Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Przetargi na częstotliwości lekiem na dziury w budżecie

Przetargi na częstotliwości lekiem na dziury w budżecie

LuiN 19 Listopada 2008 08:59

0 0

Od 300 do 400 mln zł zapłacą budżetowi państwa: P4, operator sieci Play, oraz spółka Aero 2, które wygrały ostatni przetarg na częstotliwości radiowe do budowy sieci komórkowych (dokładne kwoty nie są jeszcze znane). Telefonia mobilna to najbardziej lukratywny sektor telekomunikacyjnego rynku. Operatorzy nie wahają się płacić setek milionów złotych za prawa do częstotliwości - pisze Rzeczpospolita.

Wartość licencji inwestor wycenia na podstawie skumulowanej wartości marży EBITDA, jaką może przynieść projekt sieci komórkowej w okresie jego kredytowania - mówi Andrzej Voigt, członek zarządu firmy Mobyland, która w ubiegłym roku zapłaciła za licencję 102 mln zł. W tym samym przetargu konkurencyjny Centernet z grupy Romana Karkosika wyłożył 128 mln zł. W 2005 roku. Netia wygrała przetarg na częstotliwości radiowe, deklarując 345 mln zł.

Wszystkim tym daleko do rekordu, jaki ustanowili operatorzy komórkowi w 2000 roku: Era, Orange (wówczas jeszcze Idea) i Plus zadeklarowały wówczas prawie 2 mld euro za licencje sieci trzeciej generacji, w których dzisiaj świadczą usługi dostępu do Internetu. Spłaty zakończą się dopiero w 2022 roku.




Na wylicytowaniu częstotliwości się nie kończy, ponieważ za ich użytkowanie operatorzy również muszą płacić. Płacą również za każdy komercyjnie eksploatowany nadajnik sieci radiowej. W użytku jest coraz więcej zakresów częstotliwości, coraz więcej jest też nadajników sieci komórkowych GSM, więc przychody budżetu z tego tytułu również rosną.

W ubiegłym roku ich wartość wyniosła 223 mln zł. W pierwszej połowie tego roku już 113 mln zł - informuje Jacek Strzałkowski z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Z tych wpływów budżet łatwo nie zrezygnuje, więc apele o obniżenie opłat, jakie branża - zresztą dosyć cicho - wysuwa od kilku lat, nie spotykają się z odzewem.

Źródło tekstu: Rzeczpospolita     

Dodaj do:
w sumie: 4
  • 0

    1.  2008-11-19 09:09:24

    I dlatego ceny tak chętnie nie spadają dla klientów końcowych.

  • 0

    2.  2008-11-19 09:44:18

    Ceny nie spadają, bo operatorzy są pazerni i tyle. Play pokazuje, że jednka można obniżyć ceny.

  • 0

    3. ~mirekb  2008-11-19 10:04:08  host: hii126.internetdsl.tpnet.pl

    @3 dodajmy ze w poczatkowym stadium rozwoju..co tu czarowac minelo20miesiecy od startu a nawet nie maja 2mln NAPRAWDE "aktywnych kart sim".poczekajmy jak zdobędą 3-4mln

  • 0

    4. ~  2008-11-19 16:58:41  host: w3cache.wignet.pl

    Tak naprawdę PLAY pokazał że umie coś namieszać w rynku ale nie tak strasznie jak im się zdaje.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-174-129-148-239.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.