DAJ CYNK

Smartfonowe zwyczaje Polaków [ankieta]

LuiN

Wydarzenia

Za oceanem smartfony stanowią już 40% wszystkich telefonów komórkowych, w Hiszpanii i Anglii nawet 45%. W Polsce w III kwartale 2011 r. co czwarty użytkownik telefonu komórkowego korzystał ze smartfonu.

Za oceanem smartfony stanowią już 40% wszystkich telefonów komórkowych, w Hiszpanii i Anglii nawet 45%. W Polsce w III kwartale 2011 r. co czwarty użytkownik telefonu komórkowego korzystał ze smartfonu.

Rozwój technologii komórkowych zbiega się w czasie z dynamicznym wzrostem liczby użytkowników mediów społecznościowych, których przedstawicielami są Facebook czy Twitter. 24% użytkowników smartfonów udziela się w serwisach społecznościowych za pośrednictwem dedykowanych aplikacji, a 31% przez strony WWW.

Urządzenia, z którym właściwie się nie rozstajemy są również tematem wielu dyskusji prowadzonych online. Co tydzień w sieci pojawiają się tysiące wypowiedzi dotyczących modeli, marek, działania czy nowych funkcji.

W Polsce głównymi motorami dyskusji prowadzonej w ostatnim półroczu są dwaj producenci - Samsung i Apple, co może być także wynikiem głośnych premier nowych modeli smartfonów tych producentów w ostatnim czasie (analiza obejmuje dyskusje od początku czerwca 2011).

Nieco ponad 40% wypowiedzi dotyczących smartfonów odnosiła się do marki Samsung, podczas gdy iPhone był wspominany w 22% wypowiedzi. Szczególnie ciekawie dane te prezentują się w zestawieniu z udziałem w rynku każdej z marek, np. dla iPhone'ów jest to około 2% (na podstawie Nielsen Smartphone Insights Q3 - dane dla Polski).

Oprócz producentów, marek i modeli najczęściej dyskutowaną kwestią były systemy operacyjne. Ponad 2/3 wszystkich wypowiedzi dotyczących systemów operacyjnych odnosiło się do Androida. Natomiast w badaniach anglojęzycznego Internetu prowadzonych przez NM Incite podobny udział na tamtejszych rynkach ma iOS. W Polsce mniej niż 15% dyskusji dotyczy tego systemu.

W ocenie samych użytkowników smartfonów system Android jest najlepszym systemem pod względem innowacyjności jego funkcji multimedialnych.

Najpopularniejszym miejscem dyskusji na tematy związane ze smartfonami są fora - ponad 2/3 całej dyskusji odbywa się właśnie tam. Użytkownicy największych forów są dość aktywni - każdy z nich publikuje średnio ponad 2 posty, głównie porady dotyczące wyboru smartfonu, opinie o użytkowaniu, komentarze odnośnie nowości na rynku.

W ostatnim czasie najintensywniej komentowanym wydarzeniem była premiera iPhone 4S (wkrótce po niej nadeszła wiadomość o śmierci Steva Jobsa, co w oczywisty sposób wpłynęło na ilość dyskusji o marce Apple i jej produkcie) oraz premiery Samsungów z rodziny Galaxy. Powrót Microsoftu do gry o rynek systemów operacyjnych również znalazł komentatorów, jednak nie był to temat tak popularny jak w przypadku premier nowych produktów wiodących marek.

Analizując opinie o poszczególnych systemach operacyjnych zestawiono dane uzyskane z badania spontanicznych wypowiedzi konsumentów z wynikami tradycyjnych badań konsumenckich. Rezultaty obu analiz pokazują, że konsumenci najbardziej zadowoleni są z systemu Android, a najmniej z systemu Symbian.

Być może także dlatego smartfony Nokii były relatywnie częściej krytykowane w sieci za swoje działanie. Stosunkowo dużo komentarzy negatywnych pojawiało się także odnośnie telefonów HTC, a relatywnie niedużo odnośnie telefonów BlackBerry (po części z racji niewielkiej popularności tych urządzeń na rynku polskim).

Wyniki badania Nielsen Smartphone Insights pokazują, że bankowość mobilna i inne usługi finansowe są znane około 1/3 użytkowników smartfonów, co wskazuje, że ci najbardziej zdigitalizowani klienci banków są przy tym najbardziej świadomi i korzystają z bardziej wyspecjalizowanych źródeł informacji o usłudze m-bankigu.

Ankieta
25%
8%
11%
14%
22%
7%
8%
3%
1%
1%

Wszystkich głosujących: 2027


Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Nielsen