Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Rok to za mało

Rok to za mało

WitekT 20 Września 2005 12:17

0 0

Operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek przechowywać dane o połączeniach telefonicznych jedynie przez 12 miesięcy – po tym czasie odmawiają prokuraturze wydawania billingów. W ten sposób tracone są cenne dowody w sprawach karnych. Obecnie w aferze paliwowej.

Nie chodzi o udostępnienie treści danej rozmowy, ale billing. Operator ma obowiązek zabezpieczyć dane, których żąda sąd lub prokurator na czas nie dłuższy niż 90 dni. Teoretycznie kodeks postępowania karnego daje więc organom ścigania skuteczne narzędzie pozyskiwania dowodów w sprawach karnych. W praktyce jest ono jednak blokowane przez prawo telekomunikacyjne.




Operatorzy, odmawiając wydawania billingów połączeń po upływie 12 miesięcy od dnia, w którym miała miejsce dana rozmowa telefoniczna, działają zgodnie z prawem telekomunikacyjnym. Stanowi ono, że operator, który przetwarza tzw. dane transmisyjne o abonentach (dotyczące m.in. wykonywanych połączeń), ma obowiązek przechowywać je przez okres 12 miesięcy. Po tym czasie dane są usuwane lub anonimizowane (czyli albo usuwa się je w całości, albo w takiej części, aby uniemożliwić identyfikację dzwoniących).

Od 3. sierpnia obowiązują dłuższe terminy przedawnienia karalności i wyrokowania niektórych przestępstw. Zdaniem prokuratorów, aby można było mówić o skutecznym postępowaniu dowodowym, okres, w którym można by żądać billingów połączeń, powinien być zbliżony do terminów przedawnienia (czyli sięgać nawet 30 lat – tak jak przy przedawnieniu zbrodni zabójstwa). Póki co, nie ma jednak żadnego projektu zmian w tym zakresie. Przedłużeniem terminu przechowywania danych o połączeniach nie są, rzecz jasna, zainteresowani operatorzy, którzy obawiają się wzrostu związanych z tym kosztów.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    1. ~zofia  2005-09-20 13:17:23  host: rev-26.malnet.pl

    A na czym te koszty miałyby polegać?
    Poza tym mają nieprzyzwoicie wysokie zyski, pora by się podzielili z Państwem i obywatelami w tym i dla dobra abonentów:)

  • 0

    2. ~  2005-09-20 17:47:00  host: dnr195.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Z tym dobrem abonentów to polimeryzowałbym...

  • 0

    3. ~zofia  2005-09-20 21:39:56  host: rev-26.malnet.pl

    To zwrot retoryczny, powtarzany między innymi przez samych Operatorów:)))
    Zawsze dla "dobra klienta"

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-185-160.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.