W 2017 roku 38,7% Polaków łączyło się z Internetem przy użyciu telefonu komórkowego lub smartfonu, 20% korzystało z komputera przenośnego, a 7,9% używało tabletu.
Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki badań statystycznych dotyczących społeczeństwa informatycznego w Polsce. Dane dotyczą na ogół osób w wieku 16-74 lat i zostały zebrane w latach 2013-2017.
Rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych jest niezmiernie szybki. Zaspokajanie powstających nowych potrzeb informacyjnych jest możliwe poprzez naprzemienne uwzględnianie w badaniach wspólnotowych modułów dedykowanych wybranym tematom badawczym np. kompetencje informatyczne, korzystanie z zaawansowanych usług internetowych oraz elektroniczna gospodarka,
handel elektroniczny, bezpieczeństwo w sieci i systemach informatycznych oraz inwestycje i wydatki na ICT, rozwijanie zagadnień dotyczących stosowania narzędzi open source i wpływu ICT na środowisko, mobilnego dostępu do Internetu, korzystania z mediów społecznościowych oraz z usług w chmurze obliczeniowej - czytamy w raporcie GUS-u.
Prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny w latach 2013-2017 badanie pokazało, że w Polsce w tym czasie odsetek gospodarstw domowych z komputerem sukcesywnie wzrastał od 74,7% do 81,6%. Częściej komputery są tam, gdzie są dzieci, przy czym różnica maleje (z prawie 32 p.% w 2013 roku do niecałych 14 p.% w 2017 roku). Posiadaniu komputera sprzyja zamieszkiwanie w dużym mieście w centralnej Polsce.
Przez 4 lata w Polsce wzrastała (z 60,8% do 71,2%) liczba osób regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzystających z komputera, przy czym szybszy był wzrost wśród kobiet, które "dogoniły" mężczyzn w 2017 roku.Dane GUS-u pokazują, że odsetek osób korzystających z komputera maleje wraz z wiekiem, a także z obniżaniem się poziomu wykształcenia i wielkością miejscowości zamieszkania.
Mieszkańcy Polski najczęściej korzystają z komputerów w domu (73,4% w 2017 roku), a także w pracy (27%). Na dalszych miejscach znalazła się szkoła lub uczelnia oraz mieszkania innych osób.
W 2017 roku 81,9% gospodarstw domowych w Polsce miało dostęp do Internetu. Od roku 2013 nastąpił tu wzrost o 10 p.%. Daleko nam jednak do czołówki europejskiej, a także średniej dla 28 państw Unii Europejskiej. Podobnie jak w przypadku komputerów, Internet jest także częściej w gospodarstwach z dziećmi, w dużych miastach centralnej Polski.
Jako powód braku Internetu w gospodarstwach domowych najczęściej podawano brak potrzeby (67,6% w bieżącym roku), brak umiejętności (54,2%), a także zbyt wysokie koszty sprzętu (26,9%) i dostępu do Internetu (18,7%).
A jak gospodarstwa domowe w Polsce w ogóle łączą się z Internetem? Większość korzysta z szerokopasmowego łącza stacjonarnego (61,2% w 2017 roku), a ponad jedna trzecia (39,2%) z szerokopasmowego łącza mobilnego. Na uwagę zasługuje fakt, że zarówno w 2016 roku, jak i 2017, 3% gospodarstw łączy się z Internetem przez zwykłą lub cyfrową linię telefoniczną. Pod względem szerokopasmowego dostępu do Internetu pozostajemy nadal w tyle stawki państw europejskich.
W 2017 roku 72,7% mieszkańców Polski regularnie (co najmniej raz w tygodniu) korzystało z Internetu (69,9% w 2016 roku), przy czym w ciągu ostatnich trzech miesięcy 95,6% z nich korzystało z Internetu codziennie. Porównując te dane z innymi państwami europejskimi także pozostajemy daleko z tyłu.
Odsetek osób regularnie korzystających z Internetu maleje wraz z wiekiem. Co najmniej raz w tygodniu z Internetu korzysta 99% osób w wieku 16-24 lata i tylko 26% osób w wieku 65-74 lata (dane z 2017 roku). Najczęściej są to uczniowie i studenci oraz osoby pracujące.
Mieszkańcy Polski w ciągu ostatnich 3 miesięcy używali dostępu do Internetu najczęściej do czytania i pobierania czasopism on-line (79,3% osób korzystających z Internetu w 2017 roku), korzystania z poczty internetowej (78,6%) oraz wyszukiwania informacji o towarach i usługach (76,8%). Ponad połowa polskich internautów korzysta także z serwisów społecznościowych (63,2%) i usług bankowych (52,3%).
W bieżącym roku 39,9% osób w wieku 16-74 lata korzystało z urządzeń przenośnych w celu łączenia się z Internetem poza domem lub miejscem pracy. Uwzględniając zróżnicowanie tego wskaźnika według wieku, poziomu wykształcenia oraz aktywności zawodowej, największy jego poziom odnotowano w grupie wieku 16-24 lata, wśród osób z wyższym wykształceniem oraz wśród uczniów i studentów (odpowiednio 82,0%, 61,3%, 86,9%).
Pełny, zawierający 186 stron raport dołączamy poniżej.
Zobacz: Społeczeństwo informacyjne w Polsce - wyniki badań statystycznych z lat 2013-2017
Źródło tekstu: GUS, wł
Zgadzam się że smartfony z mało RAMu zawszę będzie się zacinać i źle działać przerobiłem ich kilkana ...
Dziwny kolor ma ten Bosch. Powinien być ciemno niebieski a jest jasny.
RCS szpiegowskie łajno które wciska google. Wyłączyć, komu to teraz potrzebne jeżeli większość jak m ...
Na wiadomościach google też czasami jest ten problem. Rzadziej niż na aplikacji Samsunga ale jest te ...
Dziwne WIEM że OKRADAJĄ na różne sposoby ale czy KTOŚ jest by wyłapywać przestępców bo mówić każdy p ...