DAJ CYNK

Prawie 2 mln Polek 45+ jest wykluczonych cyfrowo

msnet

Wydarzenia

Brak dostępu do Internetu, słaba edukacja i brak wsparcia - to dotyka dużej grupy kobiet w Polsce, które mają więcej niż 45 lat.



Brak dostępu do Internetu, słaba edukacja i brak wsparcia - to dotyka dużej grupy kobiet w Polsce, które mają więcej niż 45 lat.

Firma Assa Polska we współpracy z Kantar Public przygotowała raport "Polki wykluczone cyfrowo 2017". Wskazuje on, że największy potencjał branży e-commerce tkwi w kobietach w wieku 45+. Jednak 38% z Polek w wieku 45-70 lat nie ma dostępu do Internetu, a ponad 1,5 miliona skarży się na słabe umiejętności w zakresie zakupów online i korzystania z bankowości internetowej.

Z naszego badania wynika, że największą grupą pozostającą poza zasięgiem mediów cyfrowych są kobiety między 45 a 70 rokiem życia. Stwierdziliśmy, że jest prawie 2 mln takich kobiet, które nie mają dostępu do Internetu i związanych z tym usług. 1,5 mln z nich nie korzysta z usług finansowych w Internecie, a 40 proc. w ogóle nie ma dostępu do sieci - powiedział Ovais Siddiqui, prezes zarządu Aasa Polska, w wywiadzie dla Newserii Biznes.



Problemem jest przede wszystkim brak edukacji. Wiele kobiet w wieku 45-70 lat mieszka w mniejszych miejscowościach, poza głównymi aglomeracjami, jest stosunkowo gorzej wykształconych i osiąga niższe dochody niż osoby mieszkające w dużych miastach. Mają one więc ograniczone możliwości zdobywania wiedzy o tym, co oferuje im Internet. Tu jest wielka rola młodszego pokolenia, zaznajomionego ze smartfonami i innymi nowoczesnymi technologiami, by nauczyć swoje rodziny, jak z nich korzystać - dodał prezes Aasa Polska.

Polki w wieku 45-70 lat, nawet jeśli mają dostęp do sieci, to z niego nie korzystają. Z raportu wynika, że prawie 60% pań w tym wieku nie korzysta z Internetu, ponieważ nie widzi korzyści płynących z bycia online.

Coraz więcej czasu spędzamy w sieci, przenoszą się tam usługi finansowe. Zakupy internetowe generują coraz większe obroty. Banki zaczynają zamykać swoje oddziały, podobnie urzędy pocztowe, co widzimy między innymi w Wielkiej Brytanii. Ludzie, którzy nie korzystają z Internetu, będą więc mieli coraz mniej możliwości korzystania z różnych usług, załatwiania spraw w bankach, robienia zakupów - wskazał Siddiqui.

Według raportu "E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska" jedynie 15% robiących zakupy online to osoby po 50-ce. 52% Polek robi zakupy w sieci, ale większość z nich to osoby młode. Starsze panie są przyzwyczajone do tradycyjnych form usług. Tymczasem dane Eurostatu pokazują, że w ubiegłym roku w państwach zachodnich połowa emerytów i rencistów dokonała zakupów w sieci, a osoby w wieku 55-74 lata są bardziej aktywne pod względem liczby transakcji niż najmłodsi konsumenci.

Chcemy namówić młodsze pokolenie, by wsparło swoje siostry, matki, babcie w korzystaniu z Internetu, by pokazało starszym osobom, jakie korzyści z tego płyną. Wielu Polaków mieszka dziś za granicą, więc rodziny są podzielone. Internet daje matkom i babciom szansę na kontakt z bliskimi, bez względu na to, czy mieszkają oni w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy w innym kraju. Do pewnego stopnia jest to typowy problem kobiet w tym wieku, ale w Polsce jest to szczególnie widoczne - ocenił Ovais Siddiqui.

70% kobiet 45+ nie ma potrzeby zwiększania swoich umiejętności cyfrowych, ale jednocześnie co siódma przyznaje, że nie otrzymała odpowiedniego wsparcia w tym zakresie. Wychodząc im naprzeciw, zainicjowano w czerwcu akcję "Aasa Net".

Stworzyliśmy serię filmów dostępnych na naszej stronie, które mają za zadanie pomóc młodszemu pokoleniu w edukowaniu starszego, np. pokazując im, jak korzystać z Gmaila, Skype'a i podobnych rozwiązań - powiedział Ovais Siddiqui.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Newseria