Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Przetarg na 1800 MHz do poprawki? UKE na razie ocenia oferty

Przetarg na 1800 MHz do poprawki? UKE na razie ocenia oferty

LuiN 22 Listopada 2012 09:22

0 0

Żaden z nowo wchodzących graczy na rynek, jeśli chodzi o pasmo 1800 MHz, nie będzie w stanie zaoferować pełnej usługi LTE - ocenia Andrzej Piotrowski, ekspert rynku telekomunikacyjnego Centrum im. Adama Smitha. Jego zdaniem to wina podziału częstotliwości zaproponowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Przekonuje, że UKE przetarg na tę częstotliwość, umożliwiającą udostępnienie szerokopasmowego Internetu, powinien rozpisać ponownie.

1800 MHz to jedno z najważniejszych pasm w Europie, które pozwala na osiąganie przepustowości około 150 Mb/s. UKE zdecydowało wcześniej, że podzieli je na 5 paczek po 5 MHz, przy czym jeden podmiot będzie mógł zdobyć nie więcej niż trzy z nich, czyli łącznie 15 MHz.

Urząd Komunikacji Elektronicznej postanowił to pasmo poszatkować To by nie przeszkadzało przy poprzednich technologiach- mówi Newserii Andrzej Piotrowski. Niestety, w tym momencie żaden z nowo wchodzących na rynek graczy, jeśli chodzi o to pasmo, nie będzie w stanie na bazie tego zaoferować pełnej przepływności.

Przekonuje, że dzisiaj operator, który chce uruchomić usługi w nowej technologii LTE potrzebuje co najmniej 20 MHz z planowanego do rozdzielenia pasma 25 MHz. W praktyce oznacza to, że zaproponowane przez UKE zasady nikomu nowemu (na tym polu działa już grupa operatorów kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka) nie umożliwią uzyskania pełnego pasma.

Można było też uporządkować to pasmo i w wielu krajach tak się robi - dodaje ekspert. Chodzi o tzw. refarming, czyli poukładanie częstotliwości tak, by bloki należące do poszczególnych operatorów przylegały do siebie. Dziś pasmo 1800 MHz jest nieciągłe, co utrudnia rozwój szerokopasmowego Internetu. Spółki kontrolowane przez Zygmunta Solorza-Żaka (Mobyland i CenterNet) mają teraz do dyspozycji 20 MHz, a po uporządkowaniu pasma mogłyby mieć jeszcze 10 MHz należące do Polkomtelu. Podobnie współpracujące ze sobą spółki PTC i PTK Centertel, które dziś dysponują podzielonymi częstotliwościami (każda łącznie po 10 MHz).




Zdaniem UKE uporządkowanie częstotliwości nie jest wykluczone. Urząd zamierza wziąć pod uwagę ewentualne stanowiska wyłonionych podmiotów zawarte we wnioskach o rezerwację. Te mogą, ale nie muszą, dotyczyć przydziału konkretnych zakresów częstotliwości w sposób zapewniający przyległość bloków.



W przetargu na częstotliwość 1800 MHz oferty złożyli: PTK Centertel, Polska Telefonia Cyfrowa, P4, Polkomtel, Sferia i Emitel. UKE spodziewa się rozstrzygnięcia przetargu do końca grudnia br. i szacuje, że może on przynieść około 600 mln zł wpływów do budżetu państwa.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:
w sumie: 45
  • -1

    26. ~Zakrza  2012-11-22 12:30:58  host: acxc34.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jezu, ale się jaracie tym Playem. To jest przedsiębiorstwo czy klub piłkarski, żeby mu kibicować? Ile można wspominać o tym Freshu, dzięki któremu podobno spadły ceny? Bo od tego czasu to ich oferta tylko się pogarsza. Ja wiem, że dają koszulki, w reklamach pokazują cycki, a Gruszka jest fajny, bo używa języka gimbusów, ale serio takie z Was dzieci, że to Wam się tak podoba? No chyba, że jesteście pracownikami Play, to wszystko jasne.

  • 0

    27. ~Słoneczny  2012-11-22 12:47:02  host: 89-78-96-19.dynamic.chello.pl

    Nie do końca rozumiem w czym ten gość w wywiadzie ma problem? Czy jest jakaś konieczność oferowania mega szybkiego LTE? Po co ludziom 100 czy 150 Mb/s? Przecież nikt takiej prędkości realnie nie potrzebuje. Przy 10-20 Mb/s swobodnie można przeglądać internet mobilny. I po co więcej? Internet mobilny i tak nie jest do ściągania gigantycznych plików ze względu na limity. A przecież internet kablowy też się rozwija. Moim zdaniem paczki są trafione, dobrze dostosowane do możliwości finansowych opów.

  • 1

    28. ~  2012-11-22 12:55:16  host: v30-09.opera-mini.net

    Nowa prezes nie ma czasu na takie pierdoly, w tym czasie lata przeciez po srilankach, dubajach i innych egzotycznych destynacjach, oczywiscie wszystko za pieniadze podatnika.

  • 0

    29.  2012-11-22 12:55:29

    27, Słoneczny - ale to bardzo prosta sprawa. Mam modem o prędkości pobierania do 22 Mb/s i 5,7 Mb/s uploadu. Dzielimy to przez 5-7 i wychodzą wartości realne. LTE 100 czy 150 Mb/s jest właśnie po to, żebyś miał swoje 10-20 Mb/s:-)

  • -1

    30. ~Brk!  2012-11-22 16:08:55  host: ip52-2.devices.net.pl

    @29 Kolego studencie - doczytałbyś, że agregacja nośnych to już rozwinięcie dostępne dopiero w LTE-Advanced. Na razie brak urządzeń które potrafiłyby wykorzystać poszatkowane pasmo. Zresztą "poszatkowanie" pasma wpłynie zdecydowanie na efektywność wykorzystania widma - im dłuższe przerwy tym większy problem w odbiorze sygnału. Efektywność LTE na kanałach 5MHZ jest porównywalna do dzisiejszego HSPA. Przy czym warto zaznaczyć, że JUŻ w tej chwili projektuje się systemy radiowe LTE+HSPA - które wykorzystają obie technologie na raz do transmisji danych.

  • -1

    31. ~Andrzej J. Piotrowski  2012-11-22 17:51:08  host: 77-255-32-146.adsl.inetia.pl

    @12, @13 Do wypowiedzi @30 Brk dodałbym jeszcze jeden element, który sprawia, że zamieszczony w maju 2012 artykuł koncepcyjny jest nie do końca spójny. Modulacja OFDM wykorzystująca wiele nośnych jest na DL. A co jest na UL? SC-FDMA. Warto więc zrozumieć możliwości oferowane przez LTE - to nie jest cudowne antidotum na zaniedbania regulacyjne. Oprócz tego co już wymienił @30 jest jeszcze dużo innych problemów. Ale ujmijmy to tak: jeśli dla kosmonautów opracowano metodę oczyszczania wody tak by pili własny mocz, to nie znaczy, że należy już przestać myśleć o budowie wodociągów...

  • -1

    32. ~Zygmunt  2012-11-22 18:03:18  host: host-109-107-24-149.ip.jarsat.pl

    Drogi panie LTE-Advanced to też LTE. Organizacja standaryzacyjna 3GPP nazwała LTE z Rel-10 jako LTE-Adavanced. I to tyle...

  • 1

    33. ~Zygmunt  2012-11-22 18:13:51  host: host-109-107-24-149.ip.jarsat.pl

    @31. Artykuł jest spójny. Proszę nie mylić nośnych z modulacji OFDMA, które de facto są podnośnymi(Subcarriers), ze składowymi nośnych (Carrier Component) z tekstu.SC-FDMA też wykorzystuje wiele podnośnych tak jak OFDMA ale są one inaczej rozmieszczone.

  • -1

    34. ~mirekb  2012-11-22 19:09:26  host: apn-46-169-85-45.dynamic.gprs.plus.pl

    jak pisalem juz wielokrotnie to ze pasmo jest poszatkowane wplywa na glówny czynnik okreslajacy przetarg-konkurencje..dlaczego 4 mno nie mialoby wpoldzielic w sumie 20 MHz lub ostatecznie 15MHz by zrobic cos w rodzaju roamingu na 4 jesli hurtownik zajmie sie zarządzaniem siecią??to bardzo dobry pomysł ktory popieram w calej rozciąglosci..moze doczekamy ofert na net rzędu 50zl 50gb w dzien i noc bez limitu??gdy to nastąpi bedzie mozna powiedziec ze mobilny internet w duzej mierze zstapi net stacjonarny-zakladaj ze bedzie dzialal DO 100Mbs to spelni cele agendy cyfrowej zanim ftth wejdzie w szerszej pekspektywie na rynek regulowany

  • -1

    35. ~  2012-11-22 21:38:10  host: 87-205-31-143.ip.netia.com.pl

    wszystkim którzy nie wierzą w moc play podaję cennik jednego z operatorów w czechach (oskar obecnie vodafone) minuta do innych sieci 6 koron około 1zł naliczanie 60/30. w sieci 3 korony (50groszy) takie samo naliczanie. te ceny są od około 8 lat. podaje link oferty na kartę http://www.vodafone.cz/osobni/telefony-a-tarify/volani/predplace ne-karty/ . Tak że nie narzekajcie na play

  • 0

    36.  2012-11-22 23:33:20

    35- franuś, wrzuć sobie na chroma to co zapodałeś, to się dowiesz, że Vodafone w Czechach oferuje naliczanie sekundowe.

  • 0

    37. ~Kamil P  2012-11-23 10:07:11  host: 78.156.175.131.ip.dev.euron.pl

    Po raz kolejny cytujecie człowieka który nie ma większego pojęcia o LTE. To co on pisze to totalne bzdury, bo LTE do szczęścia (dobrego działania) wcale nie potrzebuje kanału akurat 20MHz. Przy podziale pasma 1,8GHz możliwe jest aż kilkadziesiąt dobrych scenariuszy z punktu widzenia operatorów i klientów. Facet ma klapki na oczach i ciągle upiera się przy tylko jednej i w jego ocenie dobrej aranżacji podziału.

  • 0

    38. ~Andrzej J. Piotrowski  2012-11-23 10:29:43  host: 77-255-32-146.adsl.inetia.pl

    @37 Może przed radykalną oceną ad personam zacytuje Pan jakiś artykuł nie pochodzący z działu marketingu lub napisze własny o tych scenariuszach z analizą wymagań technicznych i kosztów ich spełnienia? Jakoś dziwnie w UK się poniecano ciągłym blokiem pasma dla Everything Everywhere. Pan wie lepiej?

  • 0

    39. ~Andrzej J. Piotrowski  2012-11-23 10:36:50  host: 77-255-32-146.adsl.inetia.pl

    @31 Z pewnością zna Pan już wyniki testów technicznych tej opcji w rel 10 w postaci sieci pilotażowych i nam tu poda miejsca oraz operatorów i harmonogram komercjalizacji? LOL

  • 0

    40. ~Zygmunt  2012-11-23 12:20:55  host: nat-o.sferia.net

    @39 Co terminy przeprowadzenia testów funkcjonalnych mają do rzeczy? Moje wątliwości budzi Pańska merytoryczna wiedza na temat systemu LTE i jego dalszych rozszerzeń. Tak jak wcześniej pisałem myli Pan pojęcia.

  • 0

    41. ~Andrzej J. Piotrowski  2012-11-23 17:52:00  host: 77-255-32-146.adsl.inetia.pl

    @40 testy mają to do siebie, że czasem są kubłem zimnej wody na rozpalone umysły teoretyków. Zakładam, że tekst, który Pan linkował przestudiował Pan gruntownie, więc posłużę się pewnymi skrótami. Na rysunku 3 pokazane są serving cells. To jest przypadek użycia dwóch nieciągłych bloków. A co będzie w przypadku trzech? A jak się te kręgi zmienią dla użytkownika przy powiedzmy 100 km/h? Jak będzie wyglądał handover strumienia HDTV 3D i czy sądzi Pan, że inżynier projektujący sieć przewidzi te najtrudniejsze przypadki, czy tak jak dziś operator powie "nie-da-się-bo-się-nie-opłaca"? Powtarzam do znudzenia: CA w Rel. 10 nie jest ZAMIAST refarmingu tylko dla tych przypadków, gdy z jakiś powodów technika musi niwelować błędy urzędników, zgodnie ze zdaniem z tego właśnie tekstu: "The easiest way to arrange aggregation would be to use contiguous component carriers within the same operating frequency band (as defined for LTE), so called intra-band contiguous." Dalej jest jak sobie radzić gdy jest z tym kłopot. EOT

  • 0

    42. ~  2012-11-24 16:17:24  host: v04-05.opera-mini.net

    25,w mojej lokalizacji net od Play działa świetnie,w innych miastach też,za to net od T to prawdziwa porażka.

  • 0

    43. ~  2012-11-24 16:20:58  host: v04-05.opera-mini.net

    26,jasne,kto się dobrze wypowiada o Play ten musi konieczne pracować w Play,przecież Play nie może mieć dobrego zasięgu i dobrej oferty,trzeba gnić w którejś z 3 sieci to jest ok, lepiej się dowiedz ilu pracowników 3 sieci to klienci abonamentowi Play to pogadamy.

  • 0

    44. ~  2012-11-24 16:24:21  host: v04-05.opera-mini.net

    27,popieram,20 MB/s to byłaby całkiem dobra prędkość,nawet 1MB/s to jest dobra oferta dla osób,które nie ściągają całego netu na swojego kompa czy laptopa.

  • 0

    45. ~  2012-11-24 16:27:53  host: v04-05.opera-mini.net

    27, co do ściągania przez net mobilny to przecież nie każdy będzie brał net z kabla skoro nie potrzebuje jak czasem trzeba zrobić np aktualizacje czy coś pobrać jakiś normalny plik, nie TB filmów i muzyki.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-131-189.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.