Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Sieci komórkowe wydały na reklamę prawie miliard złotych

Sieci komórkowe wydały na reklamę prawie miliard złotych

sirmark 12 Września 2013 18:54

2 9

Z danych reklamowych admonit wynika, że sieci komórkowe od początku 2013 roku wydały na reklamę około 800 mln złotych. Z tego prawie 40% to wydatki poniesione przez Grupę Orange. Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną wybranych sieci komórkowych oraz ich wydatki reklamowe. Zaskoczyła sytuacja najnowszych na rynku marek. Okazuje się, że nie zawsze konieczne są duże wydatki by wzbudzić zainteresowanie internautów. Co ciekawe, dyskusja o sieciach komórkowych prowadzona jest dwutorowo, na Facebooku oraz na forum.telepolis.pl.



Obecnie w Polsce jest aktywnych około 55 mln. kart SIM. Oznacza to, że jest ich o wiele więcej niż mieszkańców naszego kraju. Z badań przeprowadzonych przez GUS wynika, że na 100 mieszkańców Polski przypada 144 karty SIM. Co ciekawe, telefony komórkowe nadal wypierają telefony stacjonarne. Tak duży i wciąż rozwijający się rynek jest miejscem do działania dla wielu operatorów sieci komórkowych. Skalę tych działań obrazują poniesione przez nich od stycznia do sierpnia 2013 roku wydatki na promocję - około 800 mln zł. Prawie 40% tej kwoty to wydatki Grupy Orange. Druga w kolejności jest PTC ze 168 mln zł, trzecie miejsce zajmuje Polkomtel ze 162 mln zł wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji.

imm reklama

Ciekawie przedstawia się sytuacja marek, które stosunkowo niedawno weszły na polski rynek - IMM przeanalizował pod tym kątem: nju mobile, MTV Mobile, Red Bull Mobile i Virgin Mobile. Najstarsza z nich - Red Bull Mobile pojawiła się na krajowym rynku około 2 lata temu, jednak w badanym okresie wzmiankowano o niej najrzadziej. Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku najmłodszej marki - nju mobile - to o niej najchętniej dyskutowali internauci.

imm reklama

Z danych reklamowych admonit wynika, że w badanym okresie na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał NJU mobile - ponad 35 mln złotych. To jednak przełożyło się na największe zainteresowanie pośród internautów. Duży wpływ na to miała kampania promocyjna NJU Mobile, która wywołała różne emocje i opinie pośród użytkowników.
Zaskoczeniem okazał się Virgin Mobile, który mimo najniższych wydatków (niecałe 4 mln złotych) cieszył się znaczącym zainteresowaniem w sieci.




imm reklama

Interesujący jest fakt, że ponad połowa wszystkich wzmianek dotyczących wspomnianych 4 telefonii komórkowych pojawiło się właśnie na Facebooku i forach. Zdecydowanie rzadziej rozmawiano o nich na pozostałych stronach internetowych czy wzmiankowano na Twitterze.

imm reklama

Co ciekawe, pośród 5 najaktywniejszych źródeł publikacji o nowych brandach komórkowych, znalazło się forum.telepolis.pl, tam pojawiło się ponad 1,8 tys. wzmianek. Internauci dyskutowali również na Facebook'u - ponad 1 tys. wpisów, oraz Twitterze - 653 posty.

Interesujące są również profile kanałów, w których pojawiają się publikacje dotyczące 4 nowych marek. Najciekawsza jest sytuacja Virgin Mobile, o której najczęściej, bo w ponad 60%. przypadków, dyskutuje się na stronach poświęconych telekomunikacji. W przypadku Red Bull Mobile pojawia się także profil sportowy, można zakładać, że jest to związane ze sposobem komunikowania całej marki Red Bull.

imm reklama

Analizie poddano 6635 wzmianek w internecie, w tym w ogólnodostępnych wpisach w mediach społecznościowych, w których pojawiały się nazwy telefonii komórkowych: NJU Mobile, MTV Mobile, Virgin Mobile, Red Bull Mobile w okresie od 13 sierpnia 2012 do 13 sierpnia 2013 roku. Z kolei wydatki reklamowe firm z branży telefonii komórkowej zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01 stycznia a 31 sierpnia 2013 r.

Źródło tekstu: Instytut Monitorowania Mediów     

Dodaj do:

Tagi: orange | p4 | polkomtel | ptc | reklama

w sumie: 14
  • 0

    1.  2013-09-12 19:13:32

    Tylko teraz nie piszcie, że gdyby zamiast na reklamy te pieniądze poszłyby na rozwój oferty to było by taniej. Witek pisał już o tym artykuł.

  • 0

    2. ~opolanek  2013-09-12 19:21:13  host: 178.182.78.124.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Na drugim miejscu jeżeli chodzi o wydarki nie jest PTC tylko T-Mobile S.A. W tekście jest błąd.

  • 3

    3. ~Punk  2013-09-12 19:24:16  host: 176.100.195.85

    Mi zawsze się wydawało że najwięcej na reklamę daje Play, bo gdzie tylko pilotem nie przeskoczę słyszę tylko ciągle reklamy Play`a, ew T - Mobile z tabletami. Więc te badania to jakiś żart.

  • -2

    4.  2013-09-12 20:01:45

    @1 Witek, co prawda pisał, ale tylko kosztach emisji reklam. Co innego produkcja reklamy i wynagrodzenie dla celebrytów. W przypadku ziemniaka NJU, takie koszty są pewnie minimalne. Natomiast w przypadku reklam Play, obawiam się, że są znaczne i tu dałoby się uszczypnąć kilka groszy z ceny minuty, czy sms-a w poszczególnych taryfach. Jasne, że nie we wszystkich.

  • -1

    5.  2013-09-12 20:03:10

    3: A może twoje "zawsze mi się wydawało" to jakiś żart? ;)

  • 0

    6. ~NIck Field  2013-09-12 20:18:01  host: 87-205-87-32.adsl.inetia.pl

    Gruszka pewnie znowu będzie cieszył japę i na zarzuty marnotrawstwa pieniędzy na cielębrytów będzie odpowiadał, że wydają najmniej. Prawda jest taka, że nawet wydatkami na reklamę zaczynają równać z największymi.

  • 3

    7.  2013-09-12 20:35:49

    Wydatki owszem wysokie, ale "księgowi" sieci komórkowych nie wyrzucają pieniędzy w błoto (jak również ci od suplementów diety, cudów na kiju i innych podobnych), oni wiedzą że te koszty się zwracają, inaczej nie wydawaliby takich kwot na reklamę. Ludzie lubią sobie robić "dobrze" zapamiętana reklama może ich zachęcić do wydania kasy na poprawę swojego samopoczucia nawet jeśli nie jest im to "na prawdę" potrzebne.

  • 0

    8.  2013-09-12 20:41:32

    Kto bogatemu zabroni.

  • 0

    9. ~Mateusz  2013-09-12 22:39:49  host: c240-213.icpnet.pl

    Play wydał najmniej (trochę dziwne, albo ciotobryci są tacy tani). Orange wydało najwięcej, bo ma do zareklamowania najwięcej usług. Gruszka jednak nie ma się co cieszyć, bo 8 mln. kary od UOKIK dostali :D

  • 0

    10. ~Dawid  2013-09-12 23:47:00  host: 77-255-117-2.adsl.inetia.pl

    Trzeba jeszcze uwzględnić, że orange ma nie tylko sieć komórkową do utrzymania ale także telewizje.

  • -1

    11. ~Lord  2013-09-13 09:52:12  host: apn-5-60-170-141.dynamic.gprs.plus.pl

    Ludzie widać nie dają się łapać na totalny chłam operatora Orange, widać to po wydatkach i po efektach kasy wydanej na reklamy przez Orange i Playa. Najbardziej góvnianą ofertę na rynku ma grupa orange i oni zamiast skupić się na rozwoju i uatrakcyjnieniu swojej oferty walą połowę pieniędzy na reklamy a grugą połowę przelewają na konta we Francji mając polskiego abonenta w ciemnej francuskiej d........ I jaki tego jest efekt ??? Grupa Orange wydając 10cio krotnie więcej kasy na reklamy swojego badziewia pozyskuje ponad 10cio krotnie mniej abonentów w ciągu kwartału niż robi to Play. Ale w tym miasteczku pracują sami bezmózgowcy którzy tylko na zasadzie kopiuj wklej przesyłają swoim przełożonym tabelki z takimi wynikami jakich ono oczekują, a nikt nigdy nie zastanawia się nad tym jakim kosztem ktoś osiągnął właśnie takie, a nie inne wyniki skoro często są one absurdalne. I każdy ma to w d..... byle rubryczki się zgadzały. W tym kołchozie jest takie powiedzenie, że: "W Tepsie dla menagmentu zawsze najważniejsze jest to co powiedział Pan EXCEL"

  • -1

    12. ~tata  2013-09-13 13:18:46  host: apn-31-1-160-156.dynamic.gprs.plus.pl

    Reklamy to dodatkowe pieniadze na finansowanie tzw kultury i mediow w tym misyjnej tvp i radia.

  • 0

    13. ~stanley  2013-09-13 18:57:03  host: 78.10.251.181

    To dziwne bo ja nie kierując sie reklamami, umiałem wybrać najlepszych. Właśnie mam Virgina i wRodzinie oraz...Lycy. I mam najtaniej bo każdy liczy 19gs za minute. Wiec tylko tych podładowuje.

  • 1

    14. ~joanka100  2014-01-04 10:56:24  host: 89-69-170-198.dynamic.chello.pl

    Witam, dla mnie reklamy nachalne odstraszają mnie od kupna produktu. Natknęłam się na reklamę Play, która nie wyłączała się po naciśnięciu krzyżyka. Jeżeli jedynym atutem firmy nie jest jakość produktu, a natarczywość reklamy, to mnie to nie przekonuje. Dobra reklama powinna być inteligentna, interesująca, trochę intrygująca a nie po prostacku namolna. Inne firmy też stosują takie prymitywne sztuczki nie tylko Play, szkoda.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-16-5-192.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.