DAJ CYNK

Przepadanie środków w Go i POP zgodne z prawem

WitekT

Wydarzenia

Operator telefonii komórkowej nie zwróci pieniędzy klientowi, który nie wykorzystał w odpowiednim czasie zgromadzonych minut - wynika z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmował się pozwem klienta przeciwko PTK Centertel w związku z przepadaniem pieniędzy na koncie prepaid po wyłączeniu połączeń wychodzących - pisze Rzeczpospolita.

Operator telefonii komórkowej nie zwróci pieniędzy klientowi, który nie wykorzystał w odpowiednim czasie zgromadzonych minut - wynika z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmował się pozwem klienta przeciwko PTK Centertel w związku z przepadaniem pieniędzy na koncie prepaid po wyłączeniu połączeń wychodzących - pisze Rzeczpospolita.

Klient uznał, że operator zabierając pieniądze z konta POP lub Orange Go zawłaszcza sobie część przedpłaty, która nie znalazła pokrycia w spełnionym świadczeniu. Klient podkreślał, że już z samej nazwy usługi przedpłaconej (prepaid) wynika, że postępowanie operatora jest bezprawne, narusza bowiem art. 385 pkt 12 i 22 Kodeksu Cywilnego. Przewidują one, że klauzulą niedozwoloną jest m.in. wyłączanie obowiązku zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub w części, gdy konsument rezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania. Niedozwoloną klauzulą będzie też nałożenie obowiązku wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta. Klient wnoszący pozew podkreślał, że operator usankcjonował w ten sposób bezprawne przejmowanie nienależnych (nadpłaconych) środków z przedpłat.

Centertel nie uznał tych argumentów. Przekonywał sąd, że przepisy o klauzulach niedozwolonych nie dotyczą postanowień, które określają główne świadczenia stron (w tym cenę lub wynagrodzenie), jeśli zostały one sformułowane w sposób jednoznaczny. W razie zawarcia umowy w systemie prepaid świadczeniami głównymi są usługi telekomunikacyjne i opłaty za nie. Model ten polega właśnie na tym, że w określonym czasie można wykonywać lub odbierać połączenia telefoniczne w ramach dostępnego opłaconego limitu. Zakwestionowanie tych zasad stawiałoby pod znakiem zapytania cały system prepaid. Ten sposób rozumowania podzielił sąd i przyznał rację operatorowi.

Według nieoficjalnych informacji TELEPOLIS.PL, Centertel planuje niedługo wprowadzić możliwość zachowywania stanu konta aż do momentu wyłączenia połączeń przychodzących.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Rzeczpospolita