W 4Q2017 na rynek trafiło 403,5 mln smartfonów. Choć w ostatnich miesiącach Apple przegonił Samsunga, to w całym roku Koreańczycy dostarczyli na rynek więcej urządzeń.
Ostatni kwartał 2017 roku przyniósł zmiany w pierwszej piątce największych producentów smartfonów, choć skład "drużyny" pozostał bez zmian. Liderem 4Q2017 został Apple, który odebrał palmę pierwszeństwa Samsungowi. O jedno oczko w górę powędrował Xiaomi, który znalazł się tuż za podium. W porównaniu do sytuacji sprzed roku, jedynie Xiaomi odnotował wzrost sprzedaży i to prawie dwukrotny (96,9%). Największy spadek dotyczył marki Oppo.
Apple odnotował niewielki spadek sprzedaży w stosunku do ostatniego kwartału 2016 roku, jednak nie przeszkodziło to w zdobyciu tytułu lidera rynku. Było to możliwe głównie za sprawą nowych urządzeń, czyli iPhone'a 8, iPhone'a 8 Plus i iPhone'a X. Chociaż popyt na iPhone'a X nie był tak duży, jak oczekiwano, smartfony Apple'a trafiły do szerszego grona odbiorców zarówno na rynkach wschodzących, jak i rozwiniętych. W całym 2017 roku Apple zajął drugie miejsce, dostarczając na rynek 215,8 mln sztuk, czyli o 0,2% więcej niż w 2016 roku.
Samsung pozostał liderem światowego rynku smartfonów w 2017 roku z 317,3 mln egzemplarzy (wzrost o 1,9% rok do roku). W IV kwartale koreański gigant dostarczył 74,1 mln sztuk smartfonów, czyli o 4,4% mniej w porównaniu z wynikiem z 2016 roku. Obecnie wiele osób czeka na premierę modeli Galaxy S9 i Galaxy S9+, które mogą się przyczynić do powrotu koreańskiego koncernu na pierwsze miejsce w ujęciu kwartalnym.
Huawei nadal trzyma się na ostatnim miejscu podium, pomimo silnej konkurencji ze strony innych chińskich marek. Sprzedaż kwartalna na poziomie 41,0 mln sztuk oznacza spadek o 9,7% w porównaniu do sytuacji z 4Q2016. W całym 2017 roku Huawei sprzedał 153,1 mln egzemplarzy smartfonów, o 9,9% więcej niż rok wcześniej. Przyczyniła się do tego seria Mate oraz submarka Honor, a także budżetowe smartfony z serii Y.
Xiaomi to jedyny producent wymieniony w raporcie IDC, który wciąż sprzedaje coraz więcej, a wzrost ten w ciągu roku wyniósł prawie 100%. Firma nadal koncentruje się na rozwoju poza Chinami, a największymi rynkami dla jej produktów są Indie i Rosja. Marka nadal zwiększała swoją obecność detaliczną, nawiązując współpracę z kolejnymi partnerami, w tym z wielkoformatowymi sklepami detalicznymi, a także uruchamiając nowe sklepy Mi.
Oppo spadł na 5 pozycję, z liczbą 27,4 mln smartfonów w 4Q2017. Jednocześnie w całym 2017 roku firma utrzymała 12% wzrost sprzedaży, dostarczając na światowy rynek 111,8 mln smartfonów. Także marka Oppo wyszła poza Chiny, zdobywając przyczółki w innych krajach azjatyckich, takich jak Indie, Indonezja i Wietnam.
Producent | Sprzedaż w 4Q2017 (mln szt.) |
Udział w rynku w 4Q2017 | Sprzedaż w 4Q2016 (mln szt.) |
Udział w rynku w 4Q2016 | Zmiana rok do roku |
Apple | 77,3 | 19,2% | 78,3 | 18,2% | -1,3% |
Samsung | 74,1 | 18,4% | 77,5 | 18,0% | -4,4% |
Huawei | 41,0 | 10,2% | 45,4 | 10,5% | -9,7% |
Xiaomi | 28,1 | 7,0% | 14,3 | 3,3% | 96,9% |
Oppo | 27,4 | 6,8% | 31,6 | 7,3% | -17,6% |
Inni | 151,3 | 38,6% | 183,7 | 42,7% | -17,6% |
Suma | 403,5 | 100% | 430,7 | 100% | -6,3% |
Producent | Sprzedaż w 2017 roku (mln szt.) |
Udział w rynku w 2017 roku | Sprzedaż w 2016 roku (mln szt.) |
Udział w rynku w 2016 roku | Zmiana rok do roku |
Samsung | 317,3 | 21,6% | 311,4 | 21,1% | 1,9% |
Apple | 215,8 | 14,7% | 215,4 | 14,6% | 0,2% |
Huawei | 153,1 | 10,4% | 139,3 | 9,5% | 9,9% |
Oppo | 111,8 | 7,6% | 99,8 | 6,8% | 12,0% |
Xiaomi | 92,4 | 6,3% | 53,0 | 3,6% | 74,5% |
Inni | 577,7 | 39,5% | 654,5 | 44,4% | -11,7% |
Suma | 1472,4 | 100% | 1473,4 | 100% | -0,1% |
Źródło tekstu: IDC, wł