Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Reklama Mobilkinga narusza normy

Reklama Mobilkinga narusza normy

sirmark 14 Maja 2008 21:51

0 0

Reklama telewizyjna Mobilkinga pokazuje kobiety jako gorszą płeć, ma charakter dyskryminujący, a tym samym narusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa - orzekła Komisja Etyki Reklamy (KER).

Komisja podzieliła tym samym opinie wyrażone w napływających do niej skargach, gdzie podnoszono, że "reklama jest rażącym przykładem dyskryminacji ze względu na płeć".

W reklamie sieci Mobilking użyte zostały m.in. następujące sformułowania: "Coraz częściej kobiety chcą dorównać nam, mężczyznom"; "Spójrzmy prawdzie w oczy"; "Niektóre rzeczy zawsze były i będą tylko dla nas - mężczyzn"; "Pewne rzeczy są tylko dla prawdziwych facetów".

Powyższym słowom, wypowiadanym przez lektora, towarzyszą scenki, w których kobiety są przedstawiane jako nieudolnie wykonujące prace, stereotypowo klasyfikowane jako typowo męskie zajęcia - przypomina Komisja Etyki Reklamy.

Zdaniem skarżących: "reklama pogłębia stereotypy, propaguje dyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet, uwłacza godności kobiet, pokazuje i utrwala obraz kobiety jako głupiej niezaradnej istoty, której głównym atutem jest seksowne ciało".




Zespół orzekający w tej sprawie podzielił zarzuty skarżących, uznając, że "przedmiotowa reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa" - informuje KER.

Komisja uznała, że jakkolwiek dopuszczalne jest pokazywanie w reklamie, zwłaszcza w żartobliwej formie, zarówno mężczyzn jak kobiet, którym wykonywanie pewnych zadań nie wychodzi, to w tym przypadku mamy do czynienia z "ewidentną" dyskryminacją płci, która jest niedopuszczalna.

Zespół Orzekający zaznaczył, że wiele kobiet z sukcesem wykonuje przedstawione w reklamie prace strażaka, mechanika, drwala. Reklama może obrażać zarówno kobiety wykonujące te zawody, jak również kobiety uprawiające pokazane w reklamie trudne sporty - np. boks, piłkę nożną - napisano w uchwale KER.

Jednocześnie Zespół Orzekający podkreślił, iż użyte w reklamie sformułowania wygłaszane przez lektora, nie mają na celu pokazania odmienności płci, tylko przedstawienie płci żeńskiej jako gorszej - stwierdza uchwała.

Zespół Orzekający stwierdził ponadto, że "na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy".

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 30
  • 0

    11. ~mazerlok  2008-05-14 22:58:28  host: ip-195-136-192-178.broker.com.pl

    no i dobrze tak bambusom. do buszu z takimi reklamami. od samego poczatku uważałem ja za beznadziejnie debilną. ewidentnie obraza kobiety. jeszcze powinni zapłacic karę na rzecz jakiegoś domu dziecka albo coś w tym stylu. gość który to wymyślił powinien odejść z reklamy bo się do tego nie nadaje. jak chciał zrobić coś prowokującego to mógł tak jak jeden znany artysta pomachać swoim przyrodzeniem z napisem mobilking przed publicznością. dzisiaj już by go nie zamkneli w kiciu bo wykręciłby się sianem że to był jakis performens.

  • 0

    12. ~jojo  2008-05-14 23:00:19  host: egv121.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niedługo KER i feministki wezmą się za "tempom" blondynkę z reklamy Play'a. A tak w ogóle (może jestem starej daty) - mnie podobały się bardziej pierwsze reklamy sieci komórkowych. Obecne "szokowanie" w ofertach telekomów jakoś mnie nie rusza.

  • 0

    13.  2008-05-14 23:04:13

    "...... której głównym atutem jest seksowne ciało" przeciez taka jest prawda. Kobiety w wiekszosci swoje posady zawdzieczaja swojej pieknej twarzy lub ten tego;)) Nie czarujmy sie. Jesli firma ma przyjac 10 osob, przyjmie 2 facetow do roboty i reszte atrakcyjne wolne dziewczyny, ktore bedzie mozna obmacywac na spotkaniach biznesowych. Tak jest wszedzie.

  • 0

    14. ~karek  2008-05-14 23:09:01  host: aeii135.neoplus.adsl.tpnet.pl

    13: chyba na odwrót 8 facetów i 2 kobietki ;]

  • 0

    15. ~  2008-05-14 23:32:19  host: p11-06.opera-mini.net

    Mi tam wogóle nie przeszkadzały te reklamy;-). Raczej z humorem je oglądałem a o dyskryminacji wogóle nie pomyślałem. Ale jak to się mówi; są gusta i gusciki, jednego będą gorszyc, drugi będzie oko cieszył hehe. / nicram

  • 0

    16. ~V  2008-05-14 23:47:40  host: hyp-g-81.pabianice.msk.pl

    szanowna komisja niech się lepiej zajmie reklamami podpasek i tamponów obrazowo wypełnianych płynami które emitowane są zawsze wtedy gdy spożywam posiłek. O maściach na celulitis, żylaki i inne hemoroidy nie wspominając.

  • 0

    17. ~Przemek  2008-05-15 00:38:21  host: idc82.idc.net.pl

    Ta reklama była jedynie zabawna, a nie dyskryminująca. Ciekawe, czy gdyby komuś z IDIOTÓW w Komisji palił się dom, co by wolał: żeby przyjechał zastęp silnych i sprawnych strażaków-facetów, czy też zastęp kobietek-strażaków. Niedługo nie będzie można pokazać, że kobieta jest w ciąży, bo to też będzie dyskryminacją płciową, w końcu facet tego nie może. Ciekawe, do jakiego poziomu absurdu niedługo dojdziemy. Chyba nie chcę wiedzieć.

  • 0

    18.  2008-05-15 05:53:04

    #albo jak się będzie jakaś feministka przeprowadzać. Ciekawe kogo najmie jako tragarzy? Pewnie swoje koleżanki, hahaha. No chyba że sama bedzie z szafą na plecach pomykać. Tak, już to widzę. Chyba że akurat tego dnia zapomni o feminizmie ;-)

  • 0

    19. ~J  2008-05-15 07:42:58  host: byw228.internetdsl.tpnet.pl

    Podrzucam propozycje Mobilkingowi, żeby do reklamy użyli zawodów, w których według przepisów kodeksu pracy nie wolno zatrudniać kobiet, np: górnik czy traktorzysta.

  • 0

    20. ~mirekb  2008-05-15 08:30:35  host: hii228.internetdsl.tpnet.pl

    cel marketingowcow zostal osiagniety.prostota mobilkinga to jej najwiekszy atut wiec moze jednak na tym warto skupic uwage,warto w nowej (byc moze)reklamie wspomniec ze doladowanie za 10pln przedluza o 3mies (dokladnie 93 dni)i moze swobodnie zastapic tel stacjonarny..SZKODA ZE NIE DA SIE UZUPELNIC MOBILKINGA W ZADNYM BANKU ANI PRZEZ INTERNET.NAWET NA BLUE.PL SIE NIE DA.TYLKO ŻABKA.SZKODA

  • 0

    21. ~piotr  2008-05-15 08:45:49  host: 212.160.172.70

    i co w związku z tym naruszeniem norm? jakieś konsekwencje za to piniesie?

  • 0

    22. ~  2008-05-15 10:05:55  host: apn-77-114-148-15.gprs.plus.pl

    O co oni się czepiają. Przecież to czysta prawda. Są takie rzeczy, które i tak mogą tylko faceci. Dopuki to kobietom do muzgu nie dotrze, to się będą rzucać. Gdyby tak nie było, to po co byłyby kobiety i mężczyźni. Ciekawe kto by chciał taki świat jak ostatnio był pokazany w "Seksmisji". Świat samych kobiet bez mężczyzn i na odwrót.

  • 0

    23. ~jojo  2008-05-15 10:33:50  host: egv121.neoplus.adsl.tpnet.pl

    22 - rusz trochę swoją "muzgownicą". ;-)

  • 0

    24. ~bugz  2008-05-15 16:32:37  host: chello089077034192.chello.pl

    ja myslalem ze nikt nie zblazni sie do tego poziomu zeby ciagnac dalej ta sprawe, zenada poprostu. wiadomo ze sa rzeczy do ktorych z natury pasuja mezczyzni. a to byla fajna reklama cos innego a nie proszki wybielacze i podpaski

  • 0

    25.  2008-05-15 16:36:29

    jojo: A widziałeś kobietę na koparce? Przy betoniarce? Na budowie przy rozbiórce z 5 kg. młotkiem? Jeśli tak to chyba nie była kobietą:) Już widzę moją żonę podpinającą przyczepę kempingową do samochodu z naciskiem ok.80-100 kg. na hak:)

  • 0

    26. ~jojo  2008-05-15 21:11:41  host: efr48.neoplus.adsl.tpnet.pl

    piotrM nie o to mi chodziło, ale to szczegół.

  • 0

    27. ~getITright  2008-05-15 23:03:18  host: host-81-190-124-62.szczecin.mm.pl

    czyli że co ? cenzura powróciła ?! może ta komisja nie powinna się nazywać KER, tylko... PRL ??? :D buhahah albo może SS-Sturmbrigade pani Gretkowskiej zaraz przypuszci atak na siedzibę mobilkinga ? :DDD a tak na serio to chyba oczywiste że kobiety się do pewnych rzeczy nie nadają (do innych z kolei się mężczyźni nie nadają) jak ktoś tego nie wie, albo nie rozróżnia kobiet od mężczyzn, to można mu jedynie współczuć :D

  • 0

    28.  2008-05-16 09:00:46

    jojo: teraz dopiero zauważyłem. Zamiast teli za 1 zł powinny być dla niektórych słowniki ort. za 1 zł:) Boje się o moje dzieci, które zaczynają dopiero przygodę z internetem, że też będą miały problemy z pisaniem poprawnym, bo każdy z nas w jakiejś części jest wzrokowcem. Sam niekiedy już się gubię czytając niektórych:) misczuf w necie nie brakuje:)

  • 0

    29. ~ppiter  2008-05-16 16:31:12  host: dop160.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "kobietę na koparce? Przy betoniarce? Na budowie przy rozbiórce z 5 kg. młotkiem?" moze i takie sa lae kto by je chcial :D

  • 0

    30. ~kajka  2008-05-16 18:24:51  host: 212.160.172.70

    fajna reklama tak naprawdę, myślę ze spece od reklamy przewidzieli to że będzie taki dym wokół całej sprawy, bo im więcej się o czymś mówi to jeszcze lepiej bo więcej ludzi o tym usłyszy i nie jest ważne czy mówi się żle czy dobrze;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-200-104.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.