11 10:06:52  host: 213-238-123-55.adsl.inetia.pl

    @Pytajnik: Prawo telekomunikacyjne art 159. mówi: "2.2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie, przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych tajemnicą telekomunikacyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że:" i tu jest lista przypadków, w których może to robić ktoś inny niż rozmówcy. Nie ma natomiast nigdzie żadnego przepisu zabraniającego utrwalanie prowadzonej przez siebie rozmowy. Gdyby on był, to by znaczyło na przykład, że nie wolno robić żadnych notatek nawet na papierze, w trakcie rozmowy i po jej zakończeniu. Na pewno rozpowszechnianie treści rozmowy jest możliwe tylko po uzyskaniu zgody wszystkich jej uczestników. Nie wiem jak jest z uczestnictwem osoby postronnej (na przykład chcesz, żeby ktoś był świadkiem, więc włączasz tryb głośnomówiący) bez poinformowania i zgody rozmówcy. Wydaje mi się, że to jest zabronione. Ale na pewno możesz sobie zapisywać wszystko, co Ty mówisz i wszystko, co do Ciebie mówią. W końcu to jest kierowanie do Ciebie. Podawana na początku rozmowy z firmą informacja o nagrywaniu rozmowy może wynikać z importowanej z zachodu, gdzie prawo jest inne niż u nas, kultury korporacyjnej, z chęci "ucywilizowania" wypowiedzi, gdyż ludzie wiedząc że są nagrywani są mniej skorzy do wybuchów emocji, bądź też z obowiązku prawnego w przypadku, gdy telefoniczna obsługa klienta jest realizowana w imieniu jakiegoś podmiotu przez firmy zewnętrzne. Nie można też wykluczyć, że jest po prostu częścią zagrywki psychologicznej mającej już na starcie ustawić rozmówcę w gorszej sytuacji, żeby łatwiej można było nim manipulować. Na koniec muszę zaznaczyć, że nie jestem prawnikiem, więc choć moja opinia wynika powstała w wyniku studiowania przepisów prawa i wielu dyskusji na różnych forach prawniczych w internecie, to nie jest oficjalną wykładnią prawa.

  • 0

    30. ~Pytajnik  2013-04-11 21:30:05  host: sub244-247.elpos.net

    I tu masz rację :) trochę poszperałem odnośnie tego tematu, tak jak napisałeś iż nagrywanie rozmowy nie jest żadnym przestępstwem i masz/mamy do tego prawo ( i jak wspomniałeś odnośnie 3 osoby w tym przypadku może być problem jak i również zabrania się podsłuchiwania osób ) więc twoja uwaga jest jak najbardziej trafna :) pozdrawiam

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-232-40.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.