Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Rynek gier na komórki to głównie Nokia

Rynek gier na komórki to głównie Nokia

WitekT 9 Listopada 2004 19:35

0 0

Jabler.pl - jeden z największych polskich portali specjalizujących się w dystrybucji gier Java na telefony komórkowe przeprowadził analizę sprzedaży gier na poszczególne modele telefonów.



Jak można było oczekiwać, najwięcej osób pobierających gry Java posiada telefony firmy Nokia. Oprócz faktu, iż telefony tego producenta są zdecydowanie najpopularniejsze na polskim rynku, dodatkowym elementem sukcesu był zapewne największy wybór gier dostępnych na Nokie. Łącznie na telefony z Finlandii przypada około 52% pobieranych gier.

Drugim liczącym się producentem w wyścigu jest niemiecki Siemens. Z osób pobierających gier prawie 18% posiada telefony tego producenta.

Trzecie miejsce zajęła Motorola, z udziałem lekko powyżej 10%. Jednak o ile w przypadku dwóch poprzednich producentów, których udział pozostaje na mniej więcej stałym poziomie, Motorola notuje lekki spadek. Jeszcze dwa miesiące temu udział Motoroli wynosił ponad 12%.

Kolejne miejsce zajęli: SonyEricsson (z udziałem prawie 9%), Samsung (5%), Sagem (4%) oraz Philips (1%). W ostatnich miesiącach największym wygranym z powyższych okazał się Sagem. Jeszcze miesiąc temu na telefony tego producenta przypadało zaledwie 1% pobrań. Jest to zasługa wprowadzenia na polski rynek nowego modelu: Sagem My X5-2. Jego dostępność w promocji u operatorów spowodowała, że grono jego użytkowników wyraźnie wzrosło. Istnieje jeszcze jeden czynnik mogący stać za nagłym wzrostem pobrań gier na ten telefon. Mianowicie producent uniemożliwił w tym modelu wgrywanie nowych gier poprzez kabel lub łącze podczerwieni. Jedyną drogą pobrania dodatkowych gier na My X5-2 pozostaje połączenie WAP. W dużym stopniu ogranicza to tak powszechne w Polsce zjawisko piractwa.

Inni producenci telefonów jak Alcatel, LG, Panasonic czy Sharp mają niewielki udział, gdyż telefony tych producentów obsługujące Java nie są (lub długo nie były) dostępne na polskim rynku.

Z kolei analizując ilość pobrań gier na poszczególne modele telefonów dochodzimy do kolejnych ciekawych wniosków. Grupą telefonów, na które przypada największa liczba pobrań są telefony Nokia - seria 40 (3100, 3200, 3300, 5100, 6100, 6610, 6800, 7210, 7250 i inne) z udziałem ponad 26%. Za zwycięstwem przemawia po pierwsze - liczba urządzeń w serii, a po drugie ich długa historia obecności w przeróżnych promocjach u operatorów. Na drugim miejscu uplasowała się Nokia seria 30 (prawie 16%). Jest to jednak zasługa w zasadzie tylko jednego telefonu - mianowicie wszechobecnej Nokii 3510i. Można przyjąć, że w zasadzie wszystkie pobrania na Nokie serii 30 przypadają na ten telefon. Zatem jeśli rozważać pojedyncze modele telefonów (a nie ich serie) - Nokia 3510i jest niekwestionowanym liderem rynku. Nie jest to zresztą zaskoczeniem. Wszak telefon ten - jako obecny na rynku już od ponad dwóch lat należy nadal do najchętniej kupowanych telefonów w niższym segmencie rynku. Posiadaczami tej taniej słuchawki są przeważnie ludzie młodzi, a więc grupa, która najbardziej interesuje się grami komórkowymi.




Kolejne, trzecie miejsce zajmują telefony SonyEricsson z serii T (T610 oraz T630) - 8,3 %. To ostatnio najchętniej kupowane urządzenia w promocjach. Zaawansowane technicznie, a przy tym już o dość niskiej cenie.

Miejsce czwarte i piąte przypadły telefonom Siemensa. Na czwartym - seria 55 (S55 , M55, SL55). Kiedyś należały do najpopularniejszych na rynku. Obecnie ich udział maleje, jako iż są one wypierane są przez nowsze modele, ale jak widać nadal ich udział (ponad 7%) pozostaje znaczący. Na miejscu piątym - Siemens seria 60 (C60 i MC60). Nie są to zbyt udane modele, jeżeli chodzi o obsługę Javy (szczególnie C60, który jest po prostu zbyt wolny). Mimo to - liczące się grono ich posiadaczy (prawie 7%) wymusza na producentach gier przygotowywanie osobnych wersji gier także na te słuchawki.

Kolejne miejsce dość nieoczekiwanie przypada telefonowi Motorola C550 (5% udziału sprzedaży). Mały wybór gier na ten telefon jest podyktowany jego kiepskimi parametrami technicznymi oraz niewielkim ekranem o ograniczonej liczbie kolorów. Mimo to, jako że telefon był ten w swoim czasie dość mocno promowany i dostępny w bardzo niskiej cenie, grono jego użytkowników jest nadal znaczne.

Z nimi plasuje się telefon Sagem My X5-2 z udziałem 4,3% o którym już pisaliśmy. Dziwi natomiast kolejne, niskie miejsce telefonów Motoroli serii V (V300, V500, V600) - zaledwie 4% pobrań. Telefony te są wprost wymarzone do obsługi gier. Doskonały wyświetlacz i szybki procesor oraz fakt, że obecnie coraz więcej z nich pojawia się w promocjach spowodują, że ich udział w kolejnych miesiącach będzie z pewnością wzrastał.

Następna na liście powraca Nokia ze swoją serią 60 (3650 , 7650 , N-gage). Dość niski udział pobrań (zaledwie niecałe 4%) można tłumaczyć jedynie wysoką ceną tych urządzeń. Wprowadzona niedawno na rynek nowa seria urządzeń Nokii - seria 60 midp 2 (należy do niej głównie 6600) zajmuje dopiero 11 miejsce w rankingu z udziałem 3% i została jeszcze wyprzedzona przez serię X Samsunga (telefony X100 oraz X600), na które to przypada 3,8% pobrań.

Telefony z czarno-białym wyświetlaczem obsługujące Javę (Nokia 3410, 6310i, Siemens M50, SL45i ) wyraźnie odchodzą już do lamusa. Obecnie przypada na nie zaledwie 4% pobrań (jeszcze rok temu było to około 15%). Dziś żaden z liczących się producentów gier nie produkuje nowych gier na te telefony, więc skazane są one na powolną śmierć.

Podsumowując: niekwestionowanym liderem rynku gier komórkowych pozostają telefony Nokia, w drugie lidze zawzięcie walczą Siemens, Motorola oraz SonyEricsson. Nowi "gracze" - Samsung, Sagem czy Philips na razie nie odgrywają jeszcze znaczącej roli i raczej nie zagrożą jeszcze pozycji "drugoligowców" w nadchodzącym roku. Co będzie później - czas pokaże. Na pewno przyszłość leży w telefonii 3G. Tutaj na razie przewagę mają azjatyckie tygrysy (LG, Nec, Samsung), ale to już temat na odrębny artykuł....

Źródło tekstu: jabler.pl     

Dodaj do:
w sumie: 0


Nikt jeszcze nie wyraził swojej opinii.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-111-118.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.