Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Średnia wartość zlecenia w Bliku w 3Q2016 wyniosła 204 zł

Średnia wartość zlecenia w Bliku w 3Q2016 wyniosła 204 zł

sirmark 14 Lutego 2017 17:30

2 1

logo blik
NBP opublikował dane o o rozliczeniach międzybankowych w III kwartale 2016 r. Nas najbardziej interesowały dane na temat systemu mobilnych płatności Blik.

System mobilnych płatności Blik istnieje od lutego 2015 roku. Obecnie dostępny jest w 7 bankach: Alior Bank (oraz T-Mobile Usługi Bankowe), Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank (oraz Orange Finanse), PKO BP (oraz Inteligo) i Getin Noble Bank.

Według danych NBP na koniec września 2016 Blik obejmował zasięgiem (zmiany w stosunku do poprzedniego kwartału):
  • 2,2 mln użytkowników (liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych) - wzrost o 10%,
  • 158,9 tys. punktów handlowo-usługowych - wzrost o 0,3%,
  • 169 tys. terminali płatniczych,
  • 38,5 tys. sklepów internetowych,
  • 15,4 tys. bankomatów.

W III kwartale 2016 w ramach systemu:
  • wykonano łącznie 2,2 mln zleceń (wzrost o 74%) o łącznej wartości 453,7 mln złotych (wzrost o 69%),
  • średnio dziennie wykonano 24226 zleceń (wzrost o 72%) o łącznej wartości 4,9 mln złotych,
  • średnia wartość zlecenia wyniosła 204 zł (spadek o 3%).
Wartość i liczbę transakcji w poszczególnych kwartałach od momentu wdrożenia przestawiona jest na wykresach.

blik dane blik dane blik dane




Najwięcej transakcji (w 3Q2016) zostało rozliczonych w piątki (16,6%). Pozostałe dni robocze tygodnia były obciążone na zbliżonym poziomie od 14,6% do 15,5%. Niższy procent zleceń przypadał na sobotę (12,1%) oraz niedziele (10,9%) Jeżeli chodzi o typy transakcji to w 3Q2016 były następujące:
  • wypłaty gotówki w bankomacie - 0,916 mln wypłat (41,1% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 380 zł
  • płatności bezgotówkowych w Internecie - 0,929 mln płatności (41,7% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 79 zł
  • płatności bezgotówkowych w terminalu - 0,334 mln płatności (15,0% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 77 zł
  • płatności typu P2P - 48,9 tys. płatności (2,2% wszystkich transakcji mobilnych), średnia wartość 136 zł.

blik dane blik dane blik dane

To były dane za III kwartał. Czekamy na dane podsumowujące cały 2016 rok. Na razie operator systemu, Polski Standard Płatności, przekazał, że z Blika korzysta już 3,5 mln użytkowników (zarejestrowanych aplikacji mobilnych), a od momentu gdy system został uruchomiony dokonano nim ponad 10 mln transakcji.



Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Tak, bardzo często
30.03%
Tak, ale rzadko
28.69%
Nie
28.42%
Nie, ale zamierzam skorzystać
5.36%
Nie, mój bank tego nie obsługuje
5.09%
Nie wiem
2.41%

Wszystkich głosujących: 373



Źródło tekstu: NBP, wł     

Dodaj do:

Tagi: blik | nbp

w sumie: 15
  • 1

    1. ~  2017-02-14 17:47:49  host: 185.137.18.249

    szkoda tylko że całkiem czesto w mbanku/orange aplikacja NIE funkcjonuje - dzis po raz kolejny gdy chciałem wyciagnąć pieniadze były jakies problemy

  • -2

    2. ~k90--  2017-02-14 17:48:41  host: user-94-254-130-254.play-internet.pl

    Karta debetowa właściwie nie jest już potrzebna, bo jest BLIK

  • -1

    3. ~Root  2017-02-14 17:58:20  host: 77-88-177-9.internetia.net.pl

    Brak możliwości skorzystania z aplikacji mobilnej w T- mobile Usługi Bankowe, a konkretnie na system Windows Phone
    i dlatego między innymi zmieniłem bank.

  • 1

    4.  2017-02-14 18:30:04

    Blik nie zapewnia bezpieczeństwa przed fraudami tak jak płatność kartą i procedura chargeback. Kupiłem kiedyś opony na allegro od prywatnego sprzedawcy. Po zapłacie kartą kwoty kilkusetzłoty, kontakt urwał się. Wystarczyło za pośrednictwem banku zgłosić reklamację do organizacji płatniczej. W ciągu 60 dni zwrot był na moim rachunku bankowym. BEZ korzystanie ze żmudnego procesu ochrony allegro w którym przede wszystkim należy zgłaszać sprawę do prokuratury lub na policję, przesyłać pisma, skany, a przede wszystkim czekać miesiącami na zwrot. Tak więc zamiast blika, polecam płatności kartą. Oszczędzicie sobie mnóóóóóóstwa nerwów w porównaniu do programu ochrony kupujacych.

  • 0

    5.  2017-02-14 19:02:23

    @4 racja, ale ja BLIK używam do drobnych płatności, za bilety, za pizzę itp. To bardzo wygodne rozwiązanie. Poza tym w bankomatach daje nam 100% odporności na skimming.

  • 0

    6. ~Tobol  2017-02-14 20:24:19  host: ip-79-175-204-50.cable.smsnet.pl

    @4 do tego typu płatności - jasne. Ale do płatności za np. pizzę, a przede wszystkim do wyciągania pieniędzy z bankomatu to jest aktualnie najlepsze rozwiązanie.

  • 0

    7.  2017-02-14 23:08:51

    A ja włożyłem kartę pod etui fona i.... płacę wszędzie przykładając telefon do czytnika. Dlaczego tak zrobiłem? Telefon mam zawsze przy sobie więc teraz kartę też.
    Ps. Zdziwienie ludzi jest bezcenne.

  • -1

    8. ~jaro  2017-02-15 00:19:02  host: user-94-254-172-151.play-internet.pl

    Po co sobie utrudniać? Każdy posiada kartę, która jest akceptowana we wszystkich bankomatach i sklepach. Co jest wygodnego w instalowaniu jakiś niepewnych aplikacji w telefonach, narażanie aię na chakerów i złośliwe oprogramowanie. Już nawet nie wspominam o gotówce która jest odporna nawet na brak prądu, awarie terminali, doskonale działa nawet na wioskach i schroniskach górskich.

  • 0

    9.  2017-02-15 00:33:33

    Wzrost cieszą, kampanie reklamowe działają, ale bez pozyskania do współpracy dyskontów BLIK nie zbliży się do Visa i Mastercard.

  • 0

    10. ~Master Chief  2017-02-15 08:32:57  host: gny186.internetdsl.tpnet.pl

    Ja używam BLIK przede wszystkim do zakupów w internecie. Uważam to za bezpieczniejsze rozwiązanie o podawania numeru karty, kodu itd. Kartę noszę raczej przy sobie, więc tylko sporadycznie wypłacam w bankomacie.

    @8 Chakerzy powiadasz? Prawdziwa zmora... Tylko zauważ, że gotówkę możesz znowu zgubić lub zostać okradziony, dlatego pewien kompromis jest zawsze. Nie mniej Chakerzy to rzeczywiście poważne zagrożenie ;)

  • 0

    11.  2017-02-15 09:16:05

    Z perspektywy użytkownika plusem jest to, że można tym zapłacić nie mając karty fizycznie przy sobie (z telefonem raczej większość się nie rozstaje). Minusem jest kiepska ergonomia rozwiązania - przytknięcie karty do czytnika + ewentualne wpisanie PIN jest o niebo wygodniejsze i szybsze niż zabawa aplikacją. Poza tym mamy tu wspomniany brak bezpieczeństwa przy zakupach w sieci (chargeback). Reasumując: na plus są pewnie tylko banki, bo nie muszą płacić haraczu do Visa/Mastercard, klientom zaś się wmawia że to niby wygodniejsze i szybsze.

  • 0

    12. ~mm  2017-02-15 10:13:56  host: 131.228.32.167

    @10
    Akurat w Internecie płacenie kartą Visa czy MC jest bezpieczniejsze. W razie gdy nie dostaniesz towaru (oszustwo, bankructwo sklepu) możesz złożyć reklamację w banku i dostaniesz zwrot pieniędzy. Działa w przypadku kart kredytowych i debetowych. Nazywa się chargeback. BLIK nie oferuje czegoś takiego. Pamiętasz falę bankructw biur podróży sprzed 2 lat? Kto w tych biurach za wycieczki zapłacił kartą to dostał zwrot pieniędzy w miarę szybko a kto gotówką czy przelewem to niestety znacznie dłużej a nie zawsze pełną kwotę. Teraz niestety polskie karty Visa i MC przy zakupach w polskich biurach podróży mają gorsze warunki chargebacka ale zawsze i tak lepsze niż jego całkowity brak w przypadku innych sposobów płatności.

  • 0

    13.  2017-02-15 14:09:34

    @4: do 10.000 zł na Allegro jest Blik bezpieczny, bo można skorzystać z POK

  • 0

    14.  2017-02-15 18:45:06

    @13, po wielu miesiącach zgłoszeniu sprawy do prokuratury. Ponadto:
    -> Allegro zwraca tylko 50% kwoty towaru, jeśli otrzymany produkt NIE JEST ZGODNY z opisem. Chargeback zadziała w tym wypadku lepiej
    -> nie jest tak, że pozostałe 50% odzyskasz drogą sądową. Korzystając z POK, cedujesz wierzytelność dla PayU.

  • 0

    15. ~  2017-02-16 12:37:40  host: 185.137.18.239

    mBank/Orange to jakaś TRAGEDIA - po raz kolejny blik NIE funkcjonuje - że jest to problem mBanku, potwuerdza to, że ani z Orange ani z mBanku nie udało mi się wypłacić pieniędzy - wpierw nie chciał łączyć (to zdarza się nie po raz pierwszy)_, potem gdy wygenerował kod, to nie działało potwierdzenie (to mi się zdarzyło po raz pierwszy)

    ale UWAGA w Tmobile/alior blik działa i z tego konta wypłaciłem

    jesli jakiś bank nie ogarnia spraw informatycznych, to nie powinien zajmować się tą działalnością

    mam też ciekawy przypadek (od dosyć dawna) przy logowaniu z komputera - otóż Orange w Operze odmawia współpracy i po zalogowaniu wywala błąd i wylogowuje. JEDNAK na tej samej operze mBank działa normalnie - a przeciez jest to klon, ale widac jakiś niedouczony informatyk coś źle skopoiwał.

    Wczoraj nawet chciałem to zgłosić na infolinię, ale to sa debile - wybaczcie - bo ja im zgłaszam jakichś ICH pronblem, a ich to kompletnie nie interesuje, chcą bym robił reklamację ze zrzutamiz ekranu.

    Co w TYM kraju się dzieje? Czy wszędzie już dobra zmiana kompletnych idiotów?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-197-251.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.