DAJ CYNK

Sprzedaż smartfonów, tabletów i laptopów maleje

LuiN

Sprzęt

Wzrost wydatków na zakup smartfonu, tabletu czy laptopa planuje w tym roku tylko 13% konsumentów. To o około 1/5 mniej niż w 2014 roku - wynika z badania przeprowadzonego przez Accenture na grupie 28 tys. respondentów z 28 krajów, w tym z Polski.

Wzrost wydatków na zakup smartfonu, tabletu czy laptopa planuje w tym roku tylko 13% konsumentów. To o około 1/5 mniej niż w 2014 roku - wynika z badania przeprowadzonego przez Accenture na grupie 28 tys. respondentów z 28 krajów, w tym z Polski.

Rośnie natomiast popyt na urządzenia, które działają w sieci, tzw. Internet of Things (IOT). Wzrost ten nie równoważy jednak spadku zainteresowania tradycyjnymi urządzeniami. Niezależnie od tych trendów, rośnie znaczenie usług finansowych, w których wykorzystywane są urządzenia mobilne.

Blisko połowa badanych przez Accenture konsumentów z Unii Europejskiej posiada tablet. Podobnie jest w skali globalnej. W Europie Środkowej nasycenie tabletami jest nieco mniejsze. Jego posiadanie zadeklarowało 41% badanych. W Polsce odsetek ten wynosi 37%.

Ciekawe wnioski wynikają z deklaracji zakupowych ankietowanych. W tym roku 24% badanych osób z Unii Europejskiej zamierza kupić nowy tablet. Wśród ankietowanych z Europy Środkowej taką deklarację złożyło 21%, w Polsce - 20%.

Z badania wynika, że w skali globalnej nasycenie smartfonami jest wysokie (80% badanych z wszystkich krajów deklaruje posiadanie smartfonu, 75% w Polsce) i powoduje mniejsze niż dotychczas zainteresowanie konsumentów zakupem nowych urządzeń.

Plan zakupu smartfonu w tym roku zadeklarowało w badaniu Accenture 48% respondentów, czyli o 9 punktów procentowych mniej niż w 2014 roku. Z deklaracji 47% badanych wynika, że są zadowoleni z obecnie używanego smartfonu i nie zamierzają wymienić urządzenia na nowe w perspektywie kolejnych 12 miesięcy.

W Polsce natomiast 40% respondentów zadeklarowało zakup nowego smartfonu w tym roku. Na podobnym poziomie jak w skali globalnej kształtuje się w Polsce poziom zadowolenia konsumentów z posiadanych obecnie smartfonów (45%).

Popyt na urządzenia mobilne utrzymuje się w Polsce i krajach Europy Środkowej na mniej więcej tym samym poziomie, ale jest niższy w porównaniu do Europy Zachodniej. Polscy konsumenci nie mają pilnej potrzeby wymiany urządzeń na nowe, szczególnie dotyczy to smartfonów, ponieważ coraz więcej osób w pełni wykorzystuje możliwości swoich urządzeń. Przypomina to trend obserwowany na rynku tabletów kilka lat temu, gdzie czas życia produktu wydłużył się z uwagi na brak znaczącej przewagi nowych modeli i wystarczającej funkcjonalności urządzeń nawet 4-letnich. Wydłuża to cykl wymiany urządzeń. Smartfony skutecznie zastępują tablety, ponieważ często oferowane są z ekranami o przekątnej powyżej 5 cali, których walory użytkowe nie ustępują tabletom - mówi Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology w Polsce.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Accenture