Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Rynek telefonii stacjonarnej kurczy się. Netia stawia więc na klienta biznesowego [wideo]

Rynek telefonii stacjonarnej kurczy się. Netia stawia więc na klienta biznesowego [wideo]

LuiN 17 Stycznia 2013 18:18

1 0

Netia prognozuje, że przychody w 2013 roku będą niższe niż w 2012 roku. Powód ? niższe stawki MTR i spadająca popularność telefonii stacjonarnej. Aby zrównoważyć spadki, operator większy nacisk planuje położyć na rozwój usług dla biznesu, które są najbardziej zyskowne.

Było pewne oczekiwanie, że przychody w dalszym ciągu będą rosły. A nie rosną tak, jakbyśmy tego chcieli ? mówi Newserii Mirosław Godlewski, prezes Netii. Zgodnie z ostatnią prognozą spółki przychody na koniec 2012 roku przekroczą 2,1 mld zł. W 2013 roku mogą być o 200 mln zł niższe.

Jedną z przyczyn jest redukcja stawek MTR. To jest przełożenie niemal jeden do jednego, głównie z ruchu hurtowego, ale także z ofert dla klientów biznesowych. Drugą przyczyną jest malejąca liczba klientów, głównie tradycyjnej usługi głosowej. I to zarówno wśród klientów biznesowych, jak i w dużo większym stopniu wśród klientów indywidualnych ? wyjaśnia Mirosław Godlewski.

Zapowiedzi spadku obrotów nie są dla branży zaskoczeniem, podobnie jak spadek liczby użytkowników tradycyjnej telefonii w Polsce. Poza tym spadają opłaty za korzystanie z niej. Według szacunków Netii rynek stacjonarnych usług głosowych maleje w tempie 6% rocznie.

Spółka położyć ma w najbliższym czasie większy nacisk na rozwój usług w ramach własnej infrastruktury. Należy do niej około 13 tys. km sieci światłowodowych i tysiące kilometrów kanalizacji teletechnicznej. Spółka szacuje, że około 60-70% nowoczesnych biurowców w dużych miastach Polski jest podłączona właśnie do jej sieci.

W grę wchodzi także rozwój nowych usług zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych, przy czym o ile przychody rozkładają się między te segmenty po połowie, o tyle marża już nie. Proporcja wynosi 37 do 63%. Mimo że użytkowników telefonii stacjonarnej wśród klientów indywidualnych ubywa, Netia chce walczyć o ten segment odbiorców.




Jeśli chodzi z kolei o rozbudowę oferty dla klientów biznesowych ? główne źródło zysków operatora ? to dotyczyć będzie ona zarówno zwykłych podłączeń internetowych dla małych biznesów poprzez sieci typu VPN czy MPLS (w praktyce umożliwiają scentralizowany dostęp do Internetu, telefonii stacjonarnej i mobilnej), jak i tych wyspecjalizowanych jak np. Content Delivery Networks, czyli dostarczania lepszej jakości poprzez rozbudowę sieci serwerów jak najbliżej klienta.



Wiadomo już także, że nowych ofert łączenia usług (np. dystrybucja prądu i pakiet telefon, telewizja, internet, którą Netia oferuje z RWE) raczej w tym roku nie będzie.

To jest na razie eksperyment. Na pewno chcemy z jednym partnerem tego rodzaju współpracę w zakresie dystrybucji energii prowadzić. A czy inne usługi będziemy dołączali? Na pewno nie te, które mają małe marże, tak jak np. dostarczanie gazu. Więc mało prawdopodobne jest, by w roku 2013 kolejne podobne tematy u nas zaistniały ? dodaje prezes spółki.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:
w sumie: 10
  • 0

    1. ~666  2013-01-17 18:25:05  host: host-31-6-144-37.dynamic.mm.pl

    oj cos cienko piszczy ta netia! klienci uciekaja oj uciekaja :)

  • 0

    2.  2013-01-17 19:29:51

    Konsolidacja rynku się kończy i zamiast wyciskać z tego co mają to czekają na łaske/niełaske regulacji hurtowych. Integracja z dialogiem to ich priorytet zapominając po co budowali tak duży projekt jakim jest LLU. Teraz już zapomnieli że można na nim sporo ugrać, gdyby tylko się chciało przełączać klientów na swoje DSLAMy. Niee... teraz robią połączenie z Dailogiem i są skupieni na jednym zadaniu. Oferta jest kiepska, słabo wyeksponowane zalety LLU i kiepska obsługa BOK. W takim tempie więcej będziecie odłączać niż przyłączać. Szczególnie to boli jak się tyle kapuchy władowało w LLU i nie widać żeby to przynosiło zyski. A comiesięczne rachunki sporo kosztują. Zdecydowanie najbardziej ja tym korzysta TP. W końcu udostępnia swoje lokale i miedź. Aktualnie jeśli ktoś nie ma krótkich kabli dla LLU lub kabla Netii to lepiej nie bawić się z nimi w umowy. Problemy problemy i jeszcze raz problemy - to spotyka na każdym roku klienta Netii. Nawet w rodzinie Netia nie jest obiektem pozytywnych komentarzy. Zawsze coś muszą zje%%ć, nawet najprostsze uruchomienie usług.

  • 0

    3. ~LepikPL  2013-01-17 23:33:28  host: user-31-174-72-176.play-internet.pl

    Tylko synergia może uratować Netię. Połączenie z opem GSM + usługi TV + sprzedaż kontentu multimedialnego. Tylko pakiety mają sens. Wciskanie na siłę lojalki ADSL ze stacjonarką nie ma sensu. Ludzie rzygają na myśl o telefonii stacjonarnej. Trzy telefony dziennie z propozycjami kocy leczniczych, filtrów do wody i książek o *** może wykończyć najtwardszego zawodnika. Obudźcie się, bo dobrze wam życzę. Pomijając fakt legendarnego burdelu w papierach przy zawieraniu umów - sami chyba nie kapujecie subtelnej różnicy LLU/CU/BSA - staracie się, żeby było fajnie. Pozdro dla Netii

  • 0

    4. ~LepikPL  2013-01-17 23:39:08  host: user-31-174-72-176.play-internet.pl

    No i klapa. Zara się pozmieniają FTR/MTR i wybuchnie bomba innych opów stacjonarnych z grosikami za minutę na komórki.

  • 0

    5.  2013-01-17 23:50:44

    Kiepściutko, każdy orze jak może ale Netia najwyraźniej nie wie jak. Skończyły się pomysły na biznes? Teraz chwytamy się wszystkiego. Niestety budel z umowami to standardowy problem Netii. Sam byłem świadkiem jak w rodzinie nie przyjęto przeniesienia WRL na WRL bo coś tam nie pykło. Standardowe przeprosiny i wniosek: nigdy więcej Netii. Nie dziwie się, że ktoś rezygnuje na stałe jak za każdym razem gdzie nie pomagam z przeniesiem Internetu to występują problemy. A potem świeć oczami za dziadostwo. W tym wypadku już więcej Netii nie polecam. A złapałem kilka klientów, którzy słono płacą za wasze usługi. A propos DLM na BSA i ogólnie z limitu prędkości (kiepska sieć TP). W najnowszej aktualizacji Netia Spot (5.4.8.2.89) zniknęła informacja o maksymalnych parametrach łącza, tłumieniu i SNR. W ten sposób mniej kumaci wywnioskują że tak ma być i się odczepią. A firma ma czyste ręce - tyle ma być i jest... DLM będzie mocno przeszkadzał. W sumie BSA nie ma nic ciekawszego co by nie miało TP. No może sprawnie działający Youtube?

  • 0

    6. ~elf  2013-01-18 01:02:27  host: aadv235.neoplus.adsl.tpnet.pl

    a jak później dane klientów biznesowych wyciekną, a Netiia zastosuje taktykę strusia to każdy będzie zadowolony.

  • 0

    7. ~  2013-01-18 06:04:10  host: 213-238-99-30.adsl.inetia.pl

    Netia niech nie tłumaczy w ten sposób swoich durnych decyzji biznesowych. Ludzie rezygnują? Bo nie macie głąby atrakcyjnego planu na komórki. To by zahamowało nieco odejścia, ale nie, lepiej narzekać.

  • 0

    8. ~  2013-01-18 06:09:21  host: 213-238-99-30.adsl.inetia.pl

    A do przedmówców - ja również miałem niezłe jaja z BOK i reklamację przy ostatnim przedłużeniu, na szczęście odkręciłem wszystko, ale co się podenerwowałem i podzwoniełem to moje... Generalnie, gdyby do Orange nie było tak ciężko wrócić (wizyta w salonie, straszenie "miesiącem bez internetu") to bym się specjalnie nie zastanawiał, bo nie widać jakiś dużych różnic w cenach, a może, po prostu może tam by byli profesjonaliście po drugiej stronie słuchawki/w centrali.

  • 0

    9. ~  2013-01-18 06:15:16  host: 213-238-99-30.adsl.inetia.pl

    @maciejnet - dzięki za info, no to nieźle... Zastanawiałem się, czy nie brać netiaszrota przy (ewentualnym) kolejnym przedłużeniu, ale teraz ewidentnie widać, że Netia chce się pozbyć problemu i oczekiwań klientów, którzy trochę ogarniają temat i wiedzą co powinno im się należeć... Jak można usunąć takie informacje, bo co, konsultant, który się na szrota zaloguje będzie je widział i to ma niby wystarczyć? To już nie będzie z czym na forum zadawać pytania i o to pewnie chodzi... Co do DLM, to moim rodzicom właśnie ścięło nieco 10Mbps, ale im to nie przeszkadza. Tym niemniej, jak to już będzie szerzej wprowadzone, czuć można kolejne problemy. Generalnie o ile zostanę w Netii, to rezygnuję ze stacjonarnego, albo przeniosę go do VoIP (utrzymanie 1 zł), albo, choć tego głąby nie napiszą na stronie, zostawię u nich numer o ile będą mieli abonament w cenie utrzymania łącza. Głównie do odbierania, bo choć telemarketerzy wydzwaniają cały dzień, to czasem jednak warto mieć stacjonarny.

  • 0

    10.  2013-01-20 22:26:58

    Jakby to delikatnie napisać, Netii mam dość i gdy tylko skończy mi się cyrograf, to wracam z WLR (na szczęscie tylko na jednym numerze popełniłem ten błąd) do TPSA/Orange...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-159-145-68.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.