Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Smartfony coraz rzadziej służą młodym ludziom do rozmów

Smartfony coraz rzadziej służą młodym ludziom do rozmów

orson_dzi 10 Marca 2016 08:45

2 3

Zachowanie i przyzwyczajenia pokolenia milenialsów mają obecnie największy wpływ na rozwój sektora TMT (telekomunikacji, mediów i technologii). Choć największą popularnością wśród młodych użytkowników cieszą się smartfony, to wciąż niezastąpione są laptopy i desktopy. Na znaczeniu traci natomiast telewizja.



Jak pokazuje raport TMT Predictions 2016 firmy Deloitte przyzwyczajenia pokolenia trailing millennials przekładają się również na telekomunikację. W tym roku już 26% użytkowników smartfonów na świecie, na rynkach rozwiniętych nie będzie wykorzystywało do komunikacji w danym tygodniu tradycyjnych połączeń głosowych. To wzrost o 4 punkty procentowe w skali roku. Zastąpili je wiadomościami (w tym SMS), wykorzystując również usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez Internet.

W tym roku już 300 mln użytkowników, czyli pięć razy więcej niż na początku 2015 roku, będzie takie rozmowy odbywało nie przez tradycyjną technologię, ale przez voice over LTE i voice over Wi-Fi - ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Agnieszka Zielińska, dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte, ekspert rynku TMT.

Inne formy komunikacji cieszą się coraz większą popularnością, choć obecnie głównie wśród najmłodszej grupy użytkowników. Starsze pokolenie jest bardziej tradycyjne, choć i w tej grupie można zauważyć wpływ nowoczesnych technologii.

Obserwujemy wzrost popularności alternatywnych form komunikacji w stosunku do 2014 roku. Należy jednak zauważyć, że wciąż 78% dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce deklaruje, że korzysta z tradycyjnej formy komunikacji, jaką jest rozmowa głosowa, i aż 40% wskazuje, że częstotliwość takich rozmów wzrosła względem 2014 roku - podkreśla Jakub Wróbel, starszy menadżer w Dziale Konsultingu Deloitte, ekspert rynku TMT.

Z raportu Deloitte wynika, że użytkowników smartfonów będzie przybywać. Rośnie drugi obieg tych urządzeń. Według szacunków Deloitte w 2016 roku użytkownicy na świecie sprzedadzą bezpośrednio lub wymienią na nowe 120 mln używanych smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld dolarów. Stanowi to wyraźny wzrost w stosunku do liczby 80 mln używanych smartfonów o wartości 11 mld dolarów, sprzedanych lub wymienionych na nowe w 2015 roku.

Ponad 40% dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce deklarowało w połowie 2015 roku, że w ciągu najbliższego roku chce kupić smartfon. To wszystko pokazuje, że rynek urządzeń używanych i rynek dostępu do nich powinien rosnąć także w Polsce - ocenia Jakub Wróbel.




Zdaniem eksperta większe zainteresowanie smartfonami przekłada się na e-commerce. Liczba osób płacących za produkty i usługi w sieci przy użyciu urządzeń mobilnych może w tym roku sięgnąć 50 mln stałych użytkowników, co oznacza wzrost o 150% w skali roku. Dotychczas mobilne strony sprzedawców notowały niewielką liczbę transakcji z powodu skomplikowanych systemów płatności.

W pokoleniu milenialsów 75% zakupów e-commerce dokonywane jest przez laptopy, ale już 40% przez smartfony. Smartfony w prawie 80% są też wykorzystywane do wyszukania i porównania między sobą produktów - wskazuje Agnieszka Zielińska.

Raport firmy Deloitte wskazuje, że pogłoski o końcu ery laptopów i desktopów były przesadzone. O ile pokolenie Y to użytkownicy smartfonów, o tyle jego najmłodsi przedstawiciele (do 24 lat) będą w tym roku grupą najczęściej używającą również komputerów. W 13 rozwiniętych krajach na świecie ok. 85% tego pokolenia miało dostęp do laptopa, a urządzenia te nadal będą ogrywały dużą rolę.

Pokolenie najmłodsze ciągle korzysta intensywnie z laptopów i PC. Co więcej, w ciągu następnych 12 miesięcy 1/4 z tej grupy wiekowej zamierza nabyć laptop bądź desktop - podkreśla dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Nowe urządzenia nie pozostają także bez wpływu na telewizję. Z danych Deloitte wynika, że najmłodsze pokolenie w USA spędzi w tym roku przed szklanym ekranem 150 minut, czyli o 20 min. mniej niż w roku ubiegłym.

We współpracy z Fundacją Projekt Mokotów przebadaliśmy grupę pokolenia Z w Polsce, żeby zobaczyć, jak najmłodsi korzystają z różnych urządzeń i jak odbierają media. Podobnie jak w Stanach Zjednoczonych korzystają coraz mniej z telewizji, dużo więcej czasu spędzają na smartfonach i wciąż chodzą do kina. Ponad 40% użytkowników smartfonów deklaruje, że spędza przy nich ponad 3 godziny dziennie, a już tylko 13% wskazuje, że tyle samo czasu dziennie ogląda telewizję - wskazuje ekspertka Deloitte.

Źródło tekstu: newseria     

Dodaj do:

Tagi: smartfon | deloitte

w sumie: 15
  • 1

    1. ~Paweł  2016-03-10 09:42:03  host: aazd156.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Co drugi pajac lezie po ulicy pochylony nad ekranikiem i pod nogi włazi innym przechodniom. Ciekawe ilu już wlazło pod koła na czerwonym, świetle. Ja rozumiem, że można odczytać ważnego e-maila lub smsa po czym schować telefon do kieszeni. Warto się odciąć chociaż na spacerze od elektroniki.

  • 1

    2. ~amigo  2016-03-10 09:56:47  host: host-89-230-33-247.dynamic.mm.pl

    Super czasy mamy stoi grupka kolegów i zamiast rozmawiać jak kiedyś każdy gapi się w smartfona potem się rozchodza "jak coś to w kontakcie na facebuku". Ciekawe gdzie nas to zaprowadzi.

  • 0

    3. ~Calრ7  2016-03-10 09:57:20  host: n05-09-03.opera-mini.net

    Ludzie nawet bez smarta włażą na czerwonym, a co dopiero ci, co są po(d)łączeni w ,,matrixie"...
    Niestety, nasze zmysły są w ten sposób blokowane i automatycznie stajemy się łatwym ,,celem".

  • -1

    4. ~Calრ7  2016-03-10 10:02:45  host: n05-09-03.opera-mini.net

    2). Dokąd? A nawet do tego, że wszystko będą robić ,,zdalnie": gadanie przez internet, pisanie przez internet, szkoła przez internet, nawet seX przez internet... dobrze, że dzieci się nie będą rodzić przez internet... chyba nie będzie takiej technologi?!

  • 0

    5. ~Rusikov  2016-03-10 10:04:31  host: 89.174.81.114

    Ja zaliczyłem ostatnio wesele gdzie studenci zamiast pić, bawić się robili sobie "snapy" jak to dobrze, że wtedy telefon mi się rozładował .....

  • -3

    6. ~Net  2016-03-10 10:41:56  host: 188.146.5.145.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    "W pokoleniu milenialsów 75% zakupów e-commerce dokonywane jest przez laptopy, ale już 40% przez smartfony."
    Razem 115%? Nie powinno być max 100%, czy może coś źle zrozumiałem?

  • -3

    7. ~hmmm  2016-03-10 11:52:08  host: 37-128-123-226.static.ip.netia.com.pl

    CYTAT
    W pokoleniu milenialsów 75% zakupów e-commerce dokonywane jest przez laptopy, ale już 40% przez smartfony

    Czyli razem przez laptopy i smartfony jest wykonywane 115% zakupów. Ciekawe jakim kanałem jest dokonywane brakujące (czy raczej nadmiarowe) -15% tak by suma zakupów e-commerce była 100%.

    Kto gimnazjum nie skończył? P. Agnieszka Zielińska mówiąc bzdury czy redaktor, który cos źle przepisał tworząc bzdury?
    Wiarygodność portalu spada.
    A jeśli jest jakaś korekta przed publikacją, to korektor na zieloną trawkę.

  • 1

    8.  2016-03-10 13:14:39

    #6, #7. ankieta wielokrotnego wyboru coś wam mówi, czy jeszcze do tego nie doszliście?

  • 0

    9. ~  2016-03-10 13:28:37  host: aeaq166.neoplus.adsl.tpnet.pl

    8, mówi. A ty nadal nie doszedłeś do wniosku, że taki wynik jest bzdurny? 100% zakupów zwyczajnie nie może rozłożyć się na 75% dokonywane przez jedne urządzenia i 40% - przez inne.

  • 1

    10.  2016-03-10 13:32:11

    Nie oszukujmy się, internet w telefonie, aplikacje itp dają dużo korzyści- wiele razy ratowałam się gpsem, coś tam trzeba szybko sprawdzić, czy po prostu dla zabicia czasu...ale we wszystkim powinien być umiar.

  • 0

    11. ~karan  2016-03-10 13:36:32  host: user-94-254-242-241.play-internet.pl

    9, A jak ktoś kupi coś na smartfonie to znaczy, że w domu nie używa do tego laptopa?

  • 0

    12. ~  2016-03-10 13:42:24  host: aeaq166.neoplus.adsl.tpnet.pl

    11, może używać nawet tam-tamu. Ale jeśli kupi coś przez laptop, coś przez smartfon, coś przez tablet i coś przez tam-tam, to i tak zsumuje się to do 100%, bo to 100% to łączna liczba wszystkich zakupów.

  • 0

    13. ~Net  2016-03-10 15:02:13  host: 188.146.8.19.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Załóżmy że sklep miał w miesiącu 10 tysięcy transakcji. Z tego 75% było zrobionych na laptopie a 40% na smartfonie. Czyli jednak sklep miał 11,5 tysiąca transakcji więc takie podawanie procentów jest co najmniej mylące :-)

  • 0

    14.  2016-03-10 16:14:12

    @1: youtu.be/umj0KZHnryc - nie sugerujcie się datą wrzucenia, to ma więcej niż 8 lat (.swf gdzieś się zgubił) : )

  • 0

    15. ~HD  2016-03-14 19:08:49  host: 89-77-210-169.dynamic.chello.pl

    "Z danych Deloitte wynika, że najmłodsze pokolenie w USA spędzi w tym roku przed szklanym ekranem 150 minut"
    -To daje niecałe pół minuty dziennie to chyba jakiś błąd

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-247-205.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.