Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Sawicki: minister powinien wybrać wariant Rady ds. Cyfryzacji, a nie swój

Sawicki: minister powinien wybrać wariant Rady ds. Cyfryzacji, a nie swój

WitekT 25 Września 2015 16:17

7 1

Dzisiaj można już powiedzieć, że aukcja na częstotliwości z pasma 800/2600 MHz okazała się porażką. Każdy dzień kontynuacji trwającej już od ośmiu miesięcy licytacji oddala nas od celu, jakim jest skuteczne i efektywne rozdysponowanie częstotliwości - napisał w oświadczeniu rozesłanym do mediów Adam Sawicki, prezes polskiego T-Mobile.

 

Zobacz: [Aktualizacja] Halicki podpisze własną wersję rozporządzenia.

Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest błędne domniemanie, że wszyscy uczestnicy aukcji będą dążyli do jej racjonalnego zakończenia. Niestety, nierówna sytuacja wyjściowa, wynikająca z różnic w posiadanych zasobach częstotliwości, oraz brak zapisów gwarantujących wywiązanie się ze zobowiązań doprowadziły nas do tej sytuacji bez wyjścia - pisze Sawicki.

Prezes T-Mobile stwierdza, że próbą wyjścia z tego impasu jest propozycja Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji zmiany rozporządzenia, która zakłada zakończenie aukcji po 115 dniu i rozdysponowanie częstotliwości w innym trybie. Jego zdaniem, niestety, mimo słuszności samej intencji zakończenia aukcji, takie jednostronne rozwiązanie tego problemu nie przyniesie nikomu korzyści, ponieważ jego implikacje prawne sparaliżują rozwój rynku telekomunikacyjnego w niekończących się sporach sądowych na wiele lat.




Ostatnie spotkania Zespołu ekspertów ds. telekomunikacji przy Radzie ds. Cyfryzacji pokazują, że teraz, kiedy wszyscy jesteśmy bogatsi o doświadczenia płynące z aukcji i zgadzamy się w gronie ekspertów, że dalsze jej prowadzenie nie przyniesie nikomu trwałego pożytku, możemy wspólnie wypracować scenariusz zaspokajający potrzeby wszystkich interesariuszy: obywateli, państwa i operatorów telekomunikacyjnych, bez ryzyk prawnych związanych z przedstawionym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji projektem Rozporządzenia - pisze dalej.

Prezes podkreśla, że dla T-Mobile Polska najważniejsze jest sprawne rozdysponowanie częstotliwości bez naruszania praw żadnego z uczestników aukcji, ponieważ tylko takie rozwiązanie zapewni stabilny rozwój całej branży w nadchodzących latach i pozwoli na szybką realizację inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną, które są niezbędne dla budowy konkurencyjności polskiej gospodarki w cyfrowym świecie. Takie rozwiązanie, w przekonaniu telekomu, jest możliwe przy realizacji zaproponowanego przez Zespół scenariusza w wariancie 1 lub 3. Niestety, wariant 2 budzi - podobnie jak propozycja przedstawiona przez Ministerstwo - duże wątpliwości prawne i z tego względu nie rozwiąże wszystkich problemów i kontrowersji.

Zobacz: Trzy warianty rozwiązania problemu aukcji LTE.

Mamy nadzieję, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji weźmie pod uwagę głos rozsądku płynący z branży i nie będzie wprowadzało rozwiązania, które może zdestabilizować sytuację na rynku telekomunikacyjnym - kończy swój apel Sawicki.

Źródło tekstu: T-Mobile     

Dodaj do:

Tagi: aukcja | t-mobile | adam sawicki | uke | aukcja lte

w sumie: 42
  • -2

    23.  2015-09-25 19:39:55

    22). Szczekał Ziobro ostro przed kamerami. Tyle, że mało brakowało do tego Trybunalu... cóż....

  • 1

    24. ~  2015-09-25 19:44:04  host: 89-65-159-68.dynamic.chello.pl

    @22, nieważne ile głosów zabrakło ale zabrakło a mając tak ogromną przewagę w tej kwestii nie potrafili tego wykorzystać - w tym kontekście to napisałem. Obecna Pani Prezes UKE od początku twierdziła, że wszystko jest przygotowane na TIP-TOP i raz już przekładany był termin a teraz aukcja skończy się pozwami o odszkodowanie. Oczywiście odszkodowanie z pieniędzy Skarbu Państwa czyli z naszych. Dlaczego zawsze musimy składać się na bandę nieudaczników?
    Jeżeli byłyt by to składki dobrowolne, to jeszcze zrozumiałbym ale obowiązkowo każda najmniejsza działalność gospodarcza jest obarczana podatkami i nikogo nie interesuje skąd właściciel ma wziąć. Tymczasem w rządzie nikt nie poniesie odpowiedzialności za fatalnie przeprowadzoną aukcję i odszkodowania dla operatorów.

  • -2

    25. ~  2015-09-25 19:47:39  host: n19-04-08.opera-mini.net

    Przy takiej korupcji w kraju, takiej niekompetencji rządzących i takim kilkukrotnym opodatkowaniu jedyny sposób na działalność to właśnie jak robi Solorz.
    W tym kraju cholernie trudno jest normalnie prowadzić firmę i trzeba oszukiwać tak jak robi to rząd.

  • 1

    26. ~aloizy  2015-09-25 19:49:17  host: user-46-113-161-189.play-internet.pl

    "najważniejsze jest sprawne rozdysponowanie częstotliwości bez naruszania praw żadnego z uczestników aukcji, ponieważ tylko takie rozwiązanie zapewni stabilny rozwój całej branży w nadchodzących latach" Zgadzam się z tym twierdzeniem prezesa Sawickiego, ale przede wszystkim warto dodać, że takie rozwiązanie jest w interesie użytkowników.

  • -2

    27.  2015-09-25 19:56:12

    26 - więc po raz kolejny pytam - po co aukcja? Mogli wystawić na półkę towar, obok metkę z ceną... I kto chce, niech kupuje, byle zmieścił się w widełkach reglamentacji ;-)

  • -2

    28.  2015-09-25 20:20:30

    @24. O jakiej przewadze piszesz? Zdaje się kompletnie nie wiesz co to jest większość kwalifikowana (3/5) posłów. Kolicja rządząca liczy około 232 posłów kiedy połowa (1/2) wszystkich to 231. Wotum zaufania dla rządu premier Ewy Kopacz przegłosowało 259 posłów. Sama koalicja nie była by w stanie sama "przepchnąć" tego wniosku 276 (wcześniej napisałem błędnie 376) głosami żadym cudem.

  • -1

    29.  2015-09-25 20:23:04

    Generalnie to nie chcę tutaj o polityce czytać, ale to nie ja zacząłem ;). Tyle, że uczciwie trzeba przyznać, że PO dzisiaj nie miało szczęścia. Najpierw losowanie numerów list komitetów wyborczych (1-PiS, 2-PO), a później sprawa Trybunału. To chyba jakieś fatum ;).

  • 4

    30. ~  2015-09-25 20:24:02  host: n23-02-06.opera-mini.net

    27- jak sprzedajesz samochod to chcesz najwyzszej ceny to dlaczego sprzedajac panstwowe chcesz sprzedawac najtaniej...

  • 0

    31. ~  2015-09-25 20:27:19  host: 89-65-159-68.dynamic.chello.pl

    @28, Zdaje się, że uważasz siebie za jedynie wiedzącego wszystko najlepiej. Mylisz się i zapewniam Cię, że w poruszonym temacie mam - nie waham się użyć sformułowania- większą wiedzę. Zatem wiem o czym piszę, a że czegoś nie rozumiesz nie oznacza, że nie mam o tym pojęcia.
    @29, TS, to nie jest kwestia szczęścia tylko takiego przygotowania się.

  • 0

    32.  2015-09-25 21:02:11

    30: bo i tak klienci zapłacą te pieniądze w rachunkach?

  • 0

    33. ~mirekb  2015-09-25 21:36:29  host: apn-31-1-50-195.dynamic.gprs.plus.pl

    1 pytanie do obecnego prezesa-co sie stalo z pozwoleiami radiowymi na 3,6-3,8 GHz do wimax i w jaki efektywny sposób ptc/tm.pl je wykorzystywało/wykorzystuje/bedzie wykorzystywac?uke,jak widac,przejte jest bardzo ta kwestia,nie mniej niz tm..2lata temu zaczela sie przesiadka klientow wimax na 3g-jak tm sobie z tym poradził?dobrze ze maja 1pasmo lte,bez tego by tak nie sz czekali

  • 3

    34. ~  2015-09-25 22:05:28  host: n23-02-06.opera-mini.net

    32 cena detaliczna jest wynikiem podazy i popytu i klienci nie zaplaca wiecej niz moga. mamy jednego operatora, ktory nic nie zaplacil za 800 i onmoze dyktowac ceny na rynku. Dodatkowo ma polowe calego dostepnego pasma i nie musi sie obawiac zatkania jak Orange czy Play.

  • 0

    35.  2015-09-25 22:09:18

    @31. Mało mnie znasz, gdyż dawno się tutaj nie udzielałem. Przynajmniej raz przyznałem się pomyłki pisząc tutaj komentarze. Ale ty nie przedstawiłeś żadnych kontr argumentów. Może przeanalizujmy. Skoro wariant III rozporządzenia jest według prezesa Sawickiego zgodny z prawem to czemu wariant drugi nie jest? Przecież najważniejsza różnica to zmiana cen na niższe (klu probleemu) i dodanie warunku o przepadku wadium w razie nieodebrania pasma (tu akurat zgadzam się w 100%, ale to właśnie jest działanie prawa w stecz). Na szczęście z dalszej licytacji każdy może się wycofać kiedy chce. Tyle w tym temacie. Hipokryzja prezesa T-Mobile Polska według mnie przekrawa wszystkie granice. Skro grali na wywrócenie aukcji, tak jak to miało miejsce w Czechach (skąd nota bene pochodził były prezes tego operatora) i się przeliczyli to niech teraz nie bęczą jak małe dziecko. Zreszta nawet przy drugim wariancie nadal aukcja może pozostać nierozstrzygnięta, w przypadku gdy nikt nie odbierze pasma. Przy rozstrzygnięciu zobaczymy kto miał jakie intencje. Cytując kogoś powyżej: "mogli się lepiej przygotować" ;). Może trzeba było uruchomić dojścia do ministerstwa z Bundestagu. :).

  • 0

    38.  2015-09-26 08:54:21

    @31. Coś niechętnie dzielisz się tą swoją "większą wiedzą". Jak byłem mały to na podobne zagrywki odpowiadaliśmy: "ja to mam w domu kurę znoszącą złote jajka" ;). Powracając do analizy wypowiedzi Sawickiego. Wczoraj zapomniałem napisać o wariancie pierwszym, czyli anulowaniu aukcji (tak jak w Czechach). Niby jest to możliwe, ale nie trzeba posiadać tajnej wiedzy z wewnątrz korporacji, aby zdać sobię sprawę, że tutaj znowu chodzi o potencjalne obniżenie już wylicytowanych cen. Czyli wszystko wskazuje na to, że T-Mobile przelicytowało. Ale przecież za swoje błędy każdy powinien ponosić winę osobiście a nie zbiorowo. Nie wspominająć o tym, że T-Mobile ma jeszcze czas. Przez ich sieć przechodzi(ło) blisko trzy razy mniej danych niż Play. Oni mogą pozwolić sobie na różnego rodzaju zagrywki. Do tego wszystkiego dochodzi problem oświadczenia greckiego inwestora w Play, który stanowczo twierdził, że w przypadku przerwania aukcji Polsce grożą miliardowej wysokości kary. Nie wygląda to na jakąś grę, tylko wyliczenia ile są w stanie zapłacić za częstotliwości. W perspektywie 10-cio letniej nawet ten 1 mld złotych za 5MHz z pasma 800MHz to nie jest tragedia dla telekomu (zaledwie roczny zysk). A z czegoś trzeba będzie finansować obietnice wyborcze PiS ;). Wracając to oświadczenia Greków. Przecież gdyby to był blef, wyszedł by przy zakończeniu aukcji i obrócił przeciwko nim. Chociaż mam takie samo zaufanie do Greków jak do prezesa T-Mobile to jednak trzeba im przyznać, że są mistrzami w wyciąganiu kasy od innych. Za to znacznie gorzej w ich przypadku z dotrzymywaniem swoich własnych zobowiązań. Czyżby w tej ostatniej kwestii prezes T-Mobile Polska czerpał od nich inspirację?

  • -1

    39. ~wania  2015-09-26 11:52:21  host: 85.219.203.3

    Dobrze powiedział Ziobro: "Oni są nieudacznikami w każdym calu, w każdej dziedzinie, w każdej sprawie" Ta partia za co się weźmie musi to "zchrzanić", tak jest i z obecną aukcją LTE. A dla tych co twierdzą, że brakło tylko 5 głosów, by postawić Ziobre przed trybunałem, dla Waszej wiedzy prowadzone miał 60! postępowań prokuratorskich w tej sprawie i we wszystkich został oczyszczony z zarzutów (a mamy ponoć niezależne sądy w tym kraju)! Przed trybunał to Halickiego podać, bo ta aukcja od dawna pachnie grubym przekrętem!!!

  • 0

    40. ~pabloki  2015-09-26 11:57:25  host: 188.146.69.85.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    krytykuje aukcję a o nowym otwarciu zapomniał.
    BTW z SUK t mobile w reakcji na moje wypowiedzenie powiedziano mi że oferta u nich zmienia sie tylko w kwietniu i skąd ja mam informacje o nowym otwarciu we wrześniu. kto więc majaczył o nowym otwarciu?

  • -2

    41. ~uszy  2015-09-28 13:26:33  host: 162.247.72.217

    ~19 jakie pociągnie na dno, Sawicki to jeden z bardziej kumatych gości w PL, jeśli chodzi o telekomy oczywiście

  • 0

    42.  2015-09-28 15:15:35

    No racja, teraz Play z Plusem będą przeciągać, bo oni pasmo mają, są ustawieni. Dla T-M i Orange najlepszym wyjściem by było jak najszybsze zakończenie tej farsy, i zakupienie ich w formie nie wiem, przetargu czy czegoś, kto da najwięcej ten bierze, i tyle.

  • 0

    43.  2015-09-29 11:15:56

    @42. Horacy. Co do Plusa to masz 100% racji, gdyż dysponują oni największym zasobem częstotliwości w każdym z pasm. Przykładowo w 1800 mają kanały o 2x20MHz szerokości jak i 2x9,6MHz. Play w tym zakresie posiada 2x15MHz, T-Mobile 2x10 + 2x9,6 i tylko Orange ma tutaj najmniej, gdyż jedynie 2x9,6MHz. Ale za to oni współpracują z T-Mobile i nawet udało im się wydzielić ze swojego skromnego zasobu 2x3,6MHz, które jest współużytowane z T-Mobile do świadczenia usługi dostępu do Internetu w technologii LTE 1800. Dodatkowo przez sieć Play przechodzi obecnie największy transfer danych. Sporo mniej transferów odbyw się w sieci Polkomtelu, ale oni jeszcze mają w rezerwie zasób 50MHz TDD z pasma 2600, które "awaryjnie" mogą użyć. Za to T-Mobile i Orange są w tej klasyfikacji daleko w tyle i im tak samo jak Polkomtelowi raczej nieśpieszno do LTE 800.

  • 0

    44. ~Andrzeju  2015-10-07 08:40:46  host: justus.impium.de

    `42 dokładnie tak Pan Solorz teraz może stanąć z boku i patrzeć jak T i P4 wije się żeby tylko zakończyć tą licytację

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-129-152.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet