Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Prokuratura wszczęła śledztwo wobec PGT

Prokuratura wszczęła śledztwo wobec PGT

sirmark 5 Lipca 2016 16:55

9 2

W ramach prowadzonych postępowań mediacyjnych oraz interwencyjnych, UKE zidentyfikował problem, dotyczący nieetycznego oraz niezgodnego z obowiązującym prawem zachowania przedstawicieli handlowych, działających w imieniu i na rzecz spółki PGT, oferującej usługi pod nazwą Telefonia Polska Razem.

Proceder ten polega na dzwonieniu przedstawicieli handlowych PGT do abonentów i sugerowaniu, że rozmowa odbywa się z przedstawicielem dotychczasowego operatora świadczącego usługi. W trakcie rozmowy przedstawiciel handlowy PGT swoim działaniem wzbudza błędne przekonanie, m.in. jakoby dostawca usług telekomunikacyjnych, który dotychczas świadczył usługi danemu abonentowi, uległ likwidacji, został wykupiony przez inny podmiot lub przygotował nową ofertę na korzystniejszych warunkach. Bezpośrednim skutkiem powyższych działań jest doprowadzenie abonenta do złożenia podpisu pod nową umową o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawieraną na czas określony, oraz innymi dokumentami związanymi z taką umową, co wiąże się z wyrażeniem zgody na zmianę usługodawcy.

Przygotowane przez PGT dokumenty są dostarczane do abonenta za pośrednictwem firmy kurierskiej lub przez przedstawiciela handlowego.

W efekcie zamiast obiecanych korzystniejszych warunków, na których usługi mają być świadczone, abonent otrzymuje niekiedy wyższe niż dotychczas rachunki. Ponadto, zazwyczaj abonent dowiaduje się o fakcie dokonania zmiany dostawcy usług telekomunikacyjnych dopiero po pierwszym okresie rozliczeniowym, w którym usługi są świadczone przez nowego dostawcę. Sytuacja ta jest nie tylko wynikiem umyślnego wprowadzania abonentów w błąd przy zawarciu umowy co do tego, jakiego dostawcę usług dany przedstawiciel reprezentuje, ale również nie zostawiania abonentom kopii umowy oraz innych dokumentów z nią związanych.

W przypadku gdy abonent zdecyduje się przedterminowo rozwiązać zawartą w wyżej opisany sposób umowę, PGT nalicza opłatę wyrównawczą, zwaną także karą umowną, będącą zwrotem przyznanych abonentowi przez nowego dostawcę usług telekomunikacyjnych ulg w opłatach abonamentowych.




Zobacz: Telefonia Polska Razem - ostrzeżenie konsumenckie UOKiK
Zobacz: Oświadczenie spółki PGT w sprawie ostrzeżenia UOKiK

Mając na uwadze ochronę interesu abonentów, UKE złożył zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa przez PGT na szkodę 221 abonentów. W dniu 24 czerwca Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie doprowadzenia oraz usiłowania doprowadzenia w latach 2014 - 2015 na terenie całego kraju, szeregu osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez zawieranie umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych po uprzednim wprowadzeniu abonentów w błąd co do podmiotu świadczącego usługi i warunków umowy, a następnie naliczeniu opłat abonamentowych i wyrównawczych wynikających z tych umów.

UKE zwraca się również do wszystkich pokrzywdzonych przez PGT osób z prośbą o zgłoszenie sprawy do UKE, który to przekaże ją do organów ścigania.

Dodatkowo UKE poinformował, że 31 marca wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej na PGT w związku z:
  • naruszeniem obowiązku określonego w art. 57 ust. 6 Pt poprzez pobieranie przez spółkę od konsumentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przez PGT przed rozpoczęciem świadczenia usługi WLR/Abonament, w przypadku dokonania przez konsumenta wyboru PGT jako dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych w ramach promocji "Elastyczny" lub "Elastyczny 19", a następnie rozwiązania przez konsumenta umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przed rozpoczęciem świadczenia usługi WLR/Abonament lub wycofania zamówienia na usługę WLR/Abonament,
  • naruszeniem obowiązku określonego w art. 56 ust. 4 Pt poprzez nieokreślenie w treści umów o zapewnienie przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej numeru tymczasowego przydzielonego abonentowi, w przypadku umów zawartych w ramach promocji "Odbierz telefon - Polska bez limitu 29,99", "Odbierz telefon - Polska i UE bez Limitu 59,99", "Zawsze Taniej".

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:

Tagi: pgt | prokuratura

w sumie: 12
  • 0

    1.  2016-07-05 17:25:16

    Opisany proceder jeży włosy na głowie. Dobrze, że się za to wzięli, ale znając życie postępowanie będzie się toczyć latami, a ostateczna kara będzie śmiesznie niska. Ta firma powinna zniknąć z rynku, a szefowie trafić na lata za kratki.

  • 0

    2.  2016-07-05 18:05:18

    Za takie "firmy" sprawy w sądzie powinny być z automatu + komornik który wchodzi na cały ich majątek, jak się będziemy tak ciągle cackać to takie "firmy" zawsze będzie się opłacało otwierać oszustom i złodziejom.

  • 0

    3. ~Timi  2016-07-05 19:26:19  host: apn-37-249-59-170.dynamic.gprs.plus.pl

    Moja babcia została w ten sposób naciągnięta, a zanim się zorientowaliśmy, że coś podpisała - za zerwanie umowy poszło 600zł ponad. trzeba chyba zgłosić się do UKE.

  • 0

    4. ~  2016-07-05 19:33:16  host: 188.146.76.230.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Orange powinno pozwać takie firmy za wykorzystywanie nazwy "Telekomunikacja" (tak się zazwyczaj przedstawiają wszystkie firmy-krzak) i wypowiedzieć umowy na hurtowy dostęp do łącza.
    Dlaczego tego nie robią?

  • 0

    5. ~  2016-07-05 19:40:01  host: 188.146.76.230.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    PGT się zajęli (podobnie jak jakiś czas temu PTS SA), ale np. Telekomunikacja Novum i TelePolska Holding wciąż istnieją na rynku i ponoć w podobny sposób sprzedają kolejne usługi po telekomunikacyjnych - energię elektryczną i gaz...

  • -1

    6.  2016-07-05 20:49:32

    A to jakaś nowość? TeleStrada to jedno wielkie oszustwo - NOVUM dla przykładu - moja ciotka została oszukana (i za późno się do mnie zgłosiła). Tacy operatorzy to plaga oszustów - skoro właśnie telestradzie się udało, to wyrastają nowi, jak grzyby po deszczu. Oszustów się nie wspiera - dlatego dziwie się, że tylu zachwala usługi takiego Lajt Mobile - MVNO należącego do Telestrady - prawdopodobnie największego oszusta wśród telekomów.

  • 0

    7. ~pabloki  2016-07-05 21:11:07  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    6 czemu tak piszeaz o lajt? dziś to po prostu droga oferta.

  • 0

    8. ~  2016-07-05 21:13:05  host: apn-95-41-75-101.dynamic.gprs.plus.pl

    6, prawdopodobnie nie masz racji wiec daruj sobie takie teksty.
    Lajt Mobile to dobra oferta i to ludzie sobie chwala. Idąc twoja logiką to wszyscy powinni być w Play bo pozostali operatorzy to oszuści lub zdrajcy których nie powinno się wspierać.
    Jeżeli chodzi o stacjonarki to każdy operator prowadzi w ten sposób rozmowy.
    Telefonia Stacjonarna podobnie postępuje w rozmowach. Oferta ich nie jest zła ale sposób pozyskania klienta opiera się na wprowadzaniu w blad

  • 0

    9.  2016-07-05 21:34:27

    @8, nie każdy. I to, że zdarzają się sytuacje u normalnych operatorów nie znaczy, że są oszustami. Poza tym w Play też na pewno oszukują. Inaczej jest, gdy cały biznes opiera się na wprowadzaniu w błąd co do tego, z kim umowa ma być podpisana oraz na jakich warunkach - a tak jest z Telestradą. Korzystanie z oferty LajtMobile to wspieranie takich praktyk właśnie.

  • 1

    10. ~  2016-07-06 07:55:06  host: 5.254.65.180

    Prekursorem takiego "marketingu" w Polsce było Tele2.

    Majątek właścicieli takich firm powinni być zlicytowany i mieć dożywotni zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Klienci oczywiście powinni dostać odszkodowanie z majątku firmy.

  • 0

    11. ~Master Chief  2016-07-06 08:34:06  host: h-78-11-51-226.nowarehabilitacja.pl

    @10 +1, ale liberałowie nigdy na to nie przystaną, oni wolą szafować ludziom wyroki za obronę konieczną.

  • 0

    12.  2016-07-09 12:34:05

    @8 Tak też myślałem. Obszczekujący burek bez nicka, który myśli, że jest anonimowy. Wracaj do szkoły szlifować ortografię, później innym praw morały o telekomunikacji.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-83-210.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.