Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku

Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 roku

Ringu 22 Grudnia 2010 17:55

0 0

UKE zaprezentowało raport z badania konsumenckiego, którego celem było poznanie opinii konsumentów indywidualnych i biznesowych w zakreise funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów.

Wnioski dotyczące klientów indywidualnych
Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (94,4%).
Zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy posiada 32,6% respondentów. Nieco ponad połowa badanych użytkuje tylko telefon komórkowy. Co dziesiąta osoba posiada sam telefon stacjonarny. Tylko 5,6% ankietowanych nie posiada żadnego aparatu.

RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
W 2010 roku 43,1% Polaków deklarowało posiadanie telefonu stacjonarnego we własnym gospodarstwie domowym.
Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (94,2%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (53,1%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Telefonia Dialog, wskazywana przez ok. jedną czwartą respondentów (24,2%).
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 67,9% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Żaden z pozostałych operatorów nie przekracza progu 13%.
Wyniki sondażu wskazują na dość wysoką satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Średnie oceny wynoszą: TP - 3,9 oraz Dialog i Netia po 4,0 (na pięciostopniowej skali satysfakcji)
Główną przyczyną nieposiadania telefonu stacjonarnego wg badanych było wykorzystywanie telefonu komórkowego (70,0%). Wśród innych wymienianych powodów znalazł się element cenowy: 28,3% badanych nie posiadających telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 65,7 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (45,4%).

RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
84,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc o 43 punkty procentowe większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (82,8%), Orange (81,1%) oraz Plus (77,7%). Ponad połowa respondentów zna operatora sieci Play (61,2%).
Badani najczęściej korzystają z usług operatora sieci Orange - 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą komunikacji w telefonii ruchomej. Na pierwszym miejscu wymienia je 85,2% badanych. Popularną formą, z której korzystają osoby posiadające telefon komórkowy są usługi SMS. Na pierwszym miejscu stawia je 16,3% badanych. Nadal niewielkim zainteresowaniem cieszą się usługi MMS i transmisji danych, której wykorzystywanie deklaruje 0,8% badanych.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (75 PLN), niż użytkowników kart pre-paid (41 PLN), czy mix (45 PLN).

RYNEK INTERNETOWY:
Większość gospodarstw domowych (61,5%) deklaruje posiadanie w swoim gospodarstwie domowym komputera. Z kolei (86,1%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (56,3%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu (87%) lub w pracy (39,5%).
Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania z medium - 71,4% korzysta z Internetu codziennie.
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. ¼ badanych (25,4%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s, a 27% korzysta z łącza o przepustowości od 2 do 5,99 Mb/s.
Na rynku komunikatorów internetowych najczęściej wykorzystywanym jest środkiem komunikacji jest Gadu-Gadu (86,7%), natomiast w grupie komunikatorów głosowych Skype (71,8%).

RYNEK TELEWIZYJNY:
Ponad jedna trzecia respondentów (34,8%) korzysta z telewizji kablowej, a 33,1% posiada telewizję satelitarną. Jedna trzecia (31,0%) korzysta z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny, pozostali respondenci korzysta z telewizji cyfrowej naziemnej.
Średnia miesięczna opłata za korzystanie z telewizji wynosi 45 zł.
Dwie trzecie badanych (72,1%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.




Wnioski dotyczące klientów instytucjonalnych
Wyniki badania wskazują, że znacząca większość badanych firm (60,3%) użytkuje zarówno telefony stacjonarne, jak i komórkowe. Zdecydowanie mniejszy odsetek firm korzysta wyłącznie z telefonów stacjonarnych (8,3%) lub komórkowych (31,5%).

RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
Operatorem telefonii stacjonarnej, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest TP - wymieniana przez prawie cztery piąte (79,6%) badanych firm. Z operatorów konkurencyjnych istotny udział w rynku odnotowuje Netia. Z jej usług korzysta 10,9% badanych firm. Telefonia Dialog uzyskała znikomy udział - 2,9%.
Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów wynosi ok. 181 zł. Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora TP jest prawie identyczny i wynosi 180 zł.
Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (TP i Netia) - których ocenili badani - jest wysoki. 88,5% badanych wystawia TP ocenę "dobrą" i "bardzo dobrą". W przypadku Netii oceny takie wystawia 86,7%.

RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ:
Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniani są operatorzy sieci: Orange (korzysta z niej 44,1% badanych firm) oraz Era (30,8%). Natomiast z usług sieci Plus korzysta 22,3%, zaś telefon w sieci Play ma 10,1% badanych firm.
W badanych firmach najczęściej korzysta się z jednego lub dwóch telefonów komórkowych. Z jednego telefonu korzysta 40 - 49%, natomiast dwa telefony wykorzystuje od 28 - 33% firm (w zależności od operatora, z usług którego korzysta badana firma). Z trzech telefonów korzysta 11 - 15% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (4 i więcej telefonów) najczęściej deklarowali klienci Ery (11,5%) i Orange (9,3%). Najwyższą średnią ilość telefonów komórkowych (2,26) deklarują klienci Ery.
Średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest dość zróżnicowany: klienci biznesowi Orange miesięcznie średnio płacą za rachunek 264,5 zł, klienci Plusa - 215,1 zł, klienci Ery - 199,6 zł, a klienci Play - 179 zł.
Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki - na wszystkich badanych wymiarach operatorzy oceniani są powyżej średniej 4,0 w pięciostopniowej skali satysfakcji.

RYNEK INTERNETOWY:
W ponad połowie (59%) badanych firm pracownicy wykorzystują komputery stacjonarne. W 42% firm pracownicy korzystają z komputerów przenośnych (laptopów).
91,1% firm posiadających komputery posiada również dostęp do Internetu. W 80,1% przypadków posiadany Internet to stały stacjonarny dostęp. Ze stałego mobilnego Internetu korzysta 15% firm. Firmy głównie wykorzystują dwa rodzaje prędkości łącz: od 1 do 1,99 Mb/s (34,3% wskazań) i od 2 do 5,99 Mb/s (35,3% wskazań).
Średnie miesięczne wydatki na Internet w firmach wynoszą 97 zł.
Zdecydowana większość klientów (88,8%) określiła swoje zadowolenie z dostawcy usług internetowych jako dobre lub bardzo dobre.

Badanie dotyczące klientów indywidualnych zrealizowano w dnaich 22-30 listopada 2010 roku na terenie całego kraju. Próba liczyła 1600 wywiadów.
Badanie dotyczące klientów biznesowych zrealizowano w dniach 17-25 listopada 2010 roku, na losowej, reprezentatywnej próbie firm. Próba badawcza liczyła 400 wywiadów.

Zobacz: Raport "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r. - klienci indywidualni" (plik .zip; 2,05 MB).
Zobacz: Raport "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2010 r. - klienci iinstytucjonalni" (plik .zip; 873 kB).

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 34
  • 0

    16. ~  2010-12-23 05:36:00  host: z15-09.opera-mini.net

    14, w orange juz bylem. Oferta mi nie bardzo pasuje. Jesli mialbym wracac do w3 to do Ery na abo. Wiesz awaria 2razy w roku trwajaca kilka godzin jak w orange to nic strasznego. Awarię moze miec kazdy. Niestety obecnie w Play mam niemalze stałą awarię, bo problem z dodzwonieniem się do mnie trwa nieprzerwanie a i ja mam problem z wykonywaniem połączen. W BOK odpowiedz szablon ze mam zepsuty telefon albo ze sie starają więc nawet w Orange gorzej nie bedzie. Po przygodach z Play mam dosc abonamentu i dlatego mysle nad prepaidem

  • 0

    17. ~  2010-12-23 07:11:09  host: z08-13.opera-mini.net

    @16, widze ze masz to samo co ja. Czyli hroniczny brak zasiegu. Znam ten bul naprawde. Pan Marcin pisal ze bedźie co raz lepiej wiec mu wierze ale tez przygotowuje sie na innego operatora, na razie testy trwaja ;) Zasieg to potstawa jak to mowia

  • 0

    18. ~  2010-12-23 07:22:49  host: p07-15.opera-mini.net

    16 mieszkasz w o$$a?

  • 0

    19. ~PLAY  2010-12-23 07:40:57  host: z08-13.opera-mini.net

    @17, kolega pisal ze w duzym miescie mieszka. A ja mieszkam w **** ale o tym to wiesz ;) chcesz sie przeprowadzic?

  • 0

    20. ~  2010-12-23 08:02:13  host: p15-04.opera-mini.net

    Nie widzę by pisał że mieszka w dużym mieście. W o$$a mam rodzinę i nigdy nie mogę się do nich dodzwonić.

  • 0

    21. ~PLAY  2010-12-23 08:12:26  host: z08-13.opera-mini.net

    @20, to tak jak ja żadko moge gdzieś zadzwonic bo z zasiegiem kiepsko. A rodzina mieszko koło hotelu? Bo tam powinien byc zasieg a dlej lezy i kwiczy. A 16 uskarża sie tez pod innym newsem, poznaje po hoscie :)

  • 0

    22. ~  2010-12-23 08:21:35  host: p10-03.opera-mini.net

    Problem w tym że rodzina nie mieszka koło hotelu ale w dodatku na domiar złego 40m przy samym lesie, tylko smsy mi wysyłają bo rozmowy przerwywa nawet jak się uda zainicjować połączenie

  • 0

    23. ~PLAY  2010-12-23 08:27:59  host: z08-13.opera-mini.net

    proponuje zestaw BestPartnera i powino troche pomuc ale wiem to sa koszta. Moze Play i inni w koncu cos zrobia. W mailach pisali mi ze wezma pod uwage moje sugestje. Moze nie klamali? Jak uwaźacie?

  • 0

    24. ~  2010-12-23 08:32:15  host: p10-03.opera-mini.net

    23 ale sam pisałeś że w o$$a ludzie nie mają co do garnka włożyć i że niemoralne jest proponowanie jakichś drogich ulepszaczy choć zgadzam się z tobą że w o$$a telefon często jest jedyną formą kontaktu z potencjalnym pracodawcą

  • 0

    25. ~PLAY  2010-12-23 08:37:55  host: z08-13.opera-mini.net

    24, jedni nie maja a innym sie przelewa. Wiesz, jak jest. Region nie jest bogaty. Kopalni tu niema. Kazdy radzi sobie jak morze. Dlatego zasieg musi byc!

  • 0

    26. ~  2010-12-23 08:46:26  host: p10-03.opera-mini.net

    25 a co się stało z twoim bratem? Sam się zbanował? Jak sądzisz wróci kiedyś? Drugiego takiego jak on nigdy nie widziałem przez 5lat jak tu wchodzę

  • 0

    27. ~KLIENT  2010-12-23 09:04:35  host: 195.94.215.34

    przeczytalem prawie wszystkie posty i az sie przykro robi, wy chyba dzwonicie z czarnej dupy ze do was nie moga sie dodzwonić, dzwonicie do BOK i mowicie ze nie chce wam dzwonic i jak oni kur*** maja to naprawic, wejsc na antene i zmienic zasieg ? Moze w innych sieciach jest lepsza obsluga ale ich klientow przekracza abonament ? Kliencie biznesowi potrafia przekroczyc abonament o kilkaset złotych bo maja do dupy oferty, sieć Play jest może młoda ale jak przetrwa całą tą nagonke to będzie najlepsza

  • 0

    28. ~PLAY  2010-12-23 09:09:16  host: z22-04.opera-mini.net

    26, to jest wybitna osobowosc dlatego ciężko przezyl to, jak zostal tu potraktowany. Nazwe miejscowosci zablokowali jak jakis wulgaryzm, podobnie z nazwa jedynego duzego pracodawcy w okolicy czyli hotelu. To bardzo nim wstrząsnęło i potrzebuje sie teraz wyciszyc. Jak go znam to pewnie wroci z całym koszem nowych, jeszcze leprzych pomyslow, bo to wybitna jednostka. Wiem tez, ze zasięga opini prawnych i formuje front do walki o zniesienie blokady na nazwę miejscowosci. Rozmawial z Panią Jaworowicz i Panem Ryszardem Cebula. Mają byc programy o tej skandalicznej decyzji. Zgłosiło się tez kilku mecenasów, ktorzy nieodpłatnie chcą poprowadzic sprawe. Mozliwe wiec, ze cała sprawa bedzie miala swój final w sadzie. Ale na razie musi odpocząc. Przekaze mu pozdrowienia od Ciebie, napewno sie ucieszy

  • 0

    29. ~  2010-12-23 09:43:32  host: p10-03.opera-mini.net

    28 a te legendarne komentarze nr 40,46,48,51 pod artykułem telepolis "nowa reklama oferty biznesowej play" pisałeś ty czy twój brat? Sprawdź w archiwum i odpisz

  • 0

    31. ~PLAY  2010-12-23 10:05:33  host: z22-04.opera-mini.net

    29, jakie to ma dzisiaj znaczenie na dzien przed świetami? ;) nadal mam playa ale inny telefon. W lg koncowka padla í zasieg byl gorszy. W noki jest lepiej ale daleko do idealu. Wiesz ze lubie playa ale tej nachalnosci i wciskania kazdemu przez niektorych oponentow a szczegolnie jednego groszoznawce nie cierpie. Jestem dowodem na to ze play nie jest idealny dla kazdego. No lece bo mam powazny projekt do zrobienia ;) pozdrawiam

  • 0

    32. ~  2010-12-23 10:10:14  host: p10-03.opera-mini.net

    Ale o końcówce mocy dowiedzieliśmy się dopiero jak twój brat postanowił wrócić do play z ery. Wcześniej o tym nie pisał.

  • 0

    33. ~Nigger  2010-12-23 11:14:52  host: 212.160.172.70

    ale bzdury. Platformy satelitarne juz dawno przescignely kablowki w liczbie abonentow. Po co badac liczbe klientow skoro to sa twarde dane ktore mozna po prostu sprawdzic (a pozostale dane ma GUS) - mega marnotrawstwo publicznych pieniedzy.

  • 0

    34. ~  2010-12-23 14:24:23  host: dpb168.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @ 11 proponuje zrobić rozeznanie w ofertach. CO dokładniej miałeś na myśli? Stawki za połączenia są wszędzie porównywalne i orange pod tym względem nie odbiega od pozostałych operatorów, a ofert też nie brakuje. Przecież tylko przed świętami operatorzy otrzymują automatycznie dodatkowe minuty do wygadania (pogaduchy )- bez konieczności spełnienia jakiś dodatkowych warunków.

  • 0

    35. ~  2010-12-23 16:06:08  host: dpb168.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @16 w pełni się z Tobą zgodzę. Przyznam szczerze, że osobiście nie bardzo rozumiem, o co tyle szumu. Awaria trwała raptem 3-4 h a oburzeń nie sposób było zliczyć. Dobrze, że Orange zaproponował rekompensatę- jak by nie było jest to miły gest z ich strony. Poza tym dodatkowy pakiet minut jest też w świątecznych pogaduchach, więc trochę si e teraz tego nazbierało.

  • 0

    36. ~mimfor  2010-12-26 18:29:25  host: art84.neoplus.adsl.tpnet.pl

    co ciekawe prawie 1% rynku zdobył myphone to tyle samo co iphone :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-166-154.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.