Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Telefonia Polska Razem - ostrzeżenie konsumenckie UOKiK

Telefonia Polska Razem - ostrzeżenie konsumenckie UOKiK

orson_dzi 7 Marca 2016 11:36

13 0

Jak wynika z wpływających do Urzędu skarg konsumentów, oferująca usługi telekomunikacyjne spółka PGT, działająca pod nazwą Telefonia Polska Razem, wprowadza konsumentów w błąd.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło blisko 200 skarg konsumentów dotyczących praktyk spółki PGT w Warszawie, działającej pod marką Telefonia Polska Razem. Przedsiębiorca oferuje usługi telekomunikacyjne przez telefon oraz w domach klientów. Skargi konsumentów, głównie osób starszych i ich rodzin, dotyczą wprowadzania w błąd co do tożsamości operatora, z którym zawiera się umowę oraz nieprzekazywania podpisanych dokumentów.




W związku z napływającymi sygnałami, Prezes UOKiK w połowie lutego 2016 roku wszczął postępowanie przeciwko PGT oraz zdecydował o ostrzeżeniu konsumentów, ponieważ praktyki spółki mogą powodować znaczne straty finansowe i niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów.

UOKiK zwraca uwagę na to, że PGT - oferująca usługi pod marką Telefonia Polska Razem:
  • Wprowadza w błąd, podając się za operatora, z którym konsument ma aktualnie zawartą umowę. Przedstawiciele PGT twierdzą ponadto, że podpisanie dokumentów to jedynie zmiana dotychczasowych warunków. W rzeczywistości - klient pod wpływem błędnych informacji, zmienia operatora i zawiera nową umowę.

  • Nie przekazuje konsumentom podpisanych umów - wszystkie dokumenty zabiera przedstawiciel PGT. W związku z tym klienci o zmianie operatora dowiadują się po otrzymaniu pierwszej faktury. W efekcie - większość skarżących do UOKIK konsumentów nie miała świadomości z kim, kiedy i na jakich warunkach zawarli umowę. Mogło to uniemożliwiać odstąpienie od niej. Ponadto, osoby, które chciały odstąpić od umowy, były obciążane opłatami w wysokości od 500 do 1500 zł. W takiej sytuacji wielu klientów mogło zdecydować się na kontynuowanie umowy z PGT.

    • Praktyki PGT są również obserwowane przez UKE. Działania Urzędu dotyczą między innymi pobierania przez PGT opłaty wyrównawczej, która ma rekompensować otrzymane ulgi, gdy abonent (w tym konsument) rozwiązuje umowę przed rozpoczęciem świadczenia usług abonamentowych (świadczenia tzw. usługi WLR). UKE sprawdza też, czy PGT wykonuje połączenia telefoniczne do użytkowników końcowych (w tym konsumentów), którzy nie wyrazili na to wcześniejszej zgody.

      Źródło tekstu: uokik     

Dodaj do:

Tagi: telefonia polska razem | pgt | uokik

w sumie: 18
  • 2

    1.  2016-03-07 11:48:16

    Wszędzie tylko sprawdzają- a kar jakoś prawie nie widać. Jeśli nawet ktoś zapłaci to po kilku latach odwołań. A gdzie zwrot kasy dla klienta??? Tylko budżet się zasila tymi karami.

  • 0

    2. ~.aj  2016-03-07 11:50:03  host: gbedcz03fwb-global1.mmc.com

    Zastanawia mnie, po co taka zabawa w kotka i myszke. Albo cos jest uczciwe, albo nie. Skoro publikuje sie takie komunikaty, to znaczy ze ktos rznie glupa na maxa i takiej firmie nalezy linijka po lapach pojechac, tak aby drugi raz sie na taki krok nie odwazyla. Ale oczywiscie nie da sie, wolna sobota, zarobieni jestesmy, co najwyzej mozemy opyublikowac ostrzezenie. Zlikwidujmy sady i polowe urzednikow, bedzie wciaz tak samo (to znaczy, nie da sie), ale polowe taniej.

  • 0

    3. ~  2016-03-07 12:02:22  host: 188.146.145.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Skoro spółka nienależycie (albo wcale) nie informuje m.in. o warunkach zawartej umowy, dokładnych danych operatora, ani o prawie do odstąpienia od umowy (nie zostawiają klientowi egzemplarza umowy wraz z pouczeniem o możliwości odstąpienia), to czy w takiej sytuacji termin na rezygnację nie powinien ulec wydłużeniu zgodnie z Art. 29 ust. 1 Ustawy o Prawach Konsumenta?

    "Art. 29.
    1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27.
    2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie."

    Albo czy osoba oszukana nie może skorzystać z Art. 84 KC (działanie pod wpływem błędu)?
    "Art. 84.
    § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny)."

  • 0

    4. ~  2016-03-07 12:55:24  host: 31-41-144-41.net.kth.pl

    @3. Problem jest pewnie taki, że w umowie pewnie była informacja o możliwości odstąpienia w 14 dniowym terminie. Tylko kto czyta umowy przed ich podpisaniem ;).

  • 1

    5. ~  2016-03-07 14:05:26  host: 188.146.145.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @4: Tylko czy właściwą metodą "informowania" jest okazanie umowy z żądaniem szybkiego podpisania, a następnie odebranie wszystkich egzemplarzy?

  • 0

    6. ~rrrr  2016-03-07 14:59:38  host: host-89-230-177-101.gdynia-laczpol.mm.pl

    W ch.... najwyraźniej lecą , znacjonalizować - wszyscy będą zadowoleni.

  • 0

    7.  2016-03-07 15:19:54

    Te kary to kosmos! Wprowadzano kary nie większe niż ulgi, więc ulgi sztucznie napompowano - moim zdaniem tu jest potrzebna znaczna zmiana, aby kara nie mogła być wyższa niż suma opłat abonamentowych. A przy telefonii stacjonarnej na WLR bez sprzętu nie powinna przekroczyć 150 zł

  • 1

    8. ~  2016-03-07 15:37:33  host: 188.146.145.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @7: Święta racja. Operatorzy tworzą fikcyjne cenniki "bez promocji" udając, że udzielają ulgi nie raz w wysokości kilku tys. złotych.
    Zgadzam się z Tobą - ulga nie powinna przekraczać sumy obowiązkowych opłat (abonament za cały okres umowy, aktywacja, itp) powiększonej o różnicę w cenie zakupu ewentualnego urządzenia.

  • 0

    9. ~  2016-03-07 15:38:49  host: 188.146.145.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Widział ktoś np. cennik standardowy Netii? Abonament za internet stacjonarny np. 350zł/mies.

  • 0

    10. ~kozen  2016-03-07 16:57:25  host: 89-78-11-93.dynamic.chello.pl

    Tak się składa, że te skur... omotali moich rodziców. I nie chodzi tylko o to, że wprowadzają w błąd czy zabierają umowy. Przedstawiciel podrobił podpis na umowie. Ojciec podpisał tylko i wyłącznie odbiór dokumentów, nic więcej. A na umowach które potem przesłali widnieje jego podpis (skalkowany czy jak, nie wiem). Do tego musieliśmy zapłacić karę za przedwczesne zerwanie umowy z ostatnim operatorem. Sprawę zgłosiłem na policję, było badanie z grafologiem już i czekamy.

  • 0

    11. ~  2016-03-07 20:36:55  host: apn-77-115-7-90.dynamic.gprs.plus.pl

    Ciekawe czy zainteresują się Plusem za video streaming. Niby obiecali, że będą analizować działalność operatora w tej kwestii ale od analizy do konkretnych działań jeszcze daleka droga.

  • 0

    12. ~  2016-03-07 22:52:56  host: gaja.tpnet.pl

    10. Trzeba było złożyć zawiadomienie do prokuratury o fałszerstwie dokumentów (podpisu).

  • 0

    13. ~DAREK  2016-03-07 23:23:45  host: user-94-254-192-125.play-internet.pl

    Prościej: to działanie nosi znamiona czynu stypizowanego w art. 286 k.k. doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem przez wprowadzenie w błąd lub przy wykorzystaniu błędu = Przestępstwo oszustwa, zagrożone karą od 6 m-cy do 8 lat pozbawienia wolności, a do tego jeszcze uczynienie sobie z przestępstwa stałego źródła dochodu + działanie w warunkach przestępstwa ciągłego + popełnienie przestępstwa w działaniu w warunkach grupy przestępczej. Dlaczego nikt nie rozpatruje tego z urzędu ?++

  • 0

    14. ~kozen  2016-03-08 07:31:19  host: 89-78-11-93.dynamic.chello.pl

    12. Oczywiście sprawa była zgłoszona na policję i do prokuratury.

  • 0

    15. ~  2016-03-08 10:48:52  host: host-176-221-122-28.dynamic.mm.pl

    "głównie osób starszych i ich rodzin" - czyli stary scenariusz. Wyłapują i wykorzystują łatwowierność osób... słabszych umysłowo. Swoją drogą, to ja się dziwię nie tylko takim wrednym praktykom, ale i ułomności ludzi, którzy na to się nabrali.

  • 0

    16. ~Marek  2016-03-09 04:45:17  host: n25-05-02.opera-mini.net

    A ja się nie dziwię naiwności starszych osób. Oni długie lata żyli w PRL, gdzie wszystko regulowało państwo i wszystko było państwowe. Nie było takich oszustów i złodziejskich firemek, oni nie musieli się przed tym bronić, nie podejrzewają złych intencji.

  • 0

    17. ~  2016-03-30 17:41:53  host: afac68.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witam. Niestety moja mama też tak została oszukana.Ma 71 lat i nie bardzo orientuje się w realiach dzisiejszego świata. Konsultantka z firmy PGT S,A, zadzwoniła do niej z ofertą mówiąc, że jest długoletnią właścicielką telefonu i że ma bardzo dobrą ofertę obniżającą jej abonament, oczywiście mama zapytała czy to na pewno jej firma Orange, po czym pani skwapliwie potwierdziła. Płętą tego jest nowa podpisana umowa i dwie kary za rezygnację którejś z nich. Z jednej strony Orange, bo jeszcze umowa ważna jest u nich siedem miesięcy a z drugiej PGT S.A. za odstąpienie od umowy. Mama jest bardzo chora miała dwie operacje na serce, nie śpi już od dwóch dni. Martwi się skąd weźmie tyle pieniędzy a ja razem z nią, bo muszę podawać jej tabletki.Nie rozumiem polityki firmy, jeśli mają dobre oferty, dlaczego nie przedstawią jej w normalny sposób a nie naciągają starsze osoby na straty finansowe i zdrowotne. Odwołałam się do firmy, ale nie wiem czy coś z tego uda się załatwić.Jak to pani powiedziała mi na infolinii,że umowę trzeba czytać.Pewnie tak tylko, że pierwsza i druga strona umowy jest tak wydrukowana, iż czcionka jest bardzo jasna i drobna natomiast nazwa firmy, od której się odchodzi dużą i ciemną czcionką.Ja sama w pierwszej chwili myślałam, że to jest z Orange dopiero czytając te wyblaknięte litereczki okazało się, że pisze dotychczasowy operator.Firma PTG S.A. może być pewna, że robi sobie bardzo złą opinie i gdyby nawet dawała bardzo konkurencyjne ceny to potencjalnych klientów odstraszają opinie krążące po sieci, bo jak każdy wie internet i opisie w nim to bardzo mocna karta.Z pozdrowieniami dla zarządu PGT S.A.

  • 0

    18. ~MAT  2016-07-08 23:57:45  host: 78.11.237.162

    Zobaczcie kto jest w Radzie Nadzorczej PGT!! :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-129-96.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.