DAJ CYNK

Sprzedaż smartfonów w 3Q2005

WitekT

Wydarzenia

Pozycja czołowych 4 producentów smartfonów nie zmieniła się od dwóch kwartałów. Na piąte miejsce wskoczył HP, spychając na szóste Fujitsu.

Pozycja czołowych 4 producentów smartfonów nie zmieniła się od dwóch kwartałów. Na piąte miejsce wskoczył HP, spychając na szóste Fujitsu.

Produ- cent

Sprze- daż 3Q05

Udział

Sprze- daż 3Q04

Udział

Wzrost

Nokia

7 130 120

54,8%

2 951 450

39,7%

141,6%

Palm

1 053 390

8,1%

1 076 470

14,5%

- 2,1%

RIM

977 940

7,5%

619 020

8,3%

58%

Motorola

693 650

5,3%

61 630

0,8%

1025%

HP

551 140

4,2%

689 410

9,3%

- 20,1%

Inni

2 598 440

20%

2 031 060

27,3%

27,9%

Ogółem

13 004 680

-

7 429 040

-

75,1%


Nokia utwierdziła jeszcze bardziej pozycję lidera z rocznym wzrostem prawie 142% - dwa razy większym niż rynkowa średnia. Sukces uzyskano dzięki bardzo dobrej sprzedaży telefonów opartych o platformę Series60 - chodzi głównie o modele 6630, 6680, N70 i N90. Starsze także znajdują ciągle klientów, np. model 6600 na rynkach rozwijających się. Najmocniejszą pozycję Nokia ma na rynku EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), gdzie 70% sprzedawanych smartfonów nosi jej logo.

Treo 650 stał się teraz asem w talii Palma, który na rynku zajmuje drugie miejsce - jest też jednym z dwóch producentów sprzedającym powyżej 1 mln urządzeń w każdym kwartale. Po raz pierwszy w historii firmy sprzedało się więcej smartfonów (53%) niż palmtopów (47%). W zeszłym kwartale te proporcje były jeszcze na poziomie 40/60.
Palm zaprezentował ostatnio produkt oparty o Windows Mobile, czym wywołał spore zainteresowanie. Jest to zwiastun zmian w portfolio producenta w niedalekiej przyszłości.

Firmie RIM nie udało się w tym kwartale wejść do “klubu milionerów", choć była naprawdę blisko - sprzedała 978 tys. urządzeń. Roczny wzrost - choć imponujący w ciągu ostatnich 2 lat - trochę zwolnił, w III kwartale do 58%. W II kwartale tego roku było to 84%, a w I - 100%.
Pomimo bycia pionierem w promowaniu rozwiązać "push e-mail" i podpisywania umów z kolejnymi nowymi operatorami, coraz większą presję wywierają wchodzące na ten lukratywny rynek kolejne firmy - powiedział Rachel Lashford, analityk z Canalsys.
Całkowity udział rynku EMEA w sprzedaży RIM wzrósł z 17% w zeszłym kwartale do 24% w tym - oznacza to, że Ameryka Północna stanie się stopniowo mniej ważnym rynkiem, gdzie całkowity udział sprzedaży spadł w ciągu 3 miesięcy z 80% do 74%.

Producentem o bezapelacyjnie największym wzroście jest Motorola, która zajmuje 4. miejsce na rynku. Taki sukces udało się osiągnąć głównie dzięki sprzedaży w Chinach smartfona opartego na Linuksie z rozpoznawaniem pisma odręcznego, który stał się tam popularny.

Pomimo spadku sprzedaży o 20% w stosunku rocznym, HP zajęło 5. miejsce na rynku głównie dzięki wzrostowi sprzedaży o 22% w stosunku do II kwartału tego roku. Tak jak Palm, HP wzrost udziału chce osiągnąć dzięki większemu zróżnicowaniu swoich produktów. Model HW6500 ze zintegrowanym odbiornikiem GPS sprzedawał się dobrze w III kwartale - i będzie nadal, głównie dzięki dużemu popytowi na urządzenia z nawigacją na rynku EMEA, na który już teraz trafia ponad połowa produkcji firmy.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Cellular News, wł