Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Preferencje użytkowników usług telekomunikacyjnych

Preferencje użytkowników usług telekomunikacyjnych

orson_dzi 9 Grudnia 2014 23:41

3 1

UKE udostępniło analizę preferencji konsumenckich w latach 2011-2014. Rośnie popularność smartfonów, rządzi telefonia komórkowa.



W przeprowadzonym badaniu ankietowani wyrazili swoje opinie na temat rynku telekomunikacyjnego i jego funkcjonowania, jakości świadczonych usług i ich preferencji na temat używanych usług. Badany był dostęp do Internetu (mobilny i stacjonarny), telefonia komórkowa i stacjonarna. Badania były prowadzone w latach 2011-14 na grupie około 1600 osób w wieku 15 lat i więcej, w formie bezpośredniego wywiadu.

Pośród klientów indywidualnych, najwięcej, bo aż 88% badanych, najczęściej korzysta z telefonii komórkowej. 23% badanych nie posiadało komórki. Dostęp do Internetu posiadało 58% respondentów. Średnie koszty przeznaczane na jedną usługę telekomunikacyjną nie przekraczały 58 zł, w tym średni koszt Internetu stacjonarnego i mobilnego, to w 2014 roku 53 zł, koszt telefonów komórkowych, to odpowiednio 35 zł za numery na kartę i 58 zł na telefon abonamentowy. Średnie wydatki za telefon stacjonarny wysniosły 51 zł.

Z usług łączonych korzystało w 2014 roku 16% badanych, z czego 76% korzystało z pakietu dwóch usług, a 21% z trzech. Tylko 1% posiadał cztery usługi lub więcej. Najczęściej łączona była ze sobą telewizja z Internetem stacjonarnym.

W kwestii zmian, które miały pozytywny wpływ na rynek, po 25% badanych wskazało na obniżki cen i rozwój nowych technologii, natomiast 19% badanych zauważyło pozytywny wzrost liczny dostępnych ofert. Ponad połowa badanych uważa, że w kwestii telekomunikacji nie występują żadne negatywne zjawiska. 20% badanych widzi negatywny wpływ zbyt wysokich cen, 11% zbyt małą konkurencję na rynku, a 10% narzeka na niezrozumiałe i skomplikowane procedury.

Pośród osób, które ukończyły 50 lat, aż 89% procent korzystało z telefonii komórkowej. 48% badanych posiada dostęp do Internetu, a 40% telefon stacjonarny. 48% osób przyznało, że z telefonu stacjonarnego korzysta z przyzwyczajenia, a 37% posiada tę usługę, ponieważ rodzina i znajomi również z niej korzystają. 39% badanych nie zamieniłoby telefonu stacjonarnego na komórkowy.




Ponad połowa (52%) osób po 50 roku życia nie korzystało z komputera, ponieważ nie potrafiła z niego korzystać (58%) lub zwyczajnie tego nie potrzebowała (51%). W przypadku Internetu było to odpowiednio 30% i 26%.

Pośród klientów biznesowych 89% korzystało w 2014 roku z telefonii komórkowej, 80% z Internetu, a 50% z telefonu stacjonarnego. Wydatki za komórki wahały się od 187 zł (firmy do 9 pracowników), do 1261 zł (50 i więcej pracowników). Za Internet stacjonarny od 85 zł (do 9 pracowników, do 216 (50 i więcej), natomiast za telefon stacjonarny od 150 zł (do 9 osób w firmie), do 916 zł (50 i więcej osób). Pośród firm 33% badanych za pozytywne zjawisko na rynku uznało rozwój technologii, 24% wskazało poprawę jakości usług, 23% obniżki cen. Za negatywne zjawisko 22% uznało wysokie ceny, 10% niską skuteczność reklamacji, a 9% mała konkurencję.

Od 2011, do 2014 roku wyraźnie spadła ilość osób korzystających z łączy o prędkości do 1,99 Mb/s, z 26%, do 1%. Z Internetu stacjonarnego korzysta zdecydowanie więcej (72%) osób, niż z Internetu mobilnego (27%, o 5 punktów procentowych więcej niż w 2013 roku). W 2014 roku 43% badanych korzystało z Internetu codziennie.

Pomimo spadku osób korzystających z telefonii stacjonarnych (z 39% w 2011 roku, do 23% w 2014 roku), coraz więcej osób nie chce rezygnować z numeru stacjonarnego na koszt komórki. W 2012 roku takiej zmiany nie chciało 25% badanych, a w 2014 roku było to 45%.

2014 rok był wzrostem popularności smartfonów (44% w stosunku do 11,7% w 2011 roku), osób korzystających z usługi roamingowych (63% w porównaniu z 54% w 2012 roku) oraz osób korzystających z nielimitowanego dostępu do Internetu mobilnego (27% w 2014 roku przeciwko 15% w 2013 roku).

A na koniec w ramach ciekawostki, o czymś takim jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w 2014 roku słyszało 14% badanych, a jego działanie dobrze ocenia 46%, co stanowi wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z 2013 rokiem.

Zobacz: UKE - runek usług - indywidualni
Zobacz: UKE - runek usług - instytucje
Zobacz: UKE - runek usług - osoby 50+
Zobacz: UKE analiza porównawcza 2011-2014

Źródło tekstu: UKE; wł     

Dodaj do:

Tagi: internet | telefon | uke

w sumie: 22
  • 3

    3.  2014-12-10 01:01:50

    @2 - taaa, Dropss, na którego nie mogą przejść klienci Netii na linii Orange :-). Ciekawe, kiedy UKE się tym zainteresuje, bo w mojej ocenie taka segregacja klientów nie ma podstaw.
    @1 - każdy kto ma mózg wybierze internet po kablu jako stacjonarny w domu, o ile ma zadowalające parametry. Ich stałość i jakość połączenia to gwarantuje, internet mobilny to loteria (plus limity) - dziś działa zadowalająco, za miesiąc może być tragedia bo wzrośnie obciążenie stacji, a za nią nie pójdą inwestycje... Chyba, że ktoś ma inne motywacje, typu koniecznie cena, mobilność, niechęć do wiązania się umową terminową i preferencja internetu na kartę itd.

  • 2

    4.  2014-12-10 01:38:09

    Nie wiem jak tam te ich badania. Ja w przeciągu ostatnich 3 lat wywaliłem telefon stacjonarny i telewizję kablową, (na którą i tak nie mam czasu), stawiając na smartfona z tanim i dużym pakietem internetowym i tanimi rozmowami. Już tylko internet stacjonarny trzyma mnie przy kablu.

  • 2

    5.  2014-12-10 01:53:11

    A rząd i tak dowali ci opłatę w postaci nowego abonamentu za telewizję :D Poza tym telewizja to jednak też informacje, wywiady, publicystyka, filmy, sport etc. Wiem, że jest moda na - wywaliłem telewizor, ale jak ktoś ciąga to samo z sieci...to po prostu zmienił sposób korzystania i odpłatności, ale to nadal te same materiały. Oczywiście wiele stacji to bardzo słaby poziom, ale da się znaleźć ciekawe propozycje. Wykorzystanie internetu rośnie...dlatego w tej samej cenie w abo od t-mobile internetu jest mniej i trzeba go dokupić xD

  • 1

    6. ~sloniacz  2014-12-10 05:40:53  host: 37.30.33.230.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    23% badanych nie komórki nie posiadało??

  • 0

    7. ~  2014-12-10 06:57:40  host: n20-08-02.opera-mini.net

    nie 23% nie badanych komórki posiadalo ;)

  • 0

    8. ~  2014-12-10 07:00:21  host: n19-01-04.opera-mini.net

    Ja mam tv kabel, internet stacjonarny, mobilny i telefon stacjonarny i komórkowy

  • 0

    9.  2014-12-10 07:45:59

    "Rośnie popularność smartfonów" - bo obecnie jedyne nie-smartfony dostępne na rynku to telefony dla osób starszych albo złom z biedronki za 50zł?
    "23% badanych nie komórki nie posiadało." - nie nie nie? Może jakaś korekta :) ?
    "o czymś takim jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w 2014 roku słyszało 14% badanych, a jego działanie dobrze ocenia 46%" 14% wie co to jest a dobrze go ocenia 46%? wtf?

  • 1

    10. ~  2014-12-10 08:06:51  host: public-gprs516420.centertel.pl

    @9
    Zapewne chodzi o 46% z tych, którzy wiedzieli co to UKE. Te 14% co wiedziało stało się 100% do kolejnego pytania jak oceniają ich prace.

  • -1

    11.  2014-12-10 08:30:34

    "osób korzystających z nielimitowanego dostępu do Internetu"
    A jest taki?
    Za nielimitowany Internet rozumiem taki, który jest limitowany maksymalną teoretyczną szybkością transmisji zapewnianej przez daną technologię, a nie 100GB, czy lejki.

  • -1

    12.  2014-12-10 08:31:14

    @11 Chodziło oczywiście o internet mobilny.

  • 0

    13. ~  2014-12-10 08:56:48  host: 195.200.212.13

    Ja posiadam smartfona do zabawy, internet mobilny na kartę iii to wszystko. Reszta łajna nie mam zamiaru posiadać bo i po co ? TV nie mam bo nie mam czasu, internetu stacjonarnego nie mam bo nie mam czasu a tel stacjonarny :) nooo ludzie co jeszcze :]. To jakaś moda ? czy tylko ja pracuje za dwóch ? ;)

  • 0

    14.  2014-12-10 10:07:36

    A ja mam kubek z Myszką Miki i nielimitowaną wodę w pracy. Za chwilę każdy zacznie wypisywać co ma a czego nie ma, a tutaj mamy dyskusję o danych statystycznych.

  • 0

    15. ~  2014-12-10 10:43:56  host: user-188-33-179-31.play-internet.pl

    "wyraźnie spadła ilość osób korzystających z łączy o prędkości do 1,99 Mb/s" - zasługa Ne(rw)ostrady "do 10Mb/s"?

  • -1

    16. ~POnK user  2014-12-10 11:06:17  host: user-188-33-179-31.play-internet.pl

    @3: Od ponad roku korzystam z internetu mobilnego jako głównej usługi. Aktualnie z Play Online na kartę z usługą "Darmowy internet LTE" (limit co najmniej 100GB/mies). Na razie jedyny koszt, który ponoszę to ok. 25zł/mies (doładowując np. 50PLN co 60 dni), co jakiś czas kwotę z konta głównego wykorzystuję na rozmowy (co zmniejsza rachunek za główną komórkę).
    Nawet jak się aktualna promocja skończy i będę musiał zmigrować na nową taryfę (gdzie usługa "nolimit" na 30dni kosztuje 45zł), to i tak z kilku powodów raczej zostanę przy Playu:
    1. przez rok nie było w mojej okolicy żadnej awarii (w usługach stacjonarnych zdarzało się rocznie ok. 3-5 krótszych i dłuższych przerw w działaniu usługi),
    2. prędkości transferu oraz pingi są zawsze na co najmniej zadowalającym poziomie,
    3. cena jak na ofertę "bez zobowiązań" jest bardziej niż atrakcyjna (a nawet w porównaniu z umowami na czas określony),

  • 1

    17.  2014-12-10 12:28:45

    @5 Ja nie wywaliłem telewizora. Zmieniłem kablówkę "duży pakiet" na darmowe Dvb-T.

  • 1

    18. ~  2014-12-10 15:37:03  host: hfl170.internetdsl.tpnet.pl

    Ja też zmieniłem Vectre na DVB-T mieszali ciągle z kanałami i podnosili opłaty więc do widzenia niestety. Zresztą po co mi tyle kanałów.

  • 0

    19. ~maka  2014-12-10 18:52:11  host: sirius.ccig.pl

    "(...) osób korzystających z nielimitowanego dostępu do Internetu mobilnego (27% w 2014 roku przeciwko 15% w 2013 roku)."

    Co 4 Polak ma nielimitowany mobilny internet? :)

  • 0

    20. ~  2014-12-10 18:57:38  host: 212.109.132.194

    @19
    do statystyk pewnie wzięto pod uwagę również Aero2

  • 1

    21.  2014-12-10 19:52:46

    Heh... Jeszcze tak bedzie ze mobilny net przeskoczy lacza kablowe spokojnie pare lat xd kablowki z tv premium kanalami filmowymi maja ci co siedza caly dzien w domu reszta nie ma czasu hehe ;) ps. Co do netu ja osobiscie zmiebilem opa bo mialem juz od dawna nonstop jakies awarie a do tego juz od paru lat jedynie mozna bylo wziasc max 10 megabitow. Pozdro

  • 0

    22.  2014-12-10 20:24:00

    Koszt telefonów komórkowych na kartę to 35 zł. ARPU niektórych operatorów poniżej 10 zł. Chyba sporo kart leży w szufladach.

    Ludzie płacą za usługi bo nie znają alternatywy. 53 zł. średnio za internet mobilny jak można mieć za darmo lub 10 zł. 100 GB i całe 10 zł. na inne usługi.

    Czyli internet stacjonarny 53 zł. + mobilny 53 zł + telefon stacjonarny 51 zł. + ze dwa prepaidy 2 x 35 zł. + dwa abonamenty 2 x 58 zł. + kablówka pewnie 50 zł. i mamy średnie wydatki 393 zł. na miesiąc za usługi telekomunikacyjne. Ja wydaje ze 30 zł. to jest statystycznie ktoś kto płaci prawie 800 zł.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-167-129-169.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystałbyś z opcji logowania na podstawie wzorca oka?

Comarch: będzie biometria w rozwiązaniach dla banków

 

Zobacz wynik | Opinie (1)

Archiwum Ankiet