DAJ CYNK

Roaming: nowe przepisy ułatwiają życie Europejczykom

orson_dzi

Prawo, finanse, statystyki

Tego lata mieszkańcy UE po raz pierwszy mogli korzystać z komórki za granicą w taki sam sposób jak w kraju.



Tego lata mieszkańcy UE po raz pierwszy mogli korzystać z komórki za granicą w taki sam sposób jak w kraju. Już wiedzą, że weszły w życie nowe przepisy znoszące opłaty roamingowe, i swobodniej korzystają z telefonu.

Z badania Eurobarometr Flash wynika, że zdecydowana większość Europejczyków już teraz dostrzega korzyści wynikające z roamingu bez dodatkowych opłat. 71% uczestników badania wie, że opłaty roamingowe zostały zniesione, a 72% twierdzi, że oni sami lub ich znajomi odniosą w związku z tym korzyści. Wśród respondentów, którzy po 15 czerwca wyjeżdżali za granicę, odsetek osób świadomych, że dodatkowe opłaty roamingowe zostały zniesione, wynosi 86%.

Ankieta Eurobarometr została przeprowadzona pod koniec sierpnia, czyli pod koniec wakacji szkolnych. Jej wyniki dowodzą, że tego lata - które dla osób podróżujących w obrębie UE było pierwszym latem bez dodatkowych opłat roamingowych - zachowania konsumentów korzystających z telefonu komórkowego za granicą uległy zmianie. Co się zmieniło?

W grupie respondentów, którzy wyjeżdżali za granicę po 15 czerwca, odsetek posiadaczy komórek korzystających z Internetu w roamingu tak często, jak w kraju, wzrósł dwukrotnie i osiągnął 31%. Przed 15 czerwca z Internetu w roamingu korzystało tylko 15% wyjeżdżających za granicę. Odsetek respondentów, którzy nigdy nie korzystali za granicą z usług mobilnej transmisji danych po 15 czerwca spadł o połowę i wyniósł 21%. Przed 15 czerwca wynosił on 42%.

Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci coraz rzadziej ograniczają korzystanie z telefonów komórkowych w innych krajach UE: mniej osób wyłącza telefony (12%) w porównaniu z sytuacją sprzed 15 czerwca (20%). Jednak nawet po wprowadzeniu zmian w przepisach 60% podróżujących wciąż ogranicza korzystanie z telefonu komórkowego podczas pobytu w innym kraju UE.

Operatorzy sieci komórkowych już odczuwają skutki zmian zachowań konsumentów. Wielu z nich odnotowało już istotny wzrost ilości danych pobieranych przez podróżnych, która tego lata zwiększyła się kilkakrotnie (trzykrotnie, sześciokrotnie, a nawet bardziej) w porównaniu z latem 2016 roku.

Zobacz: Operatorzy komórkowi w Polsce chcą przywrócenia opłat roamingowych

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Komisja Europejska