DAJ CYNK

Smartfony to przyszłość bankowości

msnet

Rozrywka

Bank przyszłości będzie w smartfonie. Z jego pomocą uzyskamy dostęp do wszystkich produktów, a biometria pozwoli na bezpieczne logowanie.



Bank przyszłości będzie w smartfonie. Z jego pomocą uzyskamy dostęp do wszystkich produktów, a biometria pozwoli na bezpieczne logowanie.

Cyfryzacja jest obecnie priorytetem polskiego sektora bankowego. Polskie banki są pod tym względem w europejskiej czołówce, ale jeszcze sporo pracy przed nimi. Wszystko przez konieczność rywalizacji z fintechami, co sprawia, że aby utrzymać klientów, banki muszą inwestować w nowe technologie. W niedalekiej przyszłości bankiem dla klienta stanie się jego telefon komórkowy, a oferta mobilna będzie poszerzona o bardziej skomplikowane produkty. Digitalizacja następuje także w obszarze bezpieczeństwa, gdzie przyszłością jest biometria.

Najważniejszy trend, który widzimy w sektorze bankowym, to digitalizacja. Klienci chcą załatwiać wszystkie swoje sprawy, nie tylko prywatne, lecz także finansowe, poprzez aplikacje mobilne i kanały cyfrowe, nie tracąc czasu na wizytę w placówkach bankowych - powiedział Wojciech Humiński, wiceprezes zarządu Eurobanku w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Technologie cyfrowe coraz bardziej dominują w usługach bankowych. Coraz więcej z nich jest przenoszonych do sieci, a do tego taki sposób kontaktu jest preferowany przez klientów. Jak wynika z raportu NetB@nku, w IV kwartale 2017 roku z bankowości internetowej korzystało prawie 16 mln Polaków, o 4% więcej niż rok wcześniej. Narodowy Bank Polski podaje, że zaledwie 8% klientów wybiera wizytę w tradycyjnym oddziale banku. To wymusza zmiany w strukturze oddziałów. W samym 2017 roku zamknięto 526 placówek bankowych (dane PRNews). Badanie "Digital Banking Expert Survey" przeprowadzone przez GFT Technologies pokazało, że 5% banków planuje w najbliższych latach całkowicie zrezygnować z placówek stacjonarnych, a 23% analizuje możliwość stworzenia w pełni samoobsługowych oddziałów bankowych.

W bieżącym roku na znaczeniu w bankowości będzie zyskiwać sztuczna inteligencja (AI) - tak przynajmniej wynika z raportu Asseco Poland. AI będzie odpowiadać za bezpośrednią komunikację z klientem, a także za personalizowanie ofert. Kolejnym krokiem będzie zastosowanie technologii blockchain do bezpiecznego przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawieranych online.

Banki potrzebują dużych inwestycji w technologie oraz w procesy, które muszą być digitalizowane, które muszą się pozbyć obsługi papierowej - powiedział Wojciech Humiński. Bank przyszłości to bank, który będzie się znajdował w telefonie komórkowym klienta. Klienci mogą zapomnieć kluczy czy portfela, ale telefon to jedyna rzecz, którą zawsze ze sobą mają i przez którą chcą załatwiać wszystkie swoje sprawy, również finansowe.

Z bankowości mobilnej korzysta w Polsce 61% użytkowników telefonów komórkowych (dane PwC) i jest to jeden z wyższych wskaźników wśród państw Unii Europejskiej. Polski mobilny system płatności Blik został aktywowany przez ponad 6 mln użytkowników, którzy w 2017 roku przeprowadzili przy pomocy Blika 33 mln transakcji (czterokrotnie więcej niż w 2016 roku).

Już dzisiaj klienci mogą kupić większość produktów bankowych i zlecać swoje operacje finansowe czy dokonywać płatności za pomocą telefonu. W przyszłości ta oferta zostanie poszerzona o inne produkty, takie jak fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia czy bardziej wyrafinowane produkty kredytowe - dodał Wojciech Humiński.

Zmiany dotyczą także sposobu logowania się do usług bankowych, gdzie coraz większe znaczenie ma biometria. Brytyjski Lloyds Banking Group oferuje klientom dostęp do kont za pomocą odcisków palców lub rozpoznawania twarzy, natomiast KB Kookmin Bank z Korei w urządzeniach mobilnych wykorzystuje skaner tęczówki.

Obecnie najbardziej bezpieczną metodą autoryzacji jest autoryzacja mobilna, natomiast wydaje się, że przyszłością jest biometria, a więc wykorzystanie indywidualnych cech klienta, takich jak wygląd, głos czy kształt oka - skomentował Wojciech Humiński.

Zobacz: Blik: Ponad 14 mln transakcji w I kwartale
Zobacz: Blik na terminalach Polskich ePłatności

Ankieta
70%
27%
4%
0%

Wszystkich głosujących: 181

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Newseria.pl