Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Problemem Polski są zaniechania legislacyjne

Problemem Polski są zaniechania legislacyjne

WitekT 28 Stycznia 2009 10:53

0 0

Z opublikowanego raportu ECTA Regulatory Scorecard wynika, że środowisko regulacyjne w Polsce jest najmniej sprzyjającym konkurencji spośród wszystkich badanych krajów UE. Tak słaba pozycja Polski jest przede wszystkim wynikiem braku działań legislacyjnych, które zapewniłby Prezesowi UKE skuteczne narzędzia regulacji rynku.



Jak wynika z dorocznego raportu Regulatory Scorecard, publikowanego przez ECTA (Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Konkurencji w Telekomunikacji), w tych państwach, w których krajowe organy regulacyjne posiadają silne uprawnienia, użytkownicy czerpią korzyści m.in. w postaci lepszych usług. Na rynkach tych obserwuje się również wyższe nakłady inwestycyjne zarówno po stronie operatorów zasiedziałych, jak i nowych graczy.

Tegoroczny raport ECTA Regulatory Scorecard opisuje i porównuje środowiska regulacyjne 20 krajów europejskich. Analiza ECTA obejmuje w sumie kilkanaście kluczowych czynników wpływających na poziom konkurencyjności w tym w szczególności: ramy prawne i stopień przeniesienia prokonkurencyjnych zapisów z dyrektyw KE na grunt prawa krajowego, pozycję i uprawnienia regulatora, usługi hurtowe dostępne na rynku, ich ceny, udział operatorów alternatywnych w poszczególnych rynkach i wiele innych.

Poszczególne zagadnienia ujęte zostały w jednolitym dla wszystkich krajów arkuszu, zawierającym ponad 100 pytań. Na podstawie odpowiedzi, eksperci przyznawali poszczególnym krajom punkty w każdej kategorii. Maksymalna możliwa liczba punktów w badaniu wynosiła 485. Wśród badanych rynków najwyższą pozycję zajęła Wielka Brytania (372 punkty). Polska zdobyła zaś tylko 180 punktów, co uplasowało nasz kraj na ostatnim miejscu wśród członków UE (gorszą notę otrzymała tylko Turcja, która nie jest członkiem UE).




Tak słaby wynik Polski wynika przede wszystkim z opóźnionej i często błędnej implementacji dyrektyw europejskich do polskiego porządku prawnego, co powoduje, że Polska ma wg raportu największą ze wszystkich krajów liczbę otwartych postępowań w sprawie naruszenia przepisów unijnych (ang. infringement proceedings). Polska straciła też wiele punktów z powodu braku pełnej niezależności regulatora oraz jego niewystarczających uprawnień.

Nasze obliczenia wskazują, że pozycja Polski mogłaby być najlepsza wśród tzw. nowych krajów UE, gdyby Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z inicjatywą legislacyjną, która wprowadziłaby do prawa telekomunikacyjnego zapisów z dyrektyw KE, w tym tych gwarantujących pełną niezależność regulatora i ułatwiających mu skuteczne egzekwowanie prokonkurencyjnych decyzji - powiedział Tom Ruhan, członek zarządu ECTA i członek zarządu Netii.

Zdaniem autorów raportu istotnymi utrudnieniami w rozwoju konkurencji na polskim rynku jest też długotrwała procedura odwoławcza, wynikająca z powolność działania sądów oraz ograniczenia formalnoprawne w uzyskiwaniu prawa drogi.

Eksperci wytykają również Polsce bardzo długi czas oczekiwania na przeniesienie numeru. W Polsce trwa to aż 45 dni, czyli najdłużej w Europie, podczas gdy w Niemczech zaledwie jeden dzień.

Przez ostatnie lata operator zasiedziały skutecznie hamował liberalizację rynku, przez co w Polsce nadal relatywnie niewielu klientów korzysta z usług operatorów alternatywnych, co również spowodowało utratę punktów przez nasz kraj. Dopiero bardzo aktywna działalność Prezesa UKE pozwala mieć nadzieję, że w kolejnych latach Polska będzie miała lepszą pozycję - dodał Ruhan.

Źródło tekstu: ECTA     

Dodaj do:
w sumie: 12
  • 0

    1. ~dominho  2009-01-28 10:54:08  host: ip-62-69-216-222.globalconnect.pl

    No to jest sedes.

  • 0

    2. ~  2009-01-28 10:54:37  host: ip-62-69-216-222.globalconnect.pl

    i kibel też.

  • 0

    3. ~mirekb  2009-01-28 11:13:57  host: apn-77-112-118-207.gprs.plus.pl

    stacjonarny op dominujący i oliglopol 3 skutecznie do tej pory utrudnia wszelkie dzialania zwiazane z liberalizacja rynku telekomunikacyjnego przy cichym wsparciu MI z panem Panasiukiem na czele..Pt nawet nie ruszone zmiany.glowa mała.definicja abonenta-kara,ciekawe za co jeszcze dostaniemy..

  • 0

    4. ~lukasm  2009-01-28 11:46:28  host: gsl130.internetdsl.tpnet.pl

    Mozna Streżyńską lubić bądź nie, ale taka jest obiektywna prawna. I nie zmieni tego (uwaga - modne słowo) czarny pijar operatora zasiedziałego i "trójcy".

  • 0

    5.  2009-01-28 11:50:09

    A nasi operatorzy narzekają, że im jest tak źle i są ciemiężeni niemiłosiernie przez Panią Prezes UKE, która narzuca im wręcz niewykonalne zadania. Nic dziwnego, Prezes UKE ma za małe kompetencje, a operatorzy skutecznie wykorzystują to stosując wszystkie możliwe uniki prawne. Gdyby zwiększono kompetencje Prezesa UKE sądzę, że operatorzy momentalnie zaczęli by zabiegać o dobre stosunki z prezesem, a wtedy i regulacje wyszły by operatorom na dobre.

  • 0

    6. ~Chrome_TP  2009-01-28 12:31:33  host: agg3.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 5 firmy nie są od tego by mieć dobre relacje z prezesem - firmy są od zarabiania - skoro nie inwestują to widać nie widzą potencjonalnego zysku w zmianie swojej strategii a już pośrednio za to odpowiedzialna jest właśnie regulacyjny wpływ UKE - zasiedziały nie inwestuje bo czuje się okradany i wykorzystywany(raczej nie dziwne zatem że się opiera :P), a pseudo konkurencja się nie buduje bo po co skoro można okradać w białych rękawiczkach zasiedziałego samemu nie inwestując i nie ponosząc kosztów, nie użerając się z motłochem i poprzeczką prawną przy swoich inwestycjach ;p taaa regulujmy tak dalej to daleko nie zajedziemy ;]

  • 0

    7. ~  2009-01-28 12:50:28  host: 80.238.89.138.ip.airbites.pl

    # środki TP nie są inwestowane w Polsce tylko w znacznej części transferowane do Fracji gdzie się już opłaca inwestować

  • 0

    8. ~Chrome_TP  2009-01-28 15:12:37  host: 212.160.172.70

    Niemiej zgodzę się z tym że względem małych firm i alt opów UKE ma za małe uprawnienia aby do czegokolwiek konstruktywnego ich zobowiązać ;] a to skutkuje tym że próbuje regulować tam gdzie może - także jeśli już to owszem opowiedziałbym się za rozszerzeniem ich uprawnień ale nie w sposób bezgraniczny i pozostawiony bez kontroli i weryfikacji ich poczynań ;] narzuca się stary dylemat : kto pilnuje tego który ma pilnować innych ;]

  • 0

    9. ~Chrome_TP  2009-01-28 15:44:59  host: 212.160.172.70

    Padła swego czasu naprawdę dobra propozycja ze strony TP aby wyszczególnić rynki lokalne, bo w ten prosty sposób wyszłoby bardzo szybko kto i gdzie ma monopol lub pozycję dominującą (a na dominującego można nałożyć obowiązki regulacyjne - czyli coś na co UKE ostatnio narzeka że obecnie robić nie może...) - ale to było UKE nie w smak bo nagle okazałoby się, że nie może jechać tylko po TP, a musiałby zacząć karać i stawiać wymagania alt opom których to dotychczas chciało pielęgnować i karmić kosztem TP :P + zmusiłoby to do pełnoprawnego wdrożenia BSA i LLU i dopiero wtedy zaczęłaby się prawdziwa konkurencja, a nie to co nam dotychczas zaserwowało UKE :P - Dlatego poważnie śmieszy mnie walka o konkurencyjność w wykonaniu UKE bo póki co to robi wszystko, aby tej konkurencyjności pomiędzy firmami tak naprawdę nie wprowadzono ;]

  • 0

    10. ~mieeetek  2009-01-28 15:59:46  host: 212.160.172.70

    "powiedział Tom Ruhan, członek zarządu ECTA i członek zarządu Netii." no to raport i opinia wyjątkowo niezależna :-D ROTFL i btw: to rusz szanowną TOM i inwestuj, ktoś ci broni???

  • 0

    11. ~ukenamuniu  2009-01-29 10:08:36  host: 212.160.172.70

    mieeetek: "Studiuję" właśnie materiały ECTA. Np. w kryterium Entry Enablers w podkryterium numbering dostaliśmy (Polska) ocenę "weak" (kolor czerwony). W kryterium Efficency of NRA w podkryterium Transparency of regulatory process dostaliśmy ocenę "strong" (kolor zielony). Moim zdaniem jest akurat odwrotnie. Z numeracją nie ma problemów, a regulacje są całkowicie nieprzeźroczyste i nieprzewidywalne (niezgodne z dyrektywami lub ustawami). Tom Ruhan powinien też (jako członek zarządu Netii) znać warunki polskie i nie pisać wielu przypadkach "no data". Przepraszam, potrafi policzyć ile Netia ma w LLU (0,007%). Podano, że w UKE na 570 pracowników tylko 150 to wykwalifikowani. Tylko? A może "aż"? Chyba, że za kryterium "kwalifikacji" przyjęto wyższe wykształcenie? Ja mam wyższe, ale np. operacji na otwartym sercu bym się nie podjął.

  • 0

    12. ~MI  2009-01-29 10:12:41  host: gpmtib-2638cda8.mi.gov.pl

    @ 10 - buehehehe dobre dobre ;) W dzisiejszych czasach kazdy moze sobie raport napisac ;)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-244-157.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet