DAJ CYNK

Spada wskaźnik churn w Europie Zachodniej

Q!

Wydarzenia

Wskaźnik churn, czyli odejść od dotychczasowego operatora, przybiera w Europie Zachodniej tendencję spadkową. Jest to efekt atrakcyjnych ofert operatorów oraz zwiększającą się penetracją rynku przez smartfony - uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Wskaźnik churn, czyli odejść od dotychczasowego operatora, przybiera w Europie Zachodniej tendencję spadkową. Jest to efekt atrakcyjnych ofert operatorów oraz zwiększającą się penetracją rynku przez smartfony - uważa firma analityczna Wireless Intelligence.

Matt Ablott z Wireless Intelligence twierdzi, że przyczyna spadku wskaźnika churn jest bezpośrednio związana z dostępnością najbardziej zaawansowanych smartfonów. Pozwalają one bowiem na zatrzymanie przez operatora najbardziej wartościowych klientów.

Trend ten obserwuje się od 2007 roku, kiedy na rynek trafił pierwszy iPhone. Sieci, które miały wyłączność na jego sprzedaż w danym kraju, zanotowały znaczny spadek wskaźnika churn. Tak było m.in. w brytyjskim O2, francuskim Orange oraz niemieckim T-Mobile, gdzie churn spadł do poziomu od 1 do 1,2%.

Z kolei w sieciach, które nie posiadały umowy z Apple na sprzedaż pierwszego iPhone’a, churn zwiększył się do poziomu od 2,4 do 3,4%. Tak było m.in. w przypadku brytyjskiego Vodafone oraz Orange.

Wpływ na zmniejszenie churnu mają również usługi dodatkowe, które zatrzymują klientów. Nie bez znaczenia jest również bogata oferta telefonów w portfolio operatorów, które pozwalają na utrzymanie klienta.

Średni poziom wskaźnika churn dla Europy Zachodniej wyniósł w 2010 roku 2,3%. Najwyższy odnotowano w wielkiej Brytanii (2,9%), natomiast najniższy w Szwajcarii (1,1%). W 2009 roku wskaźnik ten dla całego regionu był o 0,1 pkt proc. wyższy i wyniósł 2,4%.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Telecoms Europe