DAJ CYNK

Systemy monitoringu mogą wspomóc organy ścigania

sirmark

Sprzęt

Nowe technologie sprzyjają wzmacnianiu bezpieczeństwa. Systemy monitoringu czy drony mogą być wykorzystywane w prewencji i do wykrywania przestępstw. Takim narzędziem może być również viaToll, czyli elektroniczny system poboru opłat. Gdyby sieć płatnych dróg była bardziej rozbudowana na wschodzie kraju, to mogłaby stanowić ważne wsparcie dla służb celnych.

Nowe technologie sprzyjają wzmacnianiu bezpieczeństwa. Systemy monitoringu czy drony mogą być wykorzystywane w prewencji i do wykrywania przestępstw. Takim narzędziem może być również viaToll, czyli elektroniczny system poboru opłat. Gdyby sieć płatnych dróg była bardziej rozbudowana na wschodzie kraju, to mogłaby stanowić ważne wsparcie dla służb celnych.

Dzięki monitoringowi wizyjnemu w miastach policja i inne służby zdobywają dowody przestępstw. Moglibyśmy to przenieść na inne obszary kraju - mówi agencji Newseria Biznes Sławomir Kosieliński, prezes fundacji Instytut Mikromakro. - Możemy sobie wyobrazić, że podejrzana ciężarówka z towarem, który wzbudził zainteresowanie służb, wyjeżdża z Trójmiasta i przemieszcza na południe kraju. Dzięki możliwościom śledzenia tego pojazdu, policja będzie mogła złapać kierowcę na gorącym uczynku, kiedy będzie ten towar przekazywać odbiorcy.

Aby zwiększyć możliwości obserwacyjne, organy ścigania nie muszą budować nowych systemów, ale wykorzystywać już istniejące. Zdaniem Kosielińskiego dobrym narzędziem może być viaToll, elektroniczny system poboru opłat na drogach i autostradach.

Te wszystkie bramownice, które są rozstawione na drogach płatnych między Gdańskiem, Warszawą a Katowicami, pozwalają śledzić trasy pojazdów, np. trasę wspomnianej wcześniej ciężarówki. Z punktu widzenia walki z przestępczością warto się postarać o dostęp do takich danych - podkreśla prezes fundacji Instytut Mikromakro.

viaToll może jednak nie tylko wskazać trasę danego samochodu, lecz także pomagać w wykrywaniu różnych anomalii w czasie podróży, np. zbyt krótki czas przejazdu, zmianę naczepy czy zmianę wagi przewożonego ładunku.

Jest to możliwe oczywiście tylko wtedy, kiedy ciężarówka jedzie płatnymi drogami. Dziś system viaToll liczy ponad 3,1 tys. km. Jak podkreśla ekspert, większe zagęszczenie sieci mogłoby ułatwić walkę z przestępczością. Szczególnie, że niewiele dróg objętych viaTollem znajduje się na wschodzie kraju. Województwa przygraniczne mogłyby wykorzystywać nowoczesne systemy również do walki z przemytem i zjawiskiem nielegalnego przekraczania granic.

Kosieliński podkreśla, że dziś służby celne i straż graniczna szukają różnych sposobów na skuteczną walkę z przestępczością i sięgają w tym celu po nowoczesne technologie. Dla przykładu Nadbużański Oddział Straży Granicznej zdecydował się na drony. Teren patrolują więc cztery bezzałogowe maszyny FlyEye.

W Gdańsku rozbudowywany jest system monitorowania ruchu Tristar. Niedawno ogłoszony przetarg na zakup i montaż kolejnych urządzeń. Jednym z warunków przetargu jest też rozbudowa istniejącego systemu monitorowania ruchu CitySolver o urządzenia do pomiaru czasu przejazdu w sieci drogowej wraz z włączeniem do systemu Tristar.
Skanery BitCarrier służą do kontrolowania oraz zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym. Zostały zaprojektowane, aby sprostać potrzebom zarządców ulic, dróg, tras szybkiego ruchu, autostrad i pozwalają na zbieranie informacji o czasie podróży między dwoma punktami na drodze, średniej prędkości pojazdów, stopniu nasycenia ruchu oraz jego prognoz. Dzięki nim wiadomo także, czy na drodze nie doszło do wypadku czy korków. Skaner pobiera te dane od aktywnych urządzeń Wi-Fi i Bluetooth używanych przez kierowców, którzy znajdą się w polu działania urządzenia.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: gdynia.pl

Źródło tekstu: Newseria, trojmiasto.pl, wł